3171
Sök

Efterlyser en duktig mekaniker i Stockholmsområdet

3 Inlägg
8 september 2022
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en gammal Hyundai Atos Gls At -99 Automat.
Går jättebra, startar i alla väder. Men har börjat knacka när jag svänger höger ganska snävt
annars låter det inte. Besiktade bilen i augusti och blev godkänd men med text
Bra att veta: Drivaxelknut (6. 1. 7) yttre, båda sidor, skyddsbälg skadad. Kan det vara därför
som det låter konstigt med knackningarna. Lät ingenting innan besiktningen.
Behövde inte komma på återbesök.
Så nu söker jag nån som inte har så mycket att göra (småler!)
och som är duktig på gamla bilar i södra Stockholm.

7 433 Inlägg
8 september 2022
#2
Om du inte omedelbart rättat dig efter "Bra att veta", och bytt yttre drivaxeldamaskerna, så har du med stor sannolikhet fått in föroreningar som sant och annat, och då tar drivaxelknutarna stryk på kort tid - något beroende på storleken på skadorna på damaskerna, och hur snabbt fettet i knutarna försvunnit.

Bra att veta utdelas inte utan anledning, är en mildare form av anmärkning, som bör följas, om det inte ska bli dyrt!

Bara lämna in på drivknutsbyte - eller skrota bilen, beroende på vad den är värd.

6 056 Inlägg
8 september 2022
#3
Att det knackar när man svängen beror oftast på drivknutarna ja, och om skyddsbälgarna är sönder så är det i princip 100% att de är sönder. Det är dessutom vanligt på framhjusldrivna bilar att drivknutarna slits ut. Nu bor jag inte i Stockholm men jag vet inte om jag hade velat göra det ändå, för det är ett riktigt grisjobb med en massa kladdigt och smutsigt fett överallt tongue

3 Inlägg
31 oktober 2022
Trådstartare
#4
torsen skrev:
Om du inte omedelbart rättat dig efter "Bra att veta", och bytt yttre drivaxeldamaskerna, så har du med stor sannolikhet fått in föroreningar som sant och annat, och då tar drivaxelknutarna stryk på kort tid - något beroende på storleken på skadorna på damaskerna, och hur snabbt fettet i knutarna försvunnit.

Bra att veta utdelas inte utan anledning, är en mildare form av anmärkning, som bör följas, om det inte ska bli dyrt!

Bara lämna in på drivknutsbyte - eller skrota bilen, beroende på vad den är värd.

Ok, Tack. Ska lämna in den genast.

3 Inlägg
31 oktober 2022
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Att det knackar när man svängen beror oftast på drivknutarna ja, och om skyddsbälgarna är sönder så är det i princip 100% att de är sönder. Det är dessutom vanligt på framhjusldrivna bilar att drivknutarna slits ut. Nu bor jag inte i Stockholm men jag vet inte om jag hade velat göra det ändå, för det är ett riktigt grisjobb med en massa kladdigt och smutsigt fett överallt tongue

Usch då, låter dyrt. Men tack för svar!


Sök