3247
Sök

Elkonvertering

12 Inlägg
5 april 2022
Trådstartare
#1
Hej

Jag , och säkert många med mig , har blivit intresserad av elkonvertering. Jag har aldrig  skruvat särskilt mycket, men däremot jobbat med kraftelektronik, så på det området har jag i alla fall kunskap. Jag har naturligtvis tittat på klipp på Youtube där man konverterat VW bilar borta i Kalifornien. Just VW intresserar mig och så mycket, eftersom mina två första bilar var VW bubblor på 70-talet.

Nu till min fråga nr1? Går det att få en elkonverterad VW bubbla eller buss godkänd i besiktningen här i Sverige?

Hälsn. Christer A.
Västerås
Senast redigerat av calbackk (5 april 2022)

12 Inlägg
5 april 2022
Trådstartare
#2
Ursäkta, detta inlägg hamnade fel. Jag ser att det ju finns en kategori för elbilar etc. Om ni vill svara mig svara där.
Hälsn. Calbackk

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
5 april 2022
#3
korta svaret är Ja det går. 

det som är problemet är effekt och vrid.

är är max effekt
VW 1200    25 DIN    Hydr. trumbr 230 mm. Backbr fram 40, bak 30 mm.   

VW 1200    29 DIN    Hydr. trumbr 230 mm. Backbr fram 40, bak 30 mm. Kränghämmare fram och styrdämpare.   

VW 1200, 1300, 1500    37 DIN    Hydr. trumbr 230 mm. Backbr fram 40, bak 30 mm. Kränghämmare fram och styrdämpare.  Bakaxelutväxling 3.87. Utväxling på 4:an 0.93.   

VW 1200, 1300, 1500    44 DIN    Kränghämmare fram och styrdämpare. VW original skivor fram o trummor bak m backbredd 40 mm, d.v.s enl Typ 1 VW 1500 fom chassinummer 117 000 003 (aug. 1966). Alt Porschebromsar Typ 356 A el 356 B runt om. (Lättmetalltrummor 280mm).   
VW 1300, 1500, 1302/3, 1600 1970-    57 DIN


alternativ att bygga om allt i axel väg. och bromsväg

och då är det 15 kW/100 kg
Senast redigerat av Growe (5 april 2022)

Kör fort så hinner inget hända...

12 Inlägg
10 juni 2022
Trådstartare
#4
Tack för svar. Det verkar som om ombyggnad är ett måste. Annars mister man ju hela tjusningen med eldrift.

1 141 Inlägg
10 juni 2022
#5
calbackk skrev:
Tack för svar. Det verkar som om ombyggnad är ett måste. Annars mister man ju hela tjusningen med eldrift.

Måste du ha så mycket effekt då? Är det en fin bil att glida runt i du är ute efter eller är det en rödljus-racer? wink


3 332 Inlägg
11 juni 2022
#6
Men även en "normal " elmotor har ju ett vrid som inte orginal boxermotor kan stava till. Håller den ändå ganska klena transmissionen på så gammal VW?
Och lagar och förordning gällande effekt kontra bromsar osv....

Jag ser jättegärna att man löser detta och det blir storskaligt.
Inge bara för entusiastbilar, utan mindre jordbrukstraktorer, mm, mm,....


Sök