2773
Sök

Andra alternativ till ECU för A-traktor?

3 Inlägg
15 juni 2023
Trådstartare
Hej,
Vi har köpt en Audi A4 manuell från 2010, diesel till dottern som vi ska bygga om till A-traktor.
Nu till min fråga. En kille som skulle strypa bilen säger att det kan göras med ECU men eftersom denna bil saknar inbyggd hastighetsspärr som man annars normalt använder vid strypningar för A-traktorer så kommer man behöva varvtalsbegränsa till 1200varv. Är det nåt som ni kunniga kan rekommendera? Eller finns det andra sätt att göra? Jag vill att den ska bryta mjukt men det kommer den inte göra har jag fått höra.
H-Can är manipulerbart så det vill jag inte ha.
Vad har jag för alternativ?
Senast redigerat av Missy65 (15 juni 2023)

Forummoderator
18 009 Inlägg
15 juni 2023
ECU/Bilen ska lämnas in och programmeras om. En seriös verkstad som pysslar med saken. Växellådan behöver spärras med. Antar att det är drakrok på bilen?

Den ska INTE varvtalsbegränsas för då kommer motorlampan tända sig rätt av olika orsaker. Har förekommit i forumet innan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
15 juni 2023
Trådstartare
Tack för svar.
Ja den har dragkrok.
Jag tänkte köpa en växelspärr och montera dit för att spärra 4-5-6 i lådan.
Men en kille som pysslat med dieseloptimering i snart 20år sa att enda möjligheten var att varvtalsbegränsa den.
Han provade att även ladda ned ny mjukvara till bilen.
Är det nån som kan rekommendera nån seriös i Stockholm att göra på annat sätt?

3 Inlägg
15 juni 2023
Trådstartare
Jag tänkte även låta denna kille montera bort EGR samt DPF ur datorn samt montera ur DPF för jag antar att det är därför motorlampan börjar lysa? Eller är det av andra orsaker?

Forummoderator
18 009 Inlägg
15 juni 2023
Missy65 skrev:
Jag tänkte även låta denna kille montera bort EGR samt DPF ur datorn samt montera ur DPF för jag antar att det är därför motorlampan börjar lysa? Eller är det av andra orsaker?

Ja, samt att maskin aldrig kan varva ur så den sotar nog igen. Inte med en gång med så småningom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 009 Inlägg
15 juni 2023
Sen ska den visst gå att spärra på 30 km/h.

Sök