Hej!
Jag har en Astra 1.6 Twinport 2005 med felkod P0171.
Dök första gången upp en morgon vid kallstart, den hackade till ett par gånger när jag skulle iväg men jag hade precis köpt bilen och trodde att jag inte vant mig vid dragläget så jag gav lite extra gas och hackningarna försvann. Kort efteråt tändes motorvarningslampan. Läste av felkoden, släckte den, körde 13mil och sen tändes den igen. Släckte den och har nu kört 20-22mil utan att den har kommit tillbaka. Bilen går som den ska enligt mig, har varit någon gång den varit lite svårstartad när den är varm eller att den dör precis efter den startat men har inte varit några problem att starta den igen. Vid kallstart har tomgången varit lite orolig vid några tillfällen men det största problemet är bränsleförbrukningen!!!
Körde hemifrån och då tändes bränslelampan, körde 2mil till min mor där jag stannade en stund, (kallstart) efteråt körde jag ca 2mil till en kompis. Efter ca 30 min hos kompisen skulle jag iväg igen och hann komma ca 2km så började bränslelampan blinka!?!?! Har aldrig varit med om att den blinkat på någon bil? Hur som helst, då var mätaren nästan i botten, jag är inte helt säker men det ska väl finnas 8liter kvar när lampan tänds? Dvs att den måste snittat närmre 2liter/mil...
(Hela situationen är knasig med tanke på att felkoden säger att det är för svagt system när den uppenbarligen drar alldeles för mycket!)
Såg på Youtube att man kunde kontrollera LMM genom att starta bilen och koppla ur den när bilen är igång, om LMM då funkar som den ska så ska bilen dö, vilket den inte gjorde.. Provkörde en bit med LMM urkopplad och tyckte bilen svarade bättre på gasen.
Min fråga är då, ska man utgå ifrån att LMM behöver bytas eller kan det vara något annat som gör att den uppför sig konstigt? (Har fått höra att om Lambdan innan katt är kass kan bilen dra mycket mer bränsle och även strula till det för andra delar) Kan man mäta LMM med multimeter och se om den funkar? Såg att man kunde mäta ohm på lambdan och på värdena se om den är ok. Likaså funderar jag om man kan mäta spänningen till LMM så man vet att problemet inte sitter innan?
Hoppas det finns någon med vettiga svar på mina frågor. Tror jag fick med det mest väsentliga men är det något ni undrar över så bara skriv så ska jag försöka komplettera så gott jag kan!
Tack på förhand och vänliga hälsningar
/ Svensson