2230
Sök

Ojämn bromsverkan Polo

8 Inlägg
22 mars 2022
Trådstartare
#1
Har en fråga ang ojämn bromsverkan, jag besiktade skrället i Januari och fick ojämn bromsverkan bak höger bak 1.2 och vänster 0.6 fickpengen tid hos verkstad då det var fullt och besiktade igen för att få köra en månad till men då hade det skiftat 1.2 väster bak och 0.6 höger.
vad kan det bero på? aldrig varit med om att det skiftat så
Senast redigerat av Micke30 (22 mars 2022)

890 Inlägg
22 mars 2022
#2
Luft i systemet eller gammal bromsvätska.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

6 129 Inlägg
22 mars 2022
#3
Hej!
Som ovan och att glidpinnarna inte är smorda med fett. Men kan också vara att skivor och bromsbelägg är slitna. -Men vad gjorde firman som fixade bromsarna? -Kolla de inte bromsverkan???


5 686 Inlägg
22 mars 2022
#4
Antar det är en Polo med bromstrummor bak.
Väldigt vanligt att handbromsarmen i bromsbackarna börjar kärva och blir då ojämn bromsverkan.
Brukar inte gå att smörja upp utan brukar i 9 av 10 fall bli byte av bromsbackar.


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
22 mars 2022
#5
är det trummor så kolla hjulcyl  dels brukar dom börja läcka med tiden men något jag råkat ut för som resulterade i 4st 2or var att backen hoppade och la sig brevid hjulcyl pga klacken på hjulcyl var sliten som tusan.        det tog en stund innan jag insåg vad problemet var. 


har du en polo som är lite nyare med skivbromsar så skulle jag ta en titt på armen till handbromsen på oket väldigt vanligt problem att den inte går tillbaka helt då blir bromsverkan sämre och sämre till dess att armen går i noll läge igen

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#6
Jag har inte lämnat in den då inga tider fanns, det jag tycker är märkligt är att det skiftar mellan sidorna dom två gångerna ena gången väster och andra höger sida som har 0.6

Det är trummor på skrället

7 447 Inlägg
23 mars 2022
#7
Antar, som en del före mig i tråden, att bilen har trumbromsar bak.
Mitt råd i så fall är att göra som jag alltid gör inför besiktningen:
Kör en längre sträcka och "fisbromsa" på väg in till besiktningsanläggningen.
Kör på tvåan eller trean och bromsa med vänsterfoten och gasa, som vanligt, med högerfoten.
Kör så några km i 30 -50 km/t.
Ge noga akt på trafiken bakom så du inte orsakar något tillbud.
Förfaringssättet gäller bilar som körs litet eller inte alls under vintersäsongen.
Vad som sker är att bromsbeläggen "svettas ut" fukt o lösningsmedel.
Så här gjorde man ALLTID förr före en besiktning(av bilar med trumbromsar).
Lycka till och berätta hur det gick.

8 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#8
Det ska jag testa inför besiktningen, återkommer med resultat :-)

8 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#9
Det fungerade inte, samma fel men något bättre, sen hade besiktningen skrivit fel i protokollet så det vara samma sida och inte olika sidor som dom två första protokollen visade.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
29 mars 2022
#10
Micke30 skrev:
Det fungerade inte, samma fel men något bättre, sen hade besiktningen skrivit fel i protokollet så det vara samma sida och inte olika sidor som dom två första protokollen visade.

Då skulle jag nog riva isär o se vad som egentligen händer på insidan.
Trummor är ju oftast bekymmerfria (min nya elbil har trummor bak, tro't eller ej - och dessa beräknas hålla bilens livslängd ut, eller ca 25000 mil).

Men ju äldre bilarna blir och ju mindre de används, desto mer kärvar saker ihop, speciellt i en så "hård" miljö.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

2 306 Inlägg
29 mars 2022
#11
Brukar vara bromscylindern som ger med sig med åren. Om det har läckt ut bromsvätska i trumman bör du byta bromsbackarna också och rengöra resten NOGA med t ex bromsrengöring,  bromsbackarna absorberar vätskan och blir skrot, ger dålig bromsverkan.

En sak jag kan tipsa om är att byta den andra bromscylindern samtidigt, även om den är fullt fungerande. Lärde mig det den hårda vägen (faktiskt just på en Polo -96). Bytte den dåliga, men på ombesiktningen fick jag ojämna värden åt andra hållet, dvs den som tidigare var bra var nu sämre. Detta var pga att den tappat en del av sin funktion med åren, även om den inte börjat läcka än, så den tog sämre än den nya som numera hade monterats. Bytte ut den bromscylindern med och fick sedan perfekta värden. Men onödig tid och kostnad för en extra ombesiktning.


7 447 Inlägg
29 mars 2022
#12
Sviterna av att inte byta bromsvätska regelbundet är att bromsvätskan, som är hygroskopisk, tar upp vatten.
Vatten i bromsvätskan gör att bromsrör och bromscylindrar, både huvudbroms- och hjulbromscylindrar, rostar invändigt.
Hjulbromscylindrarnas kolvar kärvar eller fastnar - eller börjar läcka då packningarna skadas av rosten i cylindrarna,

Dessutom risk för bromsbortfall då upphettade bromsar får vattnet i bromsvätskan att börja koka och bilda ång-/luftbubblor i bromssystemet.
Följden kan bli att bromspedalen "går i botten" utan bromsverkan.
För att sedan, då bromsarna fått svalna, fungera som vanligt.

Har bilen blivit äldre, så att tillsynsprogrammet inte följs, är risken stor att bromsvätskebyte inte sker.
Gamla bilar i kombination med yngre oerfarna bilägare kan vara ödesdigert.

Ovanstående gäller inte Citroen, Rolls Royce och Bentley, som har LHM(eller LHS) i stället för DOT bromsvätskor.

Sammanfattningsvis så kan man förmoda att din ojämna bromsverkan bak beror på kärvande hjulbromscylindrar bak - fast då borde det även renderat en anmärkning på anliggande bromsar.


Sök