KIA NYA CEED SW 1,6 CRDI 2016 - motorlampa lyser

Klonka
21 juni 2023 · 3 Inlägg

Hej,
Motorlampan började lysa på vår Kia Ceed 2016 idag. Lagom inför midsommar när vi behöver ha bilen för att transportera oss en längre sträcka sad...
Jag kollade i instruktionsboken och det står att den ska in på verkstad om den börjar lysa under körning. Om samma lampa blinkar så står det att det är partikelfiltret. Och det hade jag i så fall kunnat testa att "köra bort". Men nu blinkar den ju inte så jag antar att det är något annat då.
Stämmer mitt resonemang eller skulle det ändå kunna vara att det är partikelfiltret som har sotat igen? Vågar jag testa att köra "bort det" ?
Om inte, skulle ni i så fall säga att jag kan fortsätta att köra med den eller ska den in på verkstad snarast möjligt?

Jesper328
21 juni 2023 · 2 395 Inlägg

Går bilen konstigt, ryker, låter illa?
Om inte så kan du troligen köra vidare.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
21 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Åk förbi en verkstad och be dom läsa ut och nolla felkoden, borde en schysst mindre verkstad kunna lösa utan tidsbokning kan man tycka.

Eller köp en egen felkodsläsare och läs ut, notera för framtiden, och nolla koden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Som ovan nämner: Kolla felkod när du kan. Kör som vanligt tills dess.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Klonka
21 juni 2023 · 3 Inlägg

Tack för alla svar!
Jag har varit hos en verkstad och felkoden visar fel på en sensor. P24C600 Partikelsensortemperaturkrets.
Han provade att återställa men han sa att felet kom tillbaka direkt igen. Så vi bokade tid för byte av denna längre fram. Så länge kan jag köra på som vanligt.

Det märkliga är att lampan inte tändes igen nu när jag åkte hem (ca 20min hem).
Så jag funderar på om det kan vara något glapp eller nåt...

Senast redigerat av Klonka (21 juni 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Klonka skrev:
Tack för alla svar!
Jag har varit hos en verkstad och felkoden visar fel på en sensor. P24C600 Partikelsensortemperaturkrets.
Han provade att återställa men han sa att felet kom tillbaka direkt igen. Så vi bokade tid för byte av denna längre fram. Så länge kan jag köra på som vanligt.

Det märkliga är att lampan inte tändes igen nu när jag åkte hem (ca 20min hem).
Så jag funderar på om det kan vara något glapp eller nåt...

Visst kan det vara så. Nåja, kör på bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
21 juni 2023 · 2 879 Inlägg

Brukar krävas några cykler för att ändra status på felet.

Bra att veta:
En blinkande motorlampa är skarpare varning än fast lysande.

Senast redigerat av Mossan1 (21 juni 2023)

Klonka
22 juni 2023 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Brukar krävas några cykler för att ändra status på felet.

Bra att veta:
En blinkande motorlampa är skarpare varning än fast lysande.

Tack för svar.
Ja, felet kom tillbaka vid nästa start igen. Så något fel är det.

Gällande blinkande motorlampa vs fast lysande så verkar det inte stämma just på min bil. I alla fall inte enligt instruktionsboken.
Kopierat från engelska instruktionsboken som jag hittade på nätet.

Fast lysande:
This indicator light is part of the EngineControl System which monitors various emission control system components. If this light illuminates while driving, it indicates that a potential problem has been detected some where in the emission control system.
If it illuminates while driving, or does not illuminate whenthe ignition key is turned to the ON posi-tion, we recommend that the system be checked by an authorized Kia dealer. Generally, your vehicle will continue to be drivable, but we recommend that the system be checked by an authorized Kia dealer.

Blinkande
When the malfunction indicator lightblinks, it may stop blinking after driv-ing the vehicle at more than 60km/h(37 mph) or at more than secondgear with 1500 ~ 2500 engine rpm fora certain time (for about 25 minutes).If the malfunction indicator lightcontinues to blink in spite of theprocedure, we recommend that thesystem be checked by an author-ized Kia dealer.If you continue to drive with themalfunction indicator light blinkingfor a long time, the DPF system canbe damaged and fuel consumptioncan worsen.

Senast redigerat av Klonka (22 juni 2023)

Mossan1
22 juni 2023 · 2 879 Inlägg

Klonka skrev:
Gällande blinkande motorlampa vs fast lysande så verkar det inte stämma just på min bil.

Fast lysande:
the system be checked by an authorized Kia dealer. Generally, your vehicle will continue to be drivable, but we recommend that the system be checked by an authorized Kia dealer.

Blinkande:
If you continue to drive with themalfunction indicator light blinkingfor a long time, the DPF system canbe damaged

Nä. Felet är allvarligare med blinkande lampa även i detta fallet, även om fellindukeringar naturligtvis ALLTID ska 8kollas upp.
Blinkande betyder ungefär att "avgasreningssystemet riskerar att skadas relativt snabbt" medan en lysande lampa kan vara allt från skitfel som MÖJLIGEN påverkar utsläppen till att motorn knappt går alls men ingen akut fara för dyra avgasreningsdetaljer.
(Kat/partikelfilter osv)

Det hedrar dock Kia att dom rekomenderar att försöka regenerera filtret själv innan verkstaden kontaktas.

Senast redigerat av Mossan1 (22 juni 2023)

Nybergrobin
22 juni 2023 · 2 385 Inlägg

Är det inte 7års garanti på bilen?  Har du tur så omfattas den av garanti fortfarande?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang