Vettemannen skrev:
Mew skrev:
Priset stämmer nog, det är en rejäl skillnad.
Tror jag ligger runt 1500/år per bil på mina entusiastfordon.
torsen skrev:
För att få teckna en MHRF "veteranbilsförsäkring" måste du låta "veteranbilbesikta" bilen(med godkänt resultat - skrotbilar som avviker från originalskick godkänns inte), vara med i en bilmärkesklubb som är MHRF-ansluten, äga en "vardagsbil" samt förbinda dig att inte använda bilen annat än till "veteranbils-" eller klubbmöten samt vad som har med veteransbilshobbyn att göra.
Ska man vara petimeter så är definitionen på veteranbil att den är tillverkad mellan 1905 och 1918,
Före 1905 tillverkade kallas antikbilar.
Basta cosi!
Bilsport&mc har betydligt humanare krav än så. Det ska vara en entusiastbil som används som en sådan (dvs inte brukas till vardags som bruksbil samt max 1000mil/år), den ska stå i garage och den ska inte köras till jobb, affär etc (enstaka gånger är ok, t ex ta bilen till jobbet nån gång för att visa upp bilen). Mer ingående info finns på deras sida, detta var just vad som dök upp i mitt huvud, men det är ingen speciell besiktning eller liknande.
J
ag fick bara skicka in 8 bilder på bilarna då ur olika vinklar./Benny
Jag, som själv 10-talet år varit MHRF-besiktningsman för en märkesklubb, fick(naturligtvis) inte själv besikta min egen bil.
Kom i stället 2 "gubbar" (som inte kunde så mycket som jag) och besiktade bilen och tog en massa bilder.
Naturligtvis godkänd - osvetsad och med original inredning i mint condition.
Jag betalar 770:-/år för helförsäkring och värde 120.000:-.
Kraven för att få MHRF-försäkring har höjts kraftigt.
Så är t ex polaroidbilder inte godkända.
För 30-talet år sedan fanns det en grupp(ofta med utländsk härkomst) som lyckades få igenom sina Mercedesbilar som MHRF-godkända.
Vanligtvis med retuscherad bilder.
Flera av dessa "veteranbilar" kördes som TAXI i Stockholm.
Var själv närvarande på MHRF:s årsmöte när ärendet togs upp.
Allt missbrukas, tyvärr.
Har själv underkänt flera "skrotbilar"!
Trist med allt bråk med dem, vars bilar jag vägrat godkänna, därför slutade jag som MHRF-besiktningsman.