22 september 2022
Trådstartare
Hallå!
Fordon: CITROEN C3 (II) 2016 , Motor 1.2
Förra veckan hände det igen, blir stillastående på vägen efter att motorn larmar "STOP" och att oljetrycket är för lågt.
Sist fyllde jag på oljan som var helt slut, körde vidare utan problem tills det var dags för vanlig service. Denna gång är oljan slut ca 5500km efter service. Har efter det kunnat köra på utan problem, inga spår av olja runt motorn eller på parkeringen och oljenivån sjunker inte märkbart på en vecka.
Jag har förstått att detta är två problem, det ena att oljelampan inte varnar i tid och det andra är att motorn bränner olja.
Min främsta funderingar är:
- Det verkar som att om motorn bränner olja, och att reparationen är väldigt dyr - låter detta troligt?
- Kommer jag permanent förstöra något av att fortsätta köra men hålla stenkoll på att oljenivån är bra?
- Kan något sånt här gå på en helförsäkring om jag har tur?
Att sen försöka laga oljelampan så den varnar i tid känns som en mindre grej som kanske är bra att göra med en motor som äter olja.
Tack för tankar, funderingar och erfarenheter! Kanske är detta helt förväntat eller så bör jag köra på nån annan olja än den verkstad använder helt enkelt?
Senast redigerat av Gragate (22 september 2022)