Funderingar gällande SAAB 9-3 AERO

V4Bergman
1 april 2023 · 140 Inlägg

Hej!

Jag har en SAAB 9-3 AERO 2000 som bruksbil och det är två grejor som jag är lite fundersam över. Vet inte om de kan ha att med varandra att göra heller.
1: Motorlampan lyser. Men den kan slockna när det är kallt ute, som nu i veckan när det var -24c så var den mörk. Men tänds igen efter tre körcykler när det har blivit varmare väder.

2: Det har nu hänt fyra gånger att när bilen är halvvarm vill den inte starta. Startmotorn går men det vill inte ens tända. Eftersom det är tändkasset vet jag inte om jag får gnistor på tändstiften eftersom det är ju inte bara att skruva ur som på min V4. Sen om jag låter bilen stå en liten stund så startar den precis som att den inte har gjort annat. Detta fel har varit specifikt nu i vinter.

Håller på och planerar att köpa en OBDII-felkodsläsarem ne har inte än bestämt mig om jag ska ha en som man kopplar ihop med telefonen eller om jag ska ha en mer klassisk med skärm och sladd. Som en bonusfråga om någon vet, jag har WIS-programmet på datorn, finns det någon kontakt som man skulle kunna använda det för felsökning?

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Low
1 april 2023 · 3 320 Inlägg

Hur länge har du kört med motorlampan?...

V4Bergman
1 april 2023 · 140 Inlägg

Low skrev:
Hur länge har du kört med motorlampan?...

Ungefär ett år. Enligt en som kan det mesta om SAAB är det tre möjliga fel om man ska gå rent på motorlampan.
1: små misständningar som knappt märks men som systemet snappar upp eftersom det är lite för överkänsligt.
2: vevhusventilationen börjar bli lite dålig
3: någon yttertemeratursensor.

Fick låna en felkodsläsare med sladd av en kompis som dock inte visade någon felkod av vad jag kunde se. men då var den främst programmerad för jänkare.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
trubbelturbo
1 april 2023 · 1 466 Inlägg

Köp en felkodsläsare. Spelar nog ingen större roll vilken du köper (jag har en ifrån biltema, har funkat bra på mina SAABar). En motorlampa kan lysa av ungefär hur många anledningar som helst. Att börja reparera potentiella fel eller byta delar på ren gissning är rent vansinne. Jag anser att en enkel OBD2-läsare är lika självklart som en skruvmejsel att ha i verktygslådan om man har några som helst tankar på att arbeta med sin bil.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
V4Bergman
1 april 2023 · 140 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Köp en felkodsläsare. Spelar nog ingen större roll vilken du köper (jag har en ifrån biltema, har funkat bra på mina SAABar). En motorlampa kan lysa av ungefär hur många anledningar som helst. Att börja reparera potentiella fel eller byta delar på ren gissning är rent vansinne. Jag anser att en enkel OBD2-läsare är lika självklart som en skruvmejsel att ha i verktygslådan om man har några som helst tankar på att arbeta med sin bil.

Jag kikar på en modell de har på Jula för 399:-. Jobbar på XXL som ligger vägg i vägg med jula i Östersund. Men har ju även Kjell & Co som har både den med skärm och kabel och den man kopplar med telefonen. Lite att jag är sugen på den man kopplar med telefonen är för att en del appar gör att man kan få en del motordata medan bilen körs.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Mossan1
1 april 2023 · 2 879 Inlägg

V4Bergman skrev:
[äEnligt en som kan det mesta om SAAB är det tre möjliga fel om man ska gå rent på motorlampan.
1: små misständningar som knappt märks men som systemet snappar upp eftersom det är lite för överkänsligt.
2: vevhusventilationen börjar bli lite dålig
3: någon yttertemeratursensor.

Nej nej nej, det finns MASSOR av möjliga anledningar till tänd motorlampa. Hundratalet, minst.
Ett galet fel påstående oavsett bilmodell i fråga om den inte är ifrån tidigt 90tal när systemen "inte fattade just någonting". Då rör det sig om nått tiotal möjliga felkoder och brukar då också vara av typen blinkande lampa i viss rytm.  Sk Flashkoder. Ingen scanner nödvändig utan annat tillvägagångsätt.

Alla OBD2 scanners för hundralappar läser bara motorns koder.  ISO 9121, och KWP protokollen i regel.  ibland nån "CAN nånting nånting" också.

Felkoden/erna kommer börja med "P" följt av fyra siffror. ISO standard.

Med det menar jag att dom hittar samma sak. = Lika lite men anledningen till lysande motorlampa bör dom berätta i ISO-formatet.
Kan dock vara luddigt ibland, men inte alltid.
Prisskillnaden (enstaka hundring hit o dit)  på billiga scanners är mest märket eller om den har färgskärm, osv.
Inte direkt protokollen.

Ska du ha nått mer heltäckande som även läser  ABS, SRS, osv så får du gå upp på flera tusenlappar och då köpa en SAAB-specifik.
Ev kan den ingå i GM....

Senast redigerat av Mossan1 (1 april 2023)

V4Bergman
1 april 2023 · 140 Inlägg

Mossan1 skrev:

V4Bergman skrev:
[äEnligt en som kan det mesta om SAAB är det tre möjliga fel om man ska gå rent på motorlampan.
1: små misständningar som knappt märks men som systemet snappar upp eftersom det är lite för överkänsligt.
2: vevhusventilationen börjar bli lite dålig
3: någon yttertemeratursensor.

Nej nej nej, det finns MASSOR av möjliga anledningar till tänd motorlampa. Hundratalet, minst.
Ett galet fel påstående oavsett bilmodell i fråga om den inte är ifrån tidigt 90tal när systemen "inte fattade just någonting". Då rör det sig om nått tiotal möjliga felkoder och brukar då också vara av typen blinkande lampa i viss rytm.  Sk Flashkoder. Ingen scanner nödvändig utan annat tillvägagångsätt.

Alla OBD2 scanners för hundralappar läser bara motorns koder.  ISO 9121, och KWP protokollen i regel.  ibland nån "CAN nånting nånting" också.

Felkoden/erna kommer börja med "P" följt av fyra siffror. ISO standard.

Med det menar jag att dom hittar samma sak. = Lika lite men anledningen till lysande motorlampa bör dom berätta i ISO-formatet.
Kan dock vara luddigt ibland, men inte alltid.
Prisskillnaden (enstaka hundring hit o dit)  på billiga scanners är mest märket eller om den har färgskärm, osv.
Inte direkt protokollen.

Ska du ha nått mer heltäckande som även läser  ABS, SRS, osv så får du gå upp på flera tusenlappar och då köpa en SAAB-specifik.
Ev kan den ingå i GM....

Det som han som jag känner räknade upp var enligt hans erfarenhet de vanligaste felen på SAAB 9-3 som gör att motorlampan lyser. Inte att det specifikt är något av de tre felen nödvändigtvis.
Lite som i regel har man fått punktering om däcket är platt. Men det kan även vara att ventilen har gått sönder elelr en fälg har blivit skev/rostig.

Edit: kan ha en teori gällande motorlampan. Tror nästan att den inte tändes så lång tid efter att jag bytte tändstift. Även om jag satte i de stift som det skulle vara enligt Mekonomen var det inte samma som satt i.

Senast redigerat av V4Bergman (1 april 2023)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
bollman
1 april 2023 · 5 Inlägg

Ja, det kan bero på massor av saker, och det bör alltid kollas upp med en felkodsläsare, men det finns några "ususal suspects" på en T7-saab:
Motorlampa är troligen felkoder på tändkassetten: saknas förbränningssignal för att kassetten håller på att ta slut.
Köp ny, men INTE något billigt skit, det är att skriva upp sig för hål i kolvarna.
Att den inte startar när den är varm är troligen att vevaxelgivaren är dålig. Nästa steg är att den lägger av när den är varm.
Det _kan_ vara att det är luftläckor i torkade vakuumslangar, men tändkassetten och vevaxelgivaren är starkt misstänkta.
Vad gäller felkodsläsare så skall det påpekas att felkoder som inte börjar P0 (siffran 0) sällan tolkas rätt.
P1312 och P1334 är till exempel de felkoder som sätts om tändkassetten börjar bli dålig.

Saab 9000 CSE "Han som bestämmer" (1997)
Saab 9-3 Vector BioPower "Angela" (2008)
Opel Ampera "Elbilen" (2012)
stoltosmart
1 april 2023 · 885 Inlägg

Vevaxelgivaren som spökar

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
V4Bergman
21 maj 2023 · 140 Inlägg

Tänkte ge en liten uppdatering. Jag bytte vevaxelgivaren igår och betydligt mer sprutt i bilen. Och tog då en längre tur för att känna av hur den gick.

Två grejor som jag ska göra på 9-3an dock är att jag ska fixa avgassystemet eftersom det rostade av i vintras. Sedan är jag ute efter en original luftburk eftersom tidigare ägare satte dit ett sådant tvättbart sportfilter som jag är högst skeptisk på. Framför allt eftersom jag tror att originalburken kommer få in mer kallluft än det koniska filtret som tar in den mesta luften från motorutrymmet.

Senast redigerat av V4Bergman (21 maj 2023)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
krambriw
21 maj 2023 · 433 Inlägg

Sportfilter i all ära men...

Visst, kanske motorn svarar lite piggare, mer direkt på gaspådrag vad jag minns från min gamla-gamla-tidigare Audi A6 1.8T från 2001. Jag hade då oljigt sportfilter + BSR steg 1. Efter ett tag pajade luftmassemätaren pga oljan i filtret som tillslut geggar till det. Bytte då den och till sådant där tvättbart sportfilter utan olja. Båda var sådana som satt i ordinarie burken. Men, även om jag aldrig märkte några problem med bilen så kan man nog misstänka att du får in mer partiklar som kanske ökar slitaget. Oavsett, hellre ett tvättbart än ett som ska oljas in. Eller avstå helt, det ger ju inte så många hästar extra i alla fall

V4Bergman
21 maj 2023 · 140 Inlägg

krambriw skrev:
Sportfilter i all ära men...

Visst, kanske motorn svarar lite piggare, mer direkt på gaspådrag vad jag minns från min gamla-gamla-tidigare Audi A6 1.8T från 2001. Jag hade då oljigt sportfilter + BSR steg 1. Efter ett tag pajade luftmassemätaren pga oljan i filtret som tillslut geggar till det. Bytte då den och till sådant där tvättbart sportfilter utan olja. Båda var sådana som satt i ordinarie burken. Men, även om jag aldrig märkte några problem med bilen så kan man nog misstänka att du får in mer partiklar som kanske ökar slitaget. Oavsett, hellre ett tvättbart än ett som ska oljas in. Eller avstå helt, det ger ju inte så många hästar extra i alla fall

Jag har ett BSR steg ett som både tvättas och oljas in efter. Och tror inte att jag vinner så många hästar som sagt eftersom det troligen kommer in varmare luft i filtret som är mindre syrerikt än med originalfiltret eftersom det ligger öppet inne i motorutrymmet utöver den lilla värmeskölden. Sen som sagt kommer det in mer skit i motorn. Osäker på om det var på det här forumet eller någon annanstans som jag läste det men att det var någon som nämnde att han hade fått hantera en del turbos med blästrade vingar efter att de kört med sportfilter. Och bor Jämtland med en hel del grusvägar så damm blir det.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang