Köpte en Swift 1.2 automat -16 igår till frun (Samma modell som er bil). Kom hem, korkade upp en Cola på burk och fick se denna tråd... Höll på att sprutlackera datorskärmen med cola där. Så! Undrar lite varför det var tomt på glykol från början? Du skriver resa? Har ni varvat livet ur maskin? Haft den länge? Servat bilen själv? Osv...
Imma i bilen brukar tyda på att kylvätska läcker in i kupé på något sätt. Inga blöta mattor i bilen? Hade ni AC påslagen? Kört 5 mil som en fullkomlig idiot i vår bil idag med varvtal på 6000 rpm innan den växlade. Inga problem. Temp ligger på 88-92 grader mätt via OBD. Har inte lyckats framkalla att kylfläkten drar igång ännu. Den är ju eldriven. Fungerar denna på er bil? Satt ni i kö?
När bilen kokat och "toppen gått" så ska den ju bli som vanligt efter åtgärd. Så ja: Gissar på felaktig reparation. Men ta en koll på att kylfläkt startar... Annars blir det samma problem igen. Jag ska prova med på vår. Tomgång, full ac och bilen i solen.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!