3098
Sök

Trasig turbo och skuren motor på Volvo V70 1.6D

3 Inlägg
12 januari 2023
Trådstartare
#1
Hej

Jag råkade nyligen ut för att min nyservad Volvo V70 1,6D 2011, efter 30 mil från Bilia och service, helt plötsligt under körning i 80 km/h började låta konstigt från motorn och med viss röklukt. Efter ytterligare 1 minut lade bilen av och gick ej att starta igen. Kontroll av oljestickan visade ingenting. Efter mycket strul fick jag bilen bogserad tillbaka till Bilia. De påstår nu att turbon gått sönder och att motorn därmed druckit 3-4 liter olja p.g.a den trasiga turbon, vilket sannolikt lett till att motor skurit.

Kan detta verkligen stämma? Kan en trasig turbo leda till att motorn skär ihop på så kort tid?

2 845 Inlägg
12 januari 2023
#2
Då måste det ju rykt blått/gråaktig nåt enormt efter bilen? Isåfall är det turbon som tackat för sig.

Hur långt har bilen rullat?  I och för sig kan man knäcka en turbo på mindre än 10.000 mil om man är ovarsam och slår av bilen omedelbart efter man pressat den hårt eller dragit släp.

3 Inlägg
12 januari 2023
Trådstartare
#3
26.000 mil. Jag noterade inte någon rök, men det kan inte uteslutas helt. Jag körde bilen lugnt och fint. En landsvägsvagn.

3 Inlägg
12 januari 2023
Trådstartare
#4
Frågan är dock: Kan en turbo som tackat för sig, leda till att bilen tappar 3 liter olja på 30 mils landsvägskörning, så att motorn skär?

2 845 Inlägg
12 januari 2023
#5
NPAH skrev:
Frågan är dock: Kan en turbo som tackat för sig, leda till att bilen tappar 3 liter olja på 30 mils landsvägskörning, så att motorn skär?

Ja, det skulle kunna va fullt möjligt. Men då borde det ryka enormt som sagt.......

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
12 januari 2023
#6
Har den slurkat i sig 3-4 liter så lär det ha tänts någon lampa i instrumentet?
Och det lär definitivt ha blinkat och pipit innan den skar.
Sen så lär du även fått gashäng när intercoolern blivit full.

Up the RA

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 januari 2023
#7
Jesper328 skrev:
Har den slurkat i sig 3-4 liter så lär det ha tänts någon lampa i instrumentet?
Och det lär definitivt ha blinkat och pipit innan den skar.
Sen så lär du även fått gashäng när intercoolern blivit full.

Håller med. Röda lampor och ljudsignaler och märklig motorgång. Så vad händer här igentligen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 063 Inlägg
12 januari 2023
#8
Oavsett om motorn druckit oljan eller om Bilia glömde tömma på så måste ju oljetryckslampan ha lyst och larmat. Men det är ju lite intressant när turbon börjar läcka olja ut i luftflödet, det kan få motorn att rusa så att den inte går att stänga av. Eller åtminstone förr, jag vet inte hur det blir på en modern common rail-diesel. Sedan beror det på hur mycket olja som läcker, det måste ju vara en lagom mängd för att ge det fenomenet. Men det är bara att söka på runaway diesel på youtube för att se hur illa det kan gå

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
12 januari 2023
#9
Utmarks-Loke skrev:
Oavsett om motorn druckit oljan eller om Bilia glömde tömma på så måste ju oljetryckslampan ha lyst och larmat. Men det är ju lite intressant när turbon börjar läcka olja ut i luftflödet, det kan få motorn att rusa så att den inte går att stänga av. Eller åtminstone förr, jag vet inte hur det blir på en modern common rail-diesel. Sedan beror det på hur mycket olja som läcker, det måste ju vara en lagom mängd för att ge det fenomenet. Men det är bara att söka på runaway diesel på youtube för att se hur illa det kan gå

Just modernare dieslar brukar kunna ha ett spjäll mellan intercooler och insug som stänger sig när man slår av tändningen.
Bättre det än att stoppa in tröjan i luftrenaren.. 😂

Har det ej varnats för låg oljenivå och oljetryck i bilen så tippar jag på att impellern har slagit sönder sig själv och flisor har följt med in i cylindrarna.
Detta sabbar kompressionen rätt så fort. smile
Om nu turbon har havererat dvs.

Up the RA

Ruter Knekt
721 Inlägg
13 januari 2023
#10
uhlin skrev:
Då måste det ju rykt blått/gråaktig nåt enormt efter bilen? Isåfall är det turbon som tackat för sig.

Hur långt har bilen rullat?  I och för sig kan man knäcka en turbo på mindre än 10.000 mil om man är ovarsam och slår av bilen omedelbart efter man pressat den hårt eller dragit släp.

+1 på detta. Skrotat turbo på isbil när jag varit otänksam.

Låter väldigt konstigt om oljestickan inte visar lågt, men de som skadebesiktar säger att den tappat fyra liter.
Senast redigerat av oreggad (13 januari 2023)

Något sen på bollen


Sök