Går det? Däckverkstaden sa att det inte går, men förstår inte varför.
Har för stor navhål på ett sats däck, min bil är 57.1 och däcken 65.1, går det?
Du borde lyssna på däckverkstaden. Navringarna är utformade för alufälgarnas navhål, alltså en liten del är vinklad och resten rak, så att säga. En plåtfälg däremot är rundad i navhålet, därför funkar inte alufälgars navringar på plåtfälgar. Det kanske finns navringar för plåtfälgar att få tag på, men det är inget jag hört talas om under mina år i branschen.
Varför skulle du ha "plastringar" mellan fälg och nav? Fälgarnas läge styrs ju helt upp av konorna på muttrarna eller skruvarna. Såvida du inte har fälgar med plana säten/bottnar och skruvar/muttrar med planbricka påvalsad.
Det senare har jag endast haft på en Defender med LM-fälgar. Men då stämde fälgens CB med navet så att några "plastringar" fanns inte möjlighet att få dit.
Använder man originalfälgar så stämmer CB med nav.
Varför skulle du ha "plastringar" mellan fälg och nav? Fälgarnas läge styrs ju helt upp av konorna på muttrarna eller skruvarna. Såvida du inte har fälgar med plana säten/bottnar och skruvar/muttrar med planbricka påvalsad. Använder man originalfälgar så stämmer CB med nav.
Om man inte använder originalfälgar, som typ halva sverige inte gör på vintern, så ska man ha navringar om CB inte stämmer överens med original. De flesta eftermarknadsfälgar har stora navhål(73-74) för att kunna passa så många modeller som möjligt, att belasta 4-5 hjulbultar/muttrar med hela bilens vikt är vansinne och slutar ofta i brutna pinnbultar/hjulbultar. Navet är till för att avlasta bultar/muttrar och du får även en skaplig obalans som följd om du åker utan navringar/centreringsringar.
Ps. att skriva "plastringar" gör ingen nytta mer än att alla ser att du försöker förminska en fungerande produkt. Skriv det rätta ordet eller skriv inte alls. TS frågade inte om din åsikt kring navringar, han frågade om det är gångbart..
Varför skulle du ha "plastringar" mellan fälg och nav? Fälgarnas läge styrs ju helt upp av konorna på muttrarna eller skruvarna. Såvida du inte har fälgar med plana säten/bottnar och skruvar/muttrar med planbricka påvalsad. Använder man originalfälgar så stämmer CB med nav.
Om man inte använder originalfälgar, som typ halva sverige inte gör på vintern, så ska man ha navringar om CB inte stämmer överens med original. De flesta eftermarknadsfälgar har stora navhål(73-74) för att kunna passa så många modeller som möjligt, att belasta 4-5 hjulbultar/muttrar med hela bilens vikt är vansinne och slutar ofta i brutna pinnbultar/hjulbultar. Navet är till för att avlasta bultar/muttrar och du får även en skaplig obalans som följd om du åker utan navringar/centreringsringar.
Ps. att skriva "plastringar" gör ingen nytta mer än att alla ser att du försöker förminska en fungerande produkt. Skriv det rätta ordet eller skriv inte alls. TS frågade inte om din åsikt kring navringar, han frågade om det är gångbart..
Ja mycket ska man läsa. Det här med hjulbultar v s hjulskruvar ska jag inte ta upp igen. Men det här med avbrutna pinnskruvar/hjulskruvar kan inte få stå eomtsagt. Har du hört talas om VW typ 1 & 2? Renault 4 CV? Citroens alla A-modeller(2CV, Dyane, AMI, Mehari) och GS/GSA? M fl bilmodeller. Tillverkade i många miljoner exemplar. Hur skulle du få dit "plastringar" på dessa bilar? Gör en pudel och erkänn att du inte är tekniskt bevandrad eller kunnig.
Ursäkta alla ni andra för ett påhopp på en forummedlem, men det var inte jag som började.
Varför skulle du ha "plastringar" mellan fälg och nav? Fälgarnas läge styrs ju helt upp av konorna på muttrarna eller skruvarna. Såvida du inte har fälgar med plana säten/bottnar och skruvar/muttrar med planbricka påvalsad.
Det senare har jag endast haft på en Defender med LM-fälgar. Men då stämde fälgens CB med navet så att några "plastringar" fanns inte möjlighet att få dit.
Använder man originalfälgar så stämmer CB med nav.
många påstår det.. jag har en fälg du kan få och testa på en 4/100 vw bil och jag kan garantera att dom där jävla konorna inte gör att fälgen hamnar rätt.. hoppar utav bara fan om man inte lägger ner extremt tid på att dra fast fälgen.. så i det fallet behövs det en navring.. fälgarna är mazda fälgar som jag hade på tantens Seat arosa varje år fick jag först montera fälgarna köra runt och känna vilken fälg som hamnade dåligt.. oftast alla 4 sen fick man släppa dra åt lite försiktigt 10gånger per fälg innan det slutade hoppa så löständerna hoppade ur...
Jag har ägt och kört många bilar. Mer än 20 år kört offroad med 16 olika 4x4-bilar. Har ofta haft fälgar med större CB än naven. Om det är någonstans hjulen utsätts för tuffa belastningar så är det under terrängkörning. Har lyckats få fullpumpade däck att lämna fälgen efter mindre luftfärd. Men inte har pinnskruvar eller hjulskruvar skadats. För att nämna ett exempel så kör många Niva-ägare med Suzuki-fälgar - trots att Niva har 98 mm nav och Suzukifälgarna har CB 108 mm - UTAN "plastringar".
Varför skulle du ha "plastringar" mellan fälg och nav? Fälgarnas läge styrs ju helt upp av konorna på muttrarna eller skruvarna. Såvida du inte har fälgar med plana säten/bottnar och skruvar/muttrar med planbricka påvalsad.
Det senare har jag endast haft på en Defender med LM-fälgar. Men då stämde fälgens CB med navet så att några "plastringar" fanns inte möjlighet att få dit.
Använder man originalfälgar så stämmer CB med nav.
många påstår det.. jag har en fälg du kan få och testa på en 4/100 vw bil och jag kan garantera att dom där jävla konorna inte gör att fälgen hamnar rätt.. hoppar utav bara fan om man inte lägger ner extremt tid på att dra fast fälgen.. så i det fallet behövs det en navring.. fälgarna är mazda fälgar som jag hade på tantens Seat arosa varje år fick jag först montera fälgarna köra runt och känna vilken fälg som hamnade dåligt.. oftast alla 4 sen fick man släppa dra åt lite försiktigt 10gånger per fälg innan det slutade hoppa så löständerna hoppade ur...
Visst, man kan få problem om inte fälgens hålcirkel stämmer med bilens dito. I min ungdom försökte jag få dit jättesnygga FIAT-fälgar, som jag köpt på en bilskrot, på en OPEL. Skiljer 2 mm i hålcirkel. DÅ kan det behövas navringar av metall för att styra fälgarna. Å andra sidan riskerar man då pinnskruvarna/hjulskruvarna. Men bara en dåre skulle försöka sig på en sådan lösning. Jag lämnade tillbaka FIAT-fälgarna!
Hej! Har inte hört eller upplevt själv att inte hjulbultarna skulle centrera hjulet eller att de inte skulle kunna ta upp hela bilens vikt, det är ju självklart att bultarna kan det!
Hej! Har inte hört eller upplevt själv att inte hjulbultarna skulle centrera hjulet eller att de inte skulle kunna ta upp hela bilens vikt, det är ju självklart att bultarna kan det!
ja det klarar dom men bultarna ska inte ta upp vikten utan friktonen mot navet..
Varför skulle du ha "plastringar" mellan fälg och nav? Fälgarnas läge styrs ju helt upp av konorna på muttrarna eller skruvarna. Såvida du inte har fälgar med plana säten/bottnar och skruvar/muttrar med planbricka påvalsad. Använder man originalfälgar så stämmer CB med nav.
Om man inte använder originalfälgar, som typ halva sverige inte gör på vintern, så ska man ha navringar om CB inte stämmer överens med original. De flesta eftermarknadsfälgar har stora navhål(73-74) för att kunna passa så många modeller som möjligt, att belasta 4-5 hjulbultar/muttrar med hela bilens vikt är vansinne och slutar ofta i brutna pinnbultar/hjulbultar. Navet är till för att avlasta bultar/muttrar och du får även en skaplig obalans som följd om du åker utan navringar/centreringsringar.
Ps. att skriva "plastringar" gör ingen nytta mer än att alla ser att du försöker förminska en fungerande produkt. Skriv det rätta ordet eller skriv inte alls. TS frågade inte om din åsikt kring navringar, han frågade om det är gångbart..
Ja mycket ska man läsa. Det här med hjulbultar v s hjulskruvar ska jag inte ta upp igen. Men det här med avbrutna pinnskruvar/hjulskruvar kan inte få stå eomtsagt. Har du hört talas om VW typ 1 & 2? Renault 4 CV? Citroens alla A-modeller(2CV, Dyane, AMI, Mehari) och GS/GSA? M fl bilmodeller. Tillverkade i många miljoner exemplar. Hur skulle du få dit "plastringar" på dessa bilar? Gör en pudel och erkänn att du inte är tekniskt bevandrad eller kunnig.
Ursäkta alla ni andra för ett påhopp på en forummedlem, men det var inte jag som började.
Det här har vi redan diskuterat tidigare och där valde du att inte svara på det jag skrev. Kan skriva det här igen... Det är en ENORM skillnad på hur mycket vibrationer hjulupphängningarna på dom uråldriga bilar du räknar upp kan ta upp jämfört med en modern bil idag. Likaså är bultcirklarna rejält mycket större på dom än på dagens vilket också gör dom klart mer förlåtande. Dessutom tar även dina offroad-däck du också refererar till upp en hel del vibrationer...
Så nej, du har kapitalt FEL i att navringar skulle vara onödiga på dagens bilar. På dom du räknar upp, ja, men inte på en modern bil med lågprofildäck. Så om någon ska pudla i tråden så är det faktiskt du.
EDIT: För den som vill läsa tråden jag syftar på så finns den här:
Hej! Har inte hört eller upplevt själv att inte hjulbultarna skulle centrera hjulet eller att de inte skulle kunna ta upp hela bilens vikt, det är ju självklart att bultarna kan det!
ja det klarar dom men bultarna ska inte ta upp vikten utan friktonen mot navet..
Precis! Hjulbultarna/hjulmuttrarna trycker fälgen mot navet och på så vis hålls fälgen på plats. Den skjuvande kraften som blir om bulten/muttern inte sitter helt rätt kan utan problem förstöra både fälg och bult.
Senast redigerat av Brådhis (1 januari 2022)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Hej! Har inte hört eller upplevt själv att inte hjulbultarna skulle centrera hjulet eller att de inte skulle kunna ta upp hela bilens vikt, det är ju självklart att bultarna kan det!
ja det klarar dom men bultarna ska inte ta upp vikten utan friktonen mot navet..
Precis! Hjulbultarna/hjulmuttrarna trycker fälgen mot navet och på så vis hålls fälgen på plats. Den skjuvande kraften som blir om bulten/muttern inte sitter helt rätt kan utan problem förstöra både fälg och bult.
Om skruvarna/muttrarna inte är tillräckligt dragna kan friktionen mellan fälg och nav bli för liten. Vilket kan resultera i att pinnskruvar/hjulskruvarna skjuvas av. För hårt dragna muttrar/skruvar han medföra att skruvarna dras över sin sträckningsgräns(så att skruven börjar "flyta"). Då minskar skruvens förmåga att fasthålla fälgen mot navet. Samtidigt ökar risken för skruvbrott, samt att gängan i navet "ger sig". Har för mig hänt ett par gånger på BMW. Även att jag på MC skjuvat av skruvarna som fäster bakre kedjehjulet vid navet(då jag försökte "stegra" en MC). Men aldrig på bil. Därför viktigt att skruvarna/muttrarna dras "lagom" = d v s med rätt moment.