4225
Sök

Volvo t22 med b230fk

3 Inlägg
8 mars 2023
Trådstartare
#1
Tjena! Nu är de så att jag håller på att bygga ihop en volvo t22 traktor med en b230fk & tankarna har fastnat lite kring kopplingen.
Har i nu läget skaffat en 6 puckat fjädrad lamell som passar ihop med motorns svänghjul&tryckplatta, grejen är att lamellen inte passar ihop med traktorn ingåendeaxel.

Lamellen har en axeldiameter på 35mm & är 10 splines.

Traktorn axel är 34,5mm & 10 splines så de bör la gå. Dock är splinesen fel vända eller vad man ska säga. Alltså utstickade i lamellen skulle vart i samma bredd som de utstickande på ingående axel. Ja lite flummigt förklarat.

Min fråga är ju då om någon annan har byggt ihop en t22a med kanske en b230, eller någon annan motor & vad har ni gjort för att få ihop kopplingen? Eller kanske har någon ide ?

Tacksam för svar 😁

1 120 Inlägg
8 mars 2023
#2
Skär ut lamellcentrumet ur traktorns lamell och svetsa dit det i bilens lamell?


3 207 Inlägg
9 mars 2023
#3
Har inte T22'orna en B4B bensinmotor orginal?  Samma som i äldre PV, mfl, men med mindre modifikationer.
Magnettändning, mm.

Så den borde ju inte ha nån hejdundrande lamell orginal.
Även om traktorn nog har tyngre svänghjul än PV borde ju diametern vara någorlunda lika.

Hur mycket skiljer orginallamellen mot en lamell som motorn är avsedd för?
Tex en 7/940's...

För nån "puck-koppling" borde väl knappast behövas för vridmomentet så lågt växlad som en traktor är. Behövs det hamnar nog svaga punkten i orginaltransmissionen annars.....
Tex om det ska ryckas i kopplingen för att få upp motorvarv i nått surhål.
(Antar den ska användas till typ backtävling eller race för traktorer)

Kanske lirar med en koppling avsedd för B18/B20 med M40 låda.....
Senast redigerat av Mossan1 (9 mars 2023)


Sök