I höst kommer Qashqai E-power. 3-cylindrig bensinturbo på 156hk samsas med en elmaskin på 190hk. Vad som är av intresse här är att det rör sig om en så kallad seriehybrid... Batteriet är bara på 1,9kWh och bensinmotorn driver enbart en generator. Bilen drivs alltid av elmotorn. Detta ger en rätt intressant gång... Bensinsnurran lever sitt egna liv och kan tillåtas att varva 1500-5000 varv beroende på hur mycket ström som behövs skickas ner i marken.
Vän av matematik kanske undrar om inte denna typ av drift är en smula oekonomisk? Nja, återstår att se. Skatten blir låg i alla fall. Eftersom växellåda saknas och batteriet är litet så blir nog inköpspriset/leasingkostnad ok. Motorn kan konstant ligga på ekonomiska varvtal utom vid hård acceleration.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!