Däckhjälp! XC60 *255 40 20*

Anderzzon1337
14 oktober 2022 · 3 Inlägg

Tjena skulle behöva hjälp att få en förklaring, har i nuläget 255 45 20 men skulle behöva köpa nya sommardäck innan besiktningen.
Har fått ett bra pris men är 255 40 20 på de nya vilket inte är "optimalt" för bilen när man googlar. Vad är skillnaden? Kommer det påverka körningen på något sett?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
*OBS såg ej andra tråden om däck*

Senast redigerat av Anderzzon1337 (14 oktober 2022)

Utmarks-Loke
14 oktober 2022 · 5 883 Inlägg

Hastighetsmätaren kommer inte stämma, men den ändrar sig nog minimalt på så liten skillnad i däckstorlek. Sedan kommer bilen bli ännu hårdare och stötigare med mindre luft i däcken. Och jag räknar med att du byter alla fyra, annars kommer inte fyrhjulsdriften bli glad om det är olika stora hjul fram och bak

Anderzzon1337
14 oktober 2022 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hastighetsmätaren kommer inte stämma, men den ändrar sig nog minimalt på så liten skillnad i däckstorlek. Sedan kommer bilen bli ännu hårdare och stötigare med mindre luft i däcken. Och jag räknar med att du byter alla fyra, annars kommer inte fyrhjulsdriften bli glad om det är olika stora hjul fram och bak

Det låter ju inte så bra, bättre att avvakta än att ta det är däcken som erbjuds?

zzr94092
15 oktober 2022 · 4 411 Inlägg

Finns ju många "däckkalkylator" på
nätet,

Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2022 · 10 307 Inlägg

Anderzzon1337 skrev:
Tjena skulle behöva hjälp att få en förklaring, har i nuläget 255 45 20 men skulle behöva köpa nya sommardäck innan besiktningen.
Har fått ett bra pris men är 255 40 20 på de nya vilket inte är "optimalt" för bilen när man googlar. Vad är skillnaden? Kommer det påverka körningen på något sett?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
*OBS såg ej andra tråden om däck*

Körmässigt kommer du sannolikt inte märka någon direkt skillnad alls. ~3% skillnad gör inte mycket. Men det kanske ser en smula fel ut iochmed att du går ner i storlek (totalt sett) och dom flesta går ju hellre upp i storlek på XC-bilarna för att fylla ut dom stora hjulhusen.

Viktigt är dock, förutsatt att det är en AWD du har (vilket inte framgår?), att alla däck är lika stora. Dvs du får inte blanda dimensioner mellan fram- och bakaxel.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang