så som rubriken lyder så startade inte bilen/ epan när jag skulle till skolan på morgonen. Jag kunde starta den och köra typ 2 meter sen stannade den trodde jag fick kärringstopp sedan vägra han starta. Körde den kvällen innan och då gick den hur fint som helst. När jag drar om nyckeln så går startmotorn igång men ca var 2 sekund hoppar bilen till. Lät som att det var soppatorsk först men det var det inte för jag har tankat 5 liter nu. Det jag har gjort är kollat att det kom fram bensin och det gör det kollat gnista och det kommer gnista. mätt på vevaxelgivaren med multimedier och det såg bra ut.
Ja när det hände var det Ksk -2 nu är det -5 men den har ju liksom startat i -10 för nån vecka sen och det kommer fram bränsle till motorn så tror inte det.
gissar på remmen iom den vill hoppa till någon gång,, vart med om det flertal ggr
Tror inte det eftersom jag var presis ute och tittade lite på fördelaren när jag glömde sätta tillbaks sladden mellan tändspole och fördelare och då när jag starta så hackade det inte så det är bara när den får gnista motorn hackar.
nu är jag ej med ?? startar den ?? eller vill den bara hacka till när du försöker starta?? isåfall bör du kolla remmen,, för om den hoppar ex 2 kugg så vill den starta men orkar ej,, för tändning mm blir fel,,
Ja, som jag skrev och även granadadr.... Kolla kamremmen, den har troligen kuggat och då ska det dit en ny isåfall, med tillhörande löp/spännhjulet och i de fall även vattenpump om de drivs av kamremmen.
På min 740 brast låskilen i kamaxel drevet, så drevet flyttade sig några grader. Tillräckligt fel för att motorn inte skulle gå men tillräckligt nära för att det skulle hosta lite.
På min 740 brast låskilen i kamaxel drevet, så drevet flyttade sig några grader. Tillräckligt fel för att motorn inte skulle gå men tillräckligt nära för att det skulle hosta lite.
Ok något som man kan kolla själv eller lämna in på service
På min 740 brast låskilen i kamaxel drevet, så drevet flyttade sig några grader. Tillräckligt fel för att motorn inte skulle gå men tillräckligt nära för att det skulle hosta lite.
Ok något som man kan kolla själv eller lämna in på service
Vrid runt motorn så att kolven i 1a cylindern är i topp. Kolla sen på kamaxeln över 1a cylindern. Nockarna ska stå rakt upp som ett V. Pekar dom neråt så dra runt vevaxeln 1 varv tills 1a kolven är i topp igen, då ska kamnockarna stå som ett V ungefär rakt uppåt.
Du kan ju annars hänga av remmen och lossa drevet. Då ser du om kilen/stiftet är helt. Samtidigt kan du undersöka remmen så att den är ordentligt spänd och inte tappat några tänder så att den kuggat över.