3223
Sök

Bygger egna isdäck =)

168 Inlägg
5 februari 2013
#341
Var ute och testade mina däck! Jag är då imponerad över att dom funkade så bra!

http://www.garaget.org/video/133169 cool


421 Inlägg
4 september 2013
#342
Öppnar tråden igen...

Har lusläst och rätta mig om jag har fel.

enkel lösning att bygga är då
M6 bult sexkant skalle
Musster
Bricka
Montera Bult från insidan släng i gukkimuck för däck som tätning och även en 22mm bricka, på utsidan sätta en 19mm bricka samt en bult självlåsande och snekapa eller använda bultsax ca 15,, ovanför mutter ?

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

168 Inlägg
4 september 2013
#343
dutten skrev:
Öppnar tråden igen...

Har lusläst och rätta mig om jag har fel.

enkel lösning att bygga är då
M6 bult sexkant skalle
Musster
Bricka
Montera Bult från insidan släng i gukkimuck för däck som tätning och även en 22mm bricka, på utsidan sätta en 19mm bricka samt en bult självlåsande och snekapa eller använda bultsax ca 15,, ovanför mutter ?

Inte för att vara glädjedödaren men gör inte egna.
Jag provade på samma koncept fast med vagnsbultar. Kostade mig 1000:- och däcken höll 2 varv sen blev dom kattskit.. Hade punktering på alla däck. Bakhjulen hängde i trasor bara. Köp riktiga däck istället.


297 Inlägg
20 september 2013
#344
Bygg egna. Mina från 2010 användes för tredje vintern i vintras. Försök bygga så likt de kortnabbsdäck som dom tävlar med i isracing.
Vagnsbult tror jag blir dåligt för att den lilla fyrkanten går in i däcket och försvagar det. Bättre med en platt bricka som sprider ut trycket.

Här är en bild som säger rätt mycket
http://www.motorsport4sale.com/arkiv/bi … ele_1b.jpg

Kolla länkarna i mitt inlägg på sidan 17 också.


421 Inlägg
20 september 2013
#345
loop skrev:
Bygg egna. Mina från 2010 användes för tredje vintern i vintras. Försök bygga så likt de kortnabbsdäck som dom tävlar med i isracing.
Vagnsbult tror jag blir dåligt för att den lilla fyrkanten går in i däcket och försvagar det. Bättre med en platt bricka som sprider ut trycket.

Här är en bild som säger rätt mycket
http://www.motorsport4sale.com/arkiv/bi … ele_1b.jpg

Kolla länkarna i mitt inlägg på sidan 17 också.

Tack.... cool

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

1 Inlägg
12 oktober 2013
#346
hur många bult har ni i varje däck smile?

KHRacing
12 oktober 2013
#347
spetsen skrev:
dutten skrev:
Öppnar tråden igen...

Har lusläst och rätta mig om jag har fel.

enkel lösning att bygga är då
M6 bult sexkant skalle
Musster
Bricka
Montera Bult från insidan släng i gukkimuck för däck som tätning och även en 22mm bricka, på utsidan sätta en 19mm bricka samt en bult självlåsande och snekapa eller använda bultsax ca 15,, ovanför mutter ?

Inte för att vara glädjedödaren men gör inte egna.
Jag provade på samma koncept fast med vagnsbultar. Kostade mig 1000:- och däcken höll 2 varv sen blev dom kattskit.. Hade punktering på alla däck. Bakhjulen hängde i trasor bara. Köp riktiga däck istället.

Då har du gjort fel, & köpt fel grejjer på fel ställe. Enkelt mattematik

MIna däck gjordes på NYA 185/65-17 rallyslicks (som var gratis)

bult & mutter kostade:
1000st M6x30 med stjärnskalle
2000brickor
1000 muttrar = 780kr med frakt

borrade 188mm hål i varje däck.

satt & skruvade i bultarna o drog fast dem framför TV´n ett par kvällen.
Varje bults gängs pnslades med vulklösning före montering för att täta, en nästan tom burk
vulklösning jag jag fick på lokala däcksfirman

Sedan testade vi med detta super utstick på en 740 GLT,  funkade kanon, men senare klipte viav bultarna med bultsax o halverade utsticket & fick bättre fäste än med långa bultar.

En enda buld vred sig i ett däck & gjorde så att däcken exploderade.  ett nytt däck byggdes & dessa håller än.

PS. går lika bra att bygga på begagnade däck såklart !

421 Inlägg
12 oktober 2013
#348
Tack KH och krya på dig.

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

297 Inlägg
14 oktober 2013
#349
Pedernarhi skrev:
hur många bult har ni i varje däck smile?

Jag är lat, så jag brukar hålla mig kring 70-90.

Men när dom tävlar i kortnabb så ät det 10st/dm3 som är max tror jag
Senast redigerat av loop (14 oktober 2013)


KHRacing
16 december 2013
#350
Nu bygger jag sporthojs-isdäck till en CBR600 istället.

25mm bricka på insidan - borra 4mm - 25mm bricka på utsidan - låsmutter - locktite

skruvarna är M6 x 30

Utstick ovanför låsmuttern cirka 14-16mm i sylvasst utförande

257 skruv i framdäcket, cirka 360 skruv i bakdäcket

alla skruvarna är hanslipade sylvassa via borrmaskin / vinkelslip
Senast redigerat av KHRacing (16 december 2013)

421 Inlägg
7 januari 2014
#351
Vart ingen vinter i Bergslagen ser ut som vår väder, gröna ängar och torr asfalt :-(

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 januari 2014
#352
Nu frågar jag eliten här. Har läst mycket av tråden men det finns så många olika varianter att gå efter så jag vet inte vad....

Jag ska försöka knåpa ihop 17" däck till min sti. Här kommer mina roliga frågor:

1. Jag har fått tag i 255/50 r17 dubbdäck nästan nya billigt. Funkar sådana däck eller är det för stor däcksida för att vara lämplig på is? De blir ju ingen stretch med mina 8" fälgar..

2. Funkar det att dra i skruv (med mutter ofc) i ett vanligt dubbdäck eller är det för mjukt? Alltså blir ett 50 däck svajjigt?

Vissa säger att man ska ha hårda däck, andra inte. Kör man med något annat än mjukt däck säger en del att man tappar grepp på snö när bilen inte vilar helt på bara isen...

Däcken jag ev köper lär ju definitivt vara mjuka.

3. Går det att dra i skruv även på andra ställen än dubbhålen om man utgår från dubbdäck?

4. M6 verkar vara favoriten att gå på. Men skruvkvalité? Rostfritt/ syrafast, 8.8, 10.9 eller kanske 12.9? Insex eller sexkant (12.9 blir insex isf...).

Spontant kan jag tänka mig 10.9 (sexkant) eller 12.9 (insex) iom hårdheten och kort utstick så dom inte går av. Idéer?

5. Hur långa? Dom flesta som köper 30mm verkar korta sina..? Däcken i fråga är ju nya och tjocka. Räcker 25mm och sedan snekapa? Vet ju inte hur tjocka däcken är. Mitt mål är att ha ganska kort utstick, ser inte vitsen med att ha långt.



Det viktigaste jag vill få bekräftad i nuläget är väl hur däcken som jag nämnt fungerar då jag måste köpa dom fredag kväll (17/1) så jag vore grymt om jag fick lite kommentarer kring den punkten så fort som möjligt!


KHRacing
17 januari 2014
#353
Jag tycker att 225/50 är tokstora..  hellre 205/50 i mnina ögon. tänk på att utsticket ger större
rullomkrets & sledes slår i innerskärmarna mkt mkt lättare o drar sönder dessa

jag bygger isdäck till hojjar nu.  M6x30 med handslipad spets, slipar cirka 30% av
skruvens längd & bygger på nya eller halvslitna däck

Ang: kvalitet - Jag kör på helt vanliga billigaste 8:8 kvalitet - funkar det för 342kmh på is med 450hk
hayabusa turbo så funkar det fr mig med 105hk ... Samma grej med mina bil-isdäck jag byggde
för 3 år sedan. billigaste möjliga skruvar o 188st i varje däck med 12mm utstick. funkade hur bra
som helst o de funkar fortfarande.

Ang: vart montera - montera vart du vill, men sätt skruvarna någorlunda i mönster för bästa balans,
tänkpå att skruvarna ökar vridet i däcket o fullsmetat däck kan bli 1,5kg tyngre - nåt som inte däcken
är byggda för i slitbanan.

Ang: köpa - Rekommenderar dig att kontakta Jocke på Stockholms skruvcentral för bästa priserna på skruv/mutter.
Annars Swedol för mindre volymer.

Köp 2st skruvar första för att se vilket som blir bäst:
1st M6x30
1st M6x25
slipa båda spetsiga med 45-60graders vinkel (motorcykeldäck behöver vassa spets pga låg vikt)

Borra 4mm i däcken & testa montera en av varje för att se vilket som blir bäst, jag använder
25x6,4x1,5mm brickor på insida & utsida - jag använder skruvdragare att dra i skruvarna från insidan.
Dra skruvarna/muttrarna hårt, jag har skruvdragares momentinställning på hårdaste.

Kan okså rekommendera dig att ha max 50-75st i varje däck till en början med maximalt 10mm utstick ovanför låsmuttern i däcket. (motorcyklar har 15-16mm utstick pga låg vikt)

http://forumbilder.se/DBJ9V/1512658-10151858392909080-253264586-n.jpg

http://forumbilder.se/DBJ9U/spik.jpg

http://forumbilder.se/DBJ9U/imag0817.jpg
Senast redigerat av KHRacing (17 januari 2014)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 januari 2014
#354
Så de är inga problem att kränga på en 205 på 8" fälg alltså?

225/45, funkar de bättre annars eller är de för brett?


KHRacing
17 januari 2014
#355
Ju smalare desto bättre i mina ögon. finns en annledning till att WRC/Rally kör med1107145 däck :-)

jadå. 205 på 8" är inga problem

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 januari 2014
#356
Jag kör 225/45 18 sommar, så 225/50 17 blir ungefär lika stora så de får nog bli dom nu så får jag jaga andra till nästa vinter eller om det blir något senare i år...

Jo visst smalt är de ju som gäller helt enkelt. Så de är väl lika bra att satsa på några andra sulor till att dra skruv i. Tror du på dubbdäck att utgå ifrån eller ska man ha något annat?


KHRacing
17 januari 2014
#357
Bensinskallen skrev:
Jag kör 225/45 18 sommar, så 225/50 17 blir ungefär lika stora så de får nog bli dom nu så får jag jaga andra till nästa vinter eller om det blir något senare i år...

Jo visst smalt är de ju som gäller helt enkelt. Så de är väl lika bra att satsa på några andra sulor till att dra skruv i. Tror du på dubbdäck att utgå ifrån eller ska man ha något annat?

Spelqr nog mindre roll, du skall ju inte köra 300kmh va

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 januari 2014
#358
Nae men en 250 blir de säkert om de inte är för mycket snö wink


2 Inlägg
11 januari 2022
#360
Testar och återuppliva denna tråd...

Nyfiken på att höra om det är någon som fortfarande bygger sina egna isdäck? Alltid kul när folk delar med sig av sina projekt/lärdomar.

Är själv sugen på att testa. Tänker mig 100 st M6x25 (8.8) skruvar och låsmuttrar i varje däck, dock inte säker på om jag ska gå på sexkantshuvud eller stjärn. Sedan 200 st brickor på vardera sida med 20 mm brickor. Spelar tjockleken någon roll? Har läst att vissa använt sig av någon vulklösning som ska agera som tätningsmedel. Tips på någon bra sådan som man kan köpa? Agerar den även som lim?



Sök