3840
Sök

Är marknaden "kall" just nu pga. bensinpriserna? (Samt se över min annons?)

3 365 Inlägg
9 juli 2022
#21
Som köpare av begagnad bil har man ju all anledning att ge den bästa översynen man kan på den stunden man har där och då. Speciellt vid privatköp.
Mäta upp laddningen är ju inte FEL.
Oavsett nytt batteri eller ej.
Men just laddningen är ju inte så himla dyrt fel. I dom flesta fall en regulator för några hundra. Nytt batteri är ju dyrare.
Så det är överambitiöst kanske, men det är ju upp till var och en...

Forummoderator
26 397 Inlägg
9 juli 2022
#22
Robban_F skrev:
Jaha, du är en mod! Det förklarar allt!

Om det är mig du åsyftar så har mitt jobb som mod ingenting med TS eller den här tråden att göra.
Jag bara säger att vi alla har olika definitioner över vad som kan vara gammalt eller nytt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
301 Inlägg
9 juli 2022
#23
Mossan1 skrev:
Som köpare av begagnad bil har man ju all anledning att ge den bästa översynen man kan på den stunden man har där och då. Speciellt vid privatköp.
Mäta upp laddningen är ju inte FEL.
Oavsett nytt batteri eller ej.
Men just laddningen är ju inte så himla dyrt fel. I dom flesta fall en regulator för några hundra. Nytt batteri är ju dyrare.
Så det är överambitiöst kanske, men det är ju upp till var och en...

Om inte TS hade betonat "Nytt batteri" skulle jag nog missa att mäta laddningsspänningen ...
Nu betonar han det och 99% av alla svenne köper nytt batteri när bilen inte startar. När den sedan startar med nytt batteri tänker svenne att det var fel på batteriet. Efter en vecka så startar bilen återigen inte. Svenne köper ett nytt batteri ... osv osv.

Varför vägrar man felsökning?

545 Inlägg
9 juli 2022
#24
Ta det lugnt nu grabbar,,,

Lite OT: när min mor o far skilde sig för jättelängesdan hade dom två dammsugare varav min mor fick den ena, "den nya" som min far sa, han fick den nöja sig med den något äldre Voltan. När jag sedan räknade efter visade det sig att Electroluxen var...23 år, så ny var den wink

6 153 Inlägg
9 juli 2022
#25
krambriw skrev:
Ta det lugnt nu grabbar,,,

Lite OT: när min mor o far skilde sig för jättelängesdan hade dom två dammsugare varav min mor fick den ena, "den nya" som min far sa, han fick den nöja sig med den något äldre Voltan. När jag sedan räknade efter visade det sig att Electroluxen var...23 år, så ny var den wink

Å andra sidan är dammsugare något som bara blir sämre och sämre desto nyare de är

1 736 Inlägg
9 juli 2022
#26
Hmm, nu blir ja förvirrad- hur kan ett nytt batteri sänka värdet på en bil??????????- Ok om det står Feltema eller Hamron så höjer det ju inte värdet..men att det skulle sänka värdet e´ju absurt.
Om folk hade en aning om hur många fel som beror på taskiga batterier, så hade livet varit enklare.
Trots att vissa tror att man kan få liv i 6-12 år gamla batterier..genom massa galna metoder..så e´faktum . Batterier e´en förbrukningsvara o att tro nåt annat e´stollaprov.
mvh/husse

1 736 Inlägg
9 juli 2022
#27
Robban_F skrev:
Mossan1 skrev:
Som köpare av begagnad bil har man ju all anledning att ge den bästa översynen man kan på den stunden man har där och då. Speciellt vid privatköp.
Mäta upp laddningen är ju inte FEL.
Oavsett nytt batteri eller ej.
Men just laddningen är ju inte så himla dyrt fel. I dom flesta fall en regulator för några hundra. Nytt batteri är ju dyrare.
Så det är överambitiöst kanske, men det är ju upp till var och en...

Om inte TS hade betonat "Nytt batteri" skulle jag nog missa att mäta laddningsspänningen ...
Nu betonar han det och 99% av alla svenne köper nytt batteri när bilen inte startar. När den sedan startar med nytt batteri tänker svenne att det var fel på batteriet. Efter en vecka så startar bilen återigen inte. Svenne köper ett nytt batteri ... osv osv.

Varför vägrar man felsökning?

Hmm, Svenne köper ett batteri för egna pengar. Vill han lägga pengar på att felsöka ett 10 år gammalt batteri så e´det väl ingen som hindrar han att göra detta? Han lär ju inte varken sno eller ge sig på nån annans batteri iallafall.

Husse

7 Inlägg
11 juli 2022
Trådstartare
#28
Vilket drama. Anledningen till nytt batteri är för att den stått avställd i 4 år, och det gamla batteriet var på sina sista andetag ändå.

Man bör däremot aldrig anta något, så att mäta lite på batteriet är bra.

7 Inlägg
12 juli 2022
Trådstartare
#29
Uppdaterar: Många som klagar på att kamrem inte är bytt nyligen, och vill pruta.

Bör jag gå ner i pris?

2 456 Inlägg
12 juli 2022
#30
Beror väl på... Hur långt är det kvar på bytesintervallen?


Forummoderator
18 149 Inlägg
12 juli 2022
#31
Ree81 skrev:
Uppdaterar: Många som klagar på att kamrem inte är bytt nyligen, och vill pruta.

Bör jag gå ner i pris?

Tja, du får väl vara beredd att släppa den för 9500-10000:-. Prutas ska det göra. I synnerhet på bilar i denna prisklassen. Folk som köper dessa bilar har inga pengar. Men kamrem? De kan köpa en annan bil. Risken att den dyker upp några dagar senare med "nybytt kamrem" är stor...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 166 Inlägg
12 juli 2022
#32
En ny kamrem kostar ca 300:-
https://www.bildelaronline24.se/audi/a4 … 504/kamrem
Eftersom det finns spekulanter så stå på och inte gå ned en en krona i pris, lycksökare finns det gott om

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 Inlägg
12 juli 2022
Trådstartare
#33
Ok, sköna svar. Bra att jag inte gett mig än isf.

Kamrem kostar lite separat, men är väl svårt att byta själv?

Nåja, flera som inte verkar förstå att det kostar ~10-15 lök årligen i bara underhåll med en bil. Allt ska vara "perfekt".

3 400 Inlägg
12 juli 2022
#34
Ree81 skrev:
Ok, sköna svar. Bra att jag inte gett mig än isf.

Kamrem kostar lite separat, men är väl svårt att byta själv?

Nåja, flera som inte verkar förstå att det kostar ~10-15 lök årligen i bara underhåll med en bil. Allt ska vara "perfekt".

10k-15k per år på underhållning? Vad räknar du på då?


792 Inlägg
12 juli 2022
#35
spillolja skrev:
En ny kamrem kostar ca 300:-
https://www.bildelaronline24.se/audi/a4 … 504/kamrem
Eftersom det finns spekulanter så stå på och inte gå ned en en krona i pris, lycksökare finns det gott om

smile

Att byta bara kamrem och inte spännrulle, vattenpump och övrigt är bara otroligt dumsnålt. Givetvis byter man allt när man ändå byter, att bara byta kamrem och inget annat är som att be om problem.

Live long, and prosper.

1 141 Inlägg
12 juli 2022
#36
Ree81 skrev:
Ok, sköna svar. Bra att jag inte gett mig än isf.

Kamrem kostar lite separat, men är väl svårt att byta själv?

Nåja, flera som inte verkar förstå att det kostar ~10-15 lök årligen i bara underhåll med en bil. Allt ska vara "perfekt".

Haha 10-15 papp årligen? Antingen kör du en Rolls-Royce där minsta skruv är apdyr eller så har du haft otur med dina bilar lol

Sambons Kia från 2009 har under 3.5 års ägande och 7000 mil kostat under 1000-lappen i reparationer, plus några kronor för den årliga servicen.
Min Ford Mondeo mk4 nåt liknande.
De är dock inte i "perfekt" skick men väl gott brukskick.


7 Inlägg
12 juli 2022
Trådstartare
#37
Fine, 5k då. tongue Oljebyten, filterbyten, nya batterier, nya däck, serva den då och då. Räknar även att byta sommar/vinterdäck, besiktiga, tvätta den som "underhåll". Tekniskt sett även parkering och bilskatt. Inte som "underhåll" då men som en kostnad som kommer hsh.
Senast redigerat av Ree81 (12 juli 2022)

1 141 Inlägg
12 juli 2022
#38
Ree81 skrev:
Fine, 5k då. tongue Oljebyten, filterbyten, nya batterier, nya däck, serva den då och då. Räknar även att byta sommar/vinterdäck, besiktiga, tvätta den som "underhåll". Tekniskt sett även parkering och bilskatt. Inte som "underhåll" då men som en kostnad som kommer hsh.

Ja okej då blir det en annan sak. Jag ville mest belysa att det kan vara relativt billigt att äga en bil, om man bortser från bränslepriserna då...


2 456 Inlägg
13 juli 2022
#39
hmm... I rent underhåll/reparationer(dvs ej däck, skatt, besiktning osv inräknat) har min V70 kostat mig strax under 6000kr................. På 10år tongue


* Voff voff *
10 736 Inlägg
14 juli 2022
#40
Robban_F skrev:
Mossan1 skrev:
Som köpare av begagnad bil har man ju all anledning att ge den bästa översynen man kan på den stunden man har där och då. Speciellt vid privatköp.
Mäta upp laddningen är ju inte FEL.
Oavsett nytt batteri eller ej.
Men just laddningen är ju inte så himla dyrt fel. I dom flesta fall en regulator för några hundra. Nytt batteri är ju dyrare.
Så det är överambitiöst kanske, men det är ju upp till var och en...

Om inte TS hade betonat "Nytt batteri" skulle jag nog missa att mäta laddningsspänningen ...
Nu betonar han det och 99% av alla svenne köper nytt batteri när bilen inte startar. När den sedan startar med nytt batteri tänker svenne att det var fel på batteriet. Efter en vecka så startar bilen återigen inte. Svenne köper ett nytt batteri ... osv osv.

Varför vägrar man felsökning?

Som vanligt blir du upprörd över att folk byter batteri...

Står väl ingenstans att han inte felsökt innan han bytte batteri? Jag har bytt batteri på väldigt många bilar genom åren, både genom jobb och på privata. Ofta kan man genom erfarenhet i ämnet väldigt enkelt ta reda på om det är batteriet som är kass och sedan byta det och få en fungerande bil.

Och det är extremt mycket vanligare med batterier som gett upp än generatorer som gett upp...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök