3410
Sök

Veteranbilsförsäkring

26 Inlägg
17 september 2022
Trådstartare
#1
Jag ska köpa en veteranbil från 1965 och har kollat runt lite på hur mycket en vanlig trafikförsäkring kostar för mig som 18 årig kille. Rätt så dyrt enligt mig, runt 700/mån som billigast. Hur mycket billigare blir det med veteranbilsförsäkring? Någon ung kille här som har det eller måste man vara äldre än 18 för att få ha en sån försäkring? Jag har tillgång till garage där den kan stå för att få ned priset ännu mer men det kanske inte spelar någon roll om man bara har trafikförsäkring, eller?

2 306 Inlägg
17 september 2022
#2
https://www.bilsportmc.se/forsakringar/ … orsakring/

Fyll i dina uppgifter och få svar direkt. wink

Och kör på helförsäkring på en entusiastbil. Sjukt surt om nåt händer och man står där utan ersättning och en trasig bil.
Senast redigerat av Mew (17 september 2022)


26 Inlägg
17 september 2022
Trådstartare
#3
Mew skrev:
https://www.bilsportmc.se/forsakringar/entusiastforsakring/

Fyll i dina uppgifter och få svar direkt. wink

Och kör på helförsäkring på en entusiastbil. Sjukt surt om nåt händer och man står där utan ersättning och en trasig bil.

Tack för svaret. Skrev in mitt personnr och regnr lite snabbt och fick ett prisförslag på 800/år. Är det verkligen så billigt eller blir jag lurad? Bilen ifråga har 67hk om det påverkar.

516 Inlägg
17 september 2022
#4
Hallå,
Med en veteranbilförsäkring har jag för mig att man inte får använda i dagligt bruk.
Kolla det finstilta.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 september 2022
#5
MickeEng skrev:
Hallå,
Med en veteranbilförsäkring har jag för mig att man inte får använda i dagligt bruk.
Kolla det finstilta.

Du får inte använda den i dagligt bruk som till och från arbetet utan det är just ett entusiastfordon som man tar ut på en tur när det är fint väder.
Min Corvette -86 kostar mig i helförsäkring/helår c:a 2000 kr.
Min Trans Am -87 kostar mig i helförsäkring/helår c.a 1300 kr.

Jag har Bil & Mc.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

26 Inlägg
17 september 2022
Trådstartare
#6
Kommer inte köra dagligen. Har egentligen inget behov av en bil men om jag skulle behöva pendla kan jag låna en annan bil här hemma.

7 438 Inlägg
17 september 2022
#7
DeMeester skrev:
Kommer inte köra dagligen. Har egentligen inget behov av en bil men om jag skulle behöva pendla kan jag låna en annan bil här hemma.

För att få teckna en MHRF "veteranbilsförsäkring" måste du låta "veteranbilbesikta" bilen(med godkänt resultat - skrotbilar som avviker från originalskick godkänns inte), vara med i en bilmärkesklubb som är MHRF-ansluten, äga en "vardagsbil" samt förbinda dig att inte använda bilen annat än till "veteranbils-" eller klubbmöten samt vad som har med veteransbilshobbyn att göra.

Ska man vara petimeter så är definitionen på veteranbil att den är tillverkad mellan 1905 och 1918,
Före 1905 tillverkade kallas antikbilar.
Basta cosi!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 september 2022
#8
torsen skrev:
DeMeester skrev:
Kommer inte köra dagligen. Har egentligen inget behov av en bil men om jag skulle behöva pendla kan jag låna en annan bil här hemma.

För att få teckna en MHRF "veteranbilsförsäkring" måste du låta "veteranbilbesikta" bilen(med godkänt resultat - skrotbilar som avviker från originalskick godkänns inte), vara med i en bilmärkesklubb som är MHRF-ansluten, äga en "vardagsbil" samt förbinda dig att inte använda bilen annat än till "veteranbils-" eller klubbmöten samt vad som har med veteransbilshobbyn att göra.

Ska man vara petimeter så är definitionen på veteranbil att den är tillverkad mellan 1905 och 1918,
Före 1905 tillverkade kallas antikbilar.
Basta cosi!

Bil & Mc är ingen veteranbilsförsäkring utan en entusiastbilsförsäkring där även nyare bilar än 30 år kan försäkras om det t.ex är en kommande klassiker. Jag var tvungen att skicka in 8 bilder på bilen ur olika vinklar och dom godkänner inga skrothögar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 306 Inlägg
17 september 2022
#9
Priset stämmer nog, det är en rejäl skillnad. tongue Tror jag ligger runt 1500/år per bil på mina entusiastfordon.


torsen skrev:
DeMeester skrev:
Kommer inte köra dagligen. Har egentligen inget behov av en bil men om jag skulle behöva pendla kan jag låna en annan bil här hemma.

För att få teckna en MHRF "veteranbilsförsäkring" måste du låta "veteranbilbesikta" bilen(med godkänt resultat - skrotbilar som avviker från originalskick godkänns inte), vara med i en bilmärkesklubb som är MHRF-ansluten, äga en "vardagsbil" samt förbinda dig att inte använda bilen annat än till "veteranbils-" eller klubbmöten samt vad som har med veteransbilshobbyn att göra.

Ska man vara petimeter så är definitionen på veteranbil att den är tillverkad mellan 1905 och 1918,
Före 1905 tillverkade kallas antikbilar.
Basta cosi!

Bilsport&mc har betydligt humanare krav än så. Det ska vara en entusiastbil som används som en sådan (dvs inte brukas till vardags som bruksbil samt max 1000mil/år), den ska stå i garage och den ska inte köras till jobb, affär etc (enstaka gånger är ok, t ex ta bilen till jobbet nån gång för att  visa upp bilen). Mer ingående info finns på deras sida, detta var just vad som dök upp i mitt huvud, men det är ingen speciell besiktning eller liknande.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 september 2022
#10
Mew skrev:
Priset stämmer nog, det är en rejäl skillnad. tongue Tror jag ligger runt 1500/år per bil på mina entusiastfordon.


torsen skrev:
DeMeester skrev:
Kommer inte köra dagligen. Har egentligen inget behov av en bil men om jag skulle behöva pendla kan jag låna en annan bil här hemma.

För att få teckna en MHRF "veteranbilsförsäkring" måste du låta "veteranbilbesikta" bilen(med godkänt resultat - skrotbilar som avviker från originalskick godkänns inte), vara med i en bilmärkesklubb som är MHRF-ansluten, äga en "vardagsbil" samt förbinda dig att inte använda bilen annat än till "veteranbils-" eller klubbmöten samt vad som har med veteransbilshobbyn att göra.

Ska man vara petimeter så är definitionen på veteranbil att den är tillverkad mellan 1905 och 1918,
Före 1905 tillverkade kallas antikbilar.
Basta cosi!

Bilsport&mc har betydligt humanare krav än så. Det ska vara en entusiastbil som används som en sådan (dvs inte brukas till vardags som bruksbil samt max 1000mil/år), den ska stå i garage och den ska inte köras till jobb, affär etc (enstaka gånger är ok, t ex ta bilen till jobbet nån gång för att  visa upp bilen). Mer ingående info finns på deras sida, detta var just vad som dök upp i mitt huvud, men det är ingen speciell besiktning eller liknande.

Jag fick bara skicka in 8 bilder på bilarna då ur olika vinklar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

26 Inlägg
25 september 2022
Trådstartare
#11
Vettemannen skrev:
Mew skrev:
Priset stämmer nog, det är en rejäl skillnad. tongue Tror jag ligger runt 1500/år per bil på mina entusiastfordon.


torsen skrev:

För att få teckna en MHRF "veteranbilsförsäkring" måste du låta "veteranbilbesikta" bilen(med godkänt resultat - skrotbilar som avviker från originalskick godkänns inte), vara med i en bilmärkesklubb som är MHRF-ansluten, äga en "vardagsbil" samt förbinda dig att inte använda bilen annat än till "veteranbils-" eller klubbmöten samt vad som har med veteransbilshobbyn att göra.

Ska man vara petimeter så är definitionen på veteranbil att den är tillverkad mellan 1905 och 1918,
Före 1905 tillverkade kallas antikbilar.
Basta cosi!

Bilsport&mc har betydligt humanare krav än så. Det ska vara en entusiastbil som används som en sådan (dvs inte brukas till vardags som bruksbil samt max 1000mil/år), den ska stå i garage och den ska inte köras till jobb, affär etc (enstaka gånger är ok, t ex ta bilen till jobbet nån gång för att  visa upp bilen). Mer ingående info finns på deras sida, detta var just vad som dök upp i mitt huvud, men det är ingen speciell besiktning eller liknande.

Jag fick bara skicka in 8 bilder på bilarna då ur olika vinklar.

/Benny

Okej jag har nu fått hem bilen. Hur är det med försäkringen nu då. Behöver jag ha en annan bil på mitt namn som kan användas till vardags för att få en sån entusiastbilsförsäkring eller duger det med en annan bil i samma hushåll? Äger nämligen bara den jag nyss köpt. Är en land rover 109 förövrigt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
25 september 2022
#12
DeMeester skrev:
Vettemannen skrev:
Mew skrev:
Priset stämmer nog, det är en rejäl skillnad. tongue Tror jag ligger runt 1500/år per bil på mina entusiastfordon.



Bilsport&mc har betydligt humanare krav än så. Det ska vara en entusiastbil som används som en sådan (dvs inte brukas till vardags som bruksbil samt max 1000mil/år), den ska stå i garage och den ska inte köras till jobb, affär etc (enstaka gånger är ok, t ex ta bilen till jobbet nån gång för att  visa upp bilen). Mer ingående info finns på deras sida, detta var just vad som dök upp i mitt huvud, men det är ingen speciell besiktning eller liknande.

Jag fick bara skicka in 8 bilder på bilarna då ur olika vinklar.

/Benny

Okej jag har nu fått hem bilen. Hur är det med försäkringen nu då. Behöver jag ha en annan bil på mitt namn som kan användas till vardags för att få en sån entusiastbilsförsäkring eller duger det med en annan bil i samma hushåll? Äger nämligen bara den jag nyss köpt. Är en land rover 109 förövrigt

Jag är inte säker på om du behöver äga en bil till eller om det räcker med att det finns en bil till i hushållet alltså på samma adress. Kolla försäkringsvillkoren, det står där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

536 Inlägg
25 september 2022
#13
Skaffa nån försäkring som faktiskt kan hjälpa dig med din klassiker om något går sönder.

Jag hade en vanlig helförsäkring i tron att dom kunde hjälpa mig vid större problem. titt som tätt kom dagen då bilen gav upp efter att någon annan provkörde bilen och gjorde sönder diverse saker. Kontaktade försäkringen och gjorde en skadeanmälan men fick direkt tillbaka att absolut inget kunde göras då bilen var en veteranare. Även om bilen skulle bli stulen eller nånting i den stilen fick jag höra att inget skulle göras. Så hädanefter är det trafikförsäkring eller veteran som gäller.

Professionell hatare

7 438 Inlägg
26 september 2022
#14
Vettemannen skrev:
Mew skrev:
Priset stämmer nog, det är en rejäl skillnad. tongue Tror jag ligger runt 1500/år per bil på mina entusiastfordon.


torsen skrev:
För att få teckna en MHRF "veteranbilsförsäkring" måste du låta "veteranbilbesikta" bilen(med godkänt resultat - skrotbilar som avviker från originalskick godkänns inte), vara med i en bilmärkesklubb som är MHRF-ansluten, äga en "vardagsbil" samt förbinda dig att inte använda bilen annat än till "veteranbils-" eller klubbmöten samt vad som har med veteransbilshobbyn att göra.

Ska man vara petimeter så är definitionen på veteranbil att den är tillverkad mellan 1905 och 1918,
Före 1905 tillverkade kallas antikbilar.
Basta cosi!

Bilsport&mc har betydligt humanare krav än så. Det ska vara en entusiastbil som används som en sådan (dvs inte brukas till vardags som bruksbil samt max 1000mil/år), den ska stå i garage och den ska inte köras till jobb, affär etc (enstaka gånger är ok, t ex ta bilen till jobbet nån gång för att  visa upp bilen). Mer ingående info finns på deras sida, detta var just vad som dök upp i mitt huvud, men det är ingen speciell besiktning eller liknande.

Jag fick bara skicka in 8 bilder på bilarna då ur olika vinklar.

/Benny

Jag, som själv 10-talet år varit MHRF-besiktningsman för en märkesklubb, fick(naturligtvis) inte själv besikta min egen bil.
Kom i stället 2 "gubbar" (som inte kunde så mycket som jag) och besiktade bilen och tog en massa bilder.
Naturligtvis godkänd - osvetsad och med original inredning i mint condition.
Jag betalar 770:-/år för helförsäkring och värde 120.000:-.

Kraven för att få MHRF-försäkring har höjts kraftigt.
Så är t ex polaroidbilder inte godkända.

För 30-talet år sedan fanns det en grupp(ofta med utländsk härkomst) som lyckades få igenom sina Mercedesbilar som MHRF-godkända.
Vanligtvis med retuscherad bilder.
Flera av dessa "veteranbilar" kördes som TAXI i Stockholm.
Var själv närvarande på MHRF:s årsmöte när ärendet togs upp.
Allt missbrukas, tyvärr.

Har själv underkänt flera "skrotbilar"!
Trist med allt bråk med dem, vars bilar jag vägrat godkänna, därför slutade jag som MHRF-besiktningsman.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
26 september 2022
#15
När jag skaffade Bilsport MC på min 480 var det inget krav på att äga fler bilar, eller iaf inget dom sa något om, utan jag fick skicka in ett gäng bilder ur olika vinklar och sedan var det klart.

Värt att notera med Bilsport MC är dock att dom kräver garage på hemadressen. Så har man tex bilen i en mekgarage på annan adress och tar hem den och inte har garage hemma "så kan ersättningen komma att nedsättas". Hur mycket vill dom inte svara på...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 438 Inlägg
26 september 2022
#16
Det är skillnad på Bilsport MC och MHRF/Folksam.
Olika villkor.
I Bilsport MC har jag haft mina MC försäkrade.


Sök