zzr94092 skrev:
Finns ju ingen vridstyvhet i ett husvagnschassie..
Helt riktigt.
Man kan jämföra en bil med ram med en dito utan ram/bottenplatta/chassie.
På bil med självbärande ram, t ex Citroen 2CV kan man bygga om till Mehari(öppen plastkaross) UTAN att förstärka chassieramen.
Likaså med en Triumph Herald/Vitesse - som har ram.
Skogsbilar som Suzuki Samurai/Jimny, JEEP Wrangler m fl har stabila stegramar som tillåter ramarna att bära lika mycket med eller utan kaross.
Men bygger man om en VW typ 1 från Limousine till cab så erfordras förstärkningar av bottenplattan, eftersom limusinekarossen stabiliserar bottenplattan.
Analogt härmed är en husvagn en (någorlunda) stabil enhet med karossen monterad - och tvärt om instabil utan dito.
Plyfa/durkplåt inte bara bär last bättre utan stabiliserar chassiet också.
Helt o t så kan man få vibrationsproblem om man tar bort det till ramen skruvade golvet under motorn, mellan första och andra tvärgående balken på en stegram.
Samma sak med modern "monocoque"-uppbyggnad med ramben framför torpedvägen,
Trots att det skruvade golvet på vissa bilar är av pressad papp eller annat kompositmaterial, så stabiliserar det ramarna mot "diagonalvibrationer", vilket många inte vet, när de avlägsnar motorrumsgolvet för att motorn ska få bättre kylning - eller ännu värre - för att det ät så oljigt/smutsigt.
Har jag råkat ut för att tekniskt okunniga gjort på sina bilar.
Därför KAN det tänkas att "hasplåtarna" av silverfärgad plast(som vill efterlikna skyddsplåtarna på "riktiga" bilar) på SUV:ar typ AUDI m fl "Stassjipar" har en stabiliserande funktion?
Ursäkta o t.