Är dessa fjäderben är i vettigt skick?

dwadw
21 december 2022 · 292 Inlägg

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% … -51398554/

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% … -51398555/

Är dessa i vettigt skick? Vill hellre ha vanlig fjädring än nå coils. Tänkt renovera dom lite med nya lager och fästen samt nya abs kransar.

xXSammy
21 december 2022 · 6 586 Inlägg

Ytligt kan de se bra ut men stötdämpare kontrolleras bäst när de väl är monterade på bilen

När fjädrarna är borttagna så pressas stötdämparen ihop, om den inte återgår till ursprungshöjden är de sopslut
Brukar gå läck innan de blir så dåliga men de är ju heller inga nya grejer

De/Dem
MickeEng
21 december 2022 · 490 Inlägg

Halllå!
Med lite kärlek kommer det det bli bra.
Ska du byta fjäderbenslagringen kolla hur stötdämparna känns.
Skroten har ju klass A på dem så allt borde vara ok.
Ingen dum ide att byta kransarna när man ändå har allt på bänken. Ser lite slitna ut risk att dem kanske spricker efter några månader.

Mvh Micke.E

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
MickeEng
21 december 2022 · 490 Inlägg

xXSammy skrev:
Ytligt kan de se bra ut men stötdämpare kontrolleras bäst när de väl är monterade på bilen

När fjädrarna är borttagna så pressas stötdämparen ihop, om den inte återgår till ursprungshöjden är de sopslut
Brukar gå läck innan de blir så dåliga men de är ju heller inga nya grejer

Halllå!

Beror ju lite på om det är gas eller oljedämpare.

Mvh Micke.E

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2022 · 13 777 Inlägg

ser ut att vara i bra skick..   

annars har jag fjäderben från en 940 tror det är abs ben.   sitter nya dämpare och sänkningsats på dom även fjädrar och dämprae bak. smile  så bor du i närheten av örebro eller orkar åka en bit så kan jag sälja dom för 2k då får du nya grejer runt om.. eller nya dom har rullat ett par hundra mil men det syns att skicket är bra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dwadw
21 december 2022 · 292 Inlägg

Growe skrev:
ser ut att vara i bra skick..   

annars har jag fjäderben från en 940 tror det är abs ben.   sitter nya dämpare och sänkningsats på dom även fjädrar och dämprae bak. smile  så bor du i närheten av örebro eller orkar åka en bit så kan jag sälja dom för 2k då får du nya grejer runt om.. eller nya dom har rullat ett par hundra mil men det syns att skicket är bra

Jovisst vore det intressant. 36 mil tur och retur till örebro, så det blir väl ändå lite billigare än att köpa allting helt nytt.

Tänkte skaffa sänkningssats och nya dämpare ändå till dom där fjäderbenen.

Är en volvo 744 -89 glt det ska sitta på. Bilen har ABS så om det är ABS ben du har är jag intresserad.

Hur mycket sänker sänkningssatsen?

Senast redigerat av dwadw (21 december 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang