3947
Sök

Kallstart

43 Inlägg
26 mars 2023
Trådstartare
#1
Hej! Snabbfråga, att starta en bil i -25 grader, är det farligt? Vad kan de ta för skada?

6 632 Inlägg
26 mars 2023
#2
Sliter mer på batteriet 12V än motorn

Används ingen vinteranpassad olja (5W30, 0W30 som exempel) så blir den trögflytande och smörjer sämre i början

Motorvärmare är att föredra

De/Dem

43 Inlägg
26 mars 2023
Trådstartare
#3
Men om jag en gång skulle starta i -25 så är det ingen större fara?

Forummoderator
26 350 Inlägg
26 mars 2023
#4
Karim22 skrev:
Men om jag en gång skulle starta i -25 så är det ingen större fara?

Nej.
Såvida du har olja och allt är i sin ordning så bör det inte vara någon fara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

43 Inlägg
26 mars 2023
Trådstartare
#5
xXSammy skrev:
Sliter mer på batteriet 12V än motorn

Används ingen vinteranpassad olja (5W30, 0W30 som exempel) så blir den trögflytande och smörjer sämre i början

Motorvärmare är att föredra

Antar att de blir bättre om ja stoppar batteriet på laddare under natten?

6 063 Inlägg
26 mars 2023
#6
Om batteriet var någorlunda fullt efter en längre tur under dagen behövs ingen laddare under natten för att det skall starta i morgon. -25 är inte speciellt kallt, återkom när det är -40.

2 401 Inlägg
26 mars 2023
#7
Det är inte att föredra om du ska göra det varje dag i flera års tid men en gång är lugnt.

Har du motorvärmare/dieselvärmare så kör gärna den en timme innan start.


43 Inlägg
26 mars 2023
Trådstartare
#8
Gör det inte varje dag, men har gjort de kanske 6ggr under hela vintern, så antar att det inte är så farligt?

Forummoderator
18 009 Inlägg
27 mars 2023
#9
Vi har på jobbet en Kia diesel som områdesbil. Dvs den går aldrig längre än cirka 1km åt gången. På vintern startas denna, ofta utan glödning, och gasen trycks i botten direkt. Den har överlevt i snart 10 år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 208 Inlägg
27 mars 2023
#10
Dom är designade att tåla sådana starter. Även i under 30minus.
Bilar körs i Sibirien också, där dennär än kallare.

Får den starta och gå snällt till den börjar bli varm och sedan körs genomvarm är det inget problem alls. Normalt bruk.  Kall och kortkörning ger problem på sikt med både batteri, katalysator/partikelfilter osv.


Om man startar i riktig kyla och stänger av igen efter typ sekunder kan man få problem att starta igen.  Ska bilen flyttas lite kort pga datumparkering eller snöskottning bör den gå i några minuter i alla fall. Enstaka gång är det lugnt, men inte allt för ofta det heller utan genomvarmkörd mellan.

Kallstarta och genast ge järnet ska verkligen undvikas även om den inte pajar efter EN gång....
Senast redigerat av Mossan1 (27 mars 2023)

7 444 Inlägg
27 mars 2023
#11
Nu vet jag ju inte vad det är för bil det gäller......... men vissa bilar är bättre förberedda - i regel äldre bilar.
Men vad gäller Citroen 2CV, Dyane, AM6 & 8 samt Citroen GS/GSA och Lada Niva så har jag flera gånger förfarit som följer.
I avsikt att inte fresta på det nedkylda batteriet, som när det är kallt inte kan frigöra så mycket energi så:
Öppna huven och pumpa fram bensin till förgasarens flottörhus.
Endera genom en "flärp" på bensinpumpen, eller genom att veva runt motorn några varv.
Vevar man sedan runt motorn ytterligare några varv för att "mjuka upp" den frusna motorn så är chansen större att den startar.

Startgas kan vara en vän i nöden.

Bland det bästa man kunde göra förr var att på bilar med 12 voltsystem montera en 9 volt tändspole och förkopplingsmotstånd.
Är man riktigt modig monterar man en 6-volt tändspole med förkopplingsmotstånd - har jag gjort!
På flera 12 voltbilar har jag monterat 6 volt startmotor utan problem.

Men mina tips hör väl forntiden till, liksom bilarna.

6 126 Inlägg
27 mars 2023
#12
Håller med Torsen. När jag hade en Volvo 145 från 1977 som var svårstartad när det vara fuktigt och nära nollan ute så bytte till 9V tändspole med förkopplingsmotstånd...vilken skillnad!


7 444 Inlägg
27 mars 2023
#13
Eftersom jag ännu inte vet vad det är fråga om för bil, så vill jag komplettera med:
Se till att tändkablarna är rena och torra och inte ligger mot eller nära någon metalldel.
Själv brukar jag, på bilar med långa tändkablar isolera tändkablarna med extra plastbitar, som styr tändkablarnas placering, som jag plockat från andra bilar på en bilskrot.

Att en mörk och fuktig decemberdag, när man äntligen fått igång motorn, skåda under en öppen motorhuv kan vara en upplevelse.
Det blixtrar så vackert vid alla överslag från tändkablar till andra metallmotordelar - ett skådespel!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
27 mars 2023
#14
Karim22 skrev:
Hej! Snabbfråga, att starta en bil i -25 grader, är det farligt? Vad kan de ta för skada?

Snabbsvar: Nej! Ingenting så länge bilen är en normal bil och är i normalt skick.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

540 Inlägg
28 mars 2023
#15
Kallstartade min skitiga opel astra varje dag i 3 veckor på raken då jag jobbade där det inte fanns motorvärmaruttag. Var allt från -15 till -40, klarade sig väl.

Professionell hatare

Forummoderator
18 009 Inlägg
28 mars 2023
#16
Prima förgasaren? tändspolen? Tändkablar?
Kom igen nu gubbar... 70-talet är över!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 208 Inlägg
28 mars 2023
#17
Hybrid_ skrev:
Prima förgasaren? tändspolen? Tändkablar?
Kom igen nu gubbar... 70-talet är över!

Ja, många fastnade där.

"torsen" nämnde bilmärket Lada innan och det är nog den enda som skulle puttra igång i -50 av alla bilar idag.
Lagerspelen är större i ny Ladamotor än en kraftigt sliten "Västvärlds motor" just för det, tex.
Startvev medföljer nog en 2023'a också.
Senast redigerat av Mossan1 (28 mars 2023)

Forummoderator
18 009 Inlägg
28 mars 2023
#18
I princip alla bilar idag ska väl starta direkt i -25 grader. Lägger ett veto på Fiat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök