Utan någon fall-back om ABS'en försvinner är ju hela spärren totalt meningslös.
Att bara spärra åtkomst till säkringarna borde inte heller räcka, för då kan man ju likväl bara rycka loss givarna istället och få en ospärrad traktor...
Hastigheten tas från ABS'en överlag, oavsett om det är en traktor eller vanlig bil. På en V70 tas den från givarna fram.
En så gammal bil är det dock snudd på omöjligt för ECU'n att veta vilken växel som är i(manuell, givetvis). Det finns inga givare eller liknande för det(det närmsta som finns är backljus-givaren
).
Det bästa ECU'n kan göra är att GISSA vilken växel som är i genom att jämnföra och kalkylera hastighet kontra motorvarv. Turbomodellerna(iaf bensinarna) vet jag använder sådan formula för att begränsa laddtrycket på 1an och 2an i dom lägre registren, där bl.a. WOT(Wide-open throttle)-parametern stängs av.
Automat är en helt annan 5a dock, eftersom växlingarna sköts av en styrbox där. Dvs bilen vet exakt vilken växel som är i och har full kontroll över dom.
En ECU spärr som inte hanterar ABS-bortfall är ingen spärr... Helt klart har något av följande inträffat; Programvaran dom laddade in misslyckades och blev halvkorrupt, eller så är deras programvara så dålig att den borde förbjudas och företaget anmälas... Min åsikt såklart
Korrupta mjukvaror är inget (direkt) märkvärdigt, sånt kan hända... Men då borde ju företaget sköta det på ett någorlunda snyggt sätt också.