Jag tycker att 225/50 är tokstora.. hellre 205/50 i mnina ögon. tänk på att utsticket ger större
rullomkrets & sledes slår i innerskärmarna mkt mkt lättare o drar sönder dessa
jag bygger isdäck till hojjar nu. M6x30 med handslipad spets, slipar cirka 30% av
skruvens längd & bygger på nya eller halvslitna däck
Ang: kvalitet - Jag kör på helt vanliga billigaste 8:8 kvalitet - funkar det för 342kmh på is med 450hk
hayabusa turbo så funkar det fr mig med 105hk ... Samma grej med mina bil-isdäck jag byggde
för 3 år sedan. billigaste möjliga skruvar o 188st i varje däck med 12mm utstick. funkade hur bra
som helst o de funkar fortfarande.
Ang: vart montera - montera vart du vill, men sätt skruvarna någorlunda i mönster för bästa balans,
tänkpå att skruvarna ökar vridet i däcket o fullsmetat däck kan bli 1,5kg tyngre - nåt som inte däcken
är byggda för i slitbanan.
Ang: köpa - Rekommenderar dig att kontakta Jocke på Stockholms skruvcentral för bästa priserna på skruv/mutter.
Annars Swedol för mindre volymer.
Köp 2st skruvar första för att se vilket som blir bäst:
1st M6x30
1st M6x25
slipa båda spetsiga med 45-60graders vinkel (motorcykeldäck behöver vassa spets pga låg vikt)
Borra 4mm i däcken & testa montera en av varje för att se vilket som blir bäst, jag använder
25x6,4x1,5mm brickor på insida & utsida - jag använder skruvdragare att dra i skruvarna från insidan.
Dra skruvarna/muttrarna hårt, jag har skruvdragares momentinställning på hårdaste.
Kan okså rekommendera dig att ha max 50-75st i varje däck till en början med maximalt 10mm utstick ovanför låsmuttern i däcket. (motorcyklar har 15-16mm utstick pga låg vikt)