2958
Sök

Få rätt (eller dugliga) delar till avgassystem till Saab 9-3 2.0T 06?

4 Inlägg
3 april 2023
Trådstartare
Hejsan. Jag behöver byta mitt avgassystem på min Saab 9-3 SC 2.0T (XOA 844), och vill ju helst ha hem delarna innan påskhelgen, så känner ju lite stress och hoppas på lite snabba svar.
Det verkar inte säljas några satser till min bil någonstans, om man inte ska upp till eftermarknads sportsystem eller rostfritt. Och min bil är lite för gammal och skruttig för sådana grejer känner jag. Hur illa är det att sätta dit en sats ämnad för lättryckarna 1.8t/2.0t? Passar de fysiskt eller är det annan diameter framme vid motorn?
Har inga fancy ändrör heller, så det är vanlig dämpare med dolda ändrör precis som på lättryckarna. Så behöver inte ha något sådant i åtanke.

Ska man hitta rätt delar för motorn så finns ofta inte bakre dämparen på de billigare sidorna. Autodoc har en dämpare för dryga 3800:-, och sedan kommer ju då resten av systemet som man får pussla ihop.
Sedan blir jag lite förvirrad av att behöva köpa komponent för komponent. Innehållsförteckningarna är ju för det mesta minst sagt bristfälliga. Och halvsatser har ibland bild som insinuerar helsats, eller där främre system har bild på samma del som på annat håll säljs som mittsystem. Hur vet man att man får rätt då? Lite tråkigt om man inser att man saknar någon rörstump på mitten när man står där och ska sätta dit allt.

Tacksam för all hjälp!

Sök