Fråga om premiumdiesel

MisterAxl
2 april 2023 · 103 Inlägg

Godkväll, Garaget!

Har haft en diskussion med en av mina nära vänner angående det här med bränsle och specifikt diesel, vi kör båda två dieselbilar.
Jag har en Skoda Octavia årsmodell 2008, han har en Volvo XC90 årsmodell 2012 där någonstans.

Diskussionen rörde det här om bensinstationer och deras premiumbränsle. CircleK har sin MilesPlus Diesel, OKQ8 har GoEasy Diesel Extra till exempel.
Han har nu tankat specifikt ifrån CircleK i ett år och alltid fyllt upp med MilesPlus. Hans argument för detta är vad CircleK säger egentligen, mindre åtgång per mil och bättre kallstarter och rengörande egenskaper för motorn och så vidare.

Jag försökte berätta för honom att det enda jag kan tänka mig att ett sådant bränsle gör är att motorn tänder bättre på grund utav ett högre cetantal och att allt annat är ren bluff och säljarsnack.
Han insisterade på att jag hade fel och att han tyckte även att motorn var piggare över lag, accelererade bättre, drog lite mindre bränsle (men han medgav att det spelade ingen roll med tanke på att priset ändå är högre för MilesPlus än för vanlig mackdiesel) och att den höll bränslesystem och motorn ren ifrån beläggningar på ett bättre sätt. Oväsen ifrån motorn minskade lite grann också, säger han. Allt detta i kombination gjorde att han ansåg att det var klokt att tanka med premiumdiesel.

Eftersom jag inte hade särskilt mycket för mig ikväll så satte jag mig ner och började göra efterforskningar på alla stora bensinstationer i Sverige, alltså Preem och OKQ8 och Shell med mera. Kollade upp vad för slags diesel det fanns, läste produktblad, jämförde data, försökte hitta jämförelsetester med mera.
Efter ett par timmar så har jag nu kommit fram till att det som man skulle kunna säga angående MilesPlus diesel i jämförelse med vanlig mackdiesel är som jag sade till honom, den tänder bättre tack vare det högre cetantalet. Men det är allt.
Möjligen att den accelererar bättre också och känns piggare, får ändå tänka på att hans bil är en Volvo och min är en Skoda. Olika motorer och bilmodeller och allt det där.

Men jag hittar ingenting som skulle bevisa att den på något sätt håller motorn och bränslesystemet i bättre skick tack vare "rengörande egenskaper".
Tvärtom, enligt produktbladet så innehåller MilesPlus diesel lite mindre svavel än deras vanliga diesel och det är väl det om något som bränner bort beläggningar och annat samt fungerar som smörjmedel? Ska dock säga att det var marginell skillnad, deras vanliga diesel hade en svavelhalt på 3 och MilesPlus hade en svavelhalt på 2.

Så innan jag har den här diskussionen med honom igen så ville jag egentligen bara undersöka saken här på forumet, om det är någon som har erfarenheter om frågan. Hittade inte en tråd om ämnet, men jag kan ha sökt på fel ställe.
För jag har väl inte blivit totalt galen och slut i huvudet? Visst har jag rätt när jag säger att det enda som ett premiumbränsle gör i det här specifika fallet är att motorn tänder lite bättre och den accelererar lite bättre.
Men resten är bara säljarsnack för att få dig att betala ett högre pris vid pump för något som inte över huvudtaget påverkar hälsan på bilen?

Sen att det finns bilar som specifikt är designade för premiumbränslen och att du helst ska ha i det i bilen och inget annat, det är ju såklart en sak. Men varken jag eller han kör ju sportbilar, om man säger så.

jaka54
2 april 2023 · 5 811 Inlägg

Har du hört när Tage Danielsson intervjuar Hasse Alfredsson (Lindeman sketch där Hasse föreställer en stroppig bensintillverkare om vad som är så fantastiskt med just hans firmas bensin)?
https://www.youtube.com/watch?v=BzfqGXc … sson-Topic

Presidento Of World
2 april 2023 · 3 332 Inlägg

Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna göra bilen "piggare" och gå snålare är att hitta ren diesel utan massa miljödravel i. Brukar åka runt i Europa och balkan och deras diesel är utan massa hittepå grejer.

Har både åkt volvo D4 181hk AWD
Och opel insignia 2.0 diesel 160hk och det märktes på båda bilarna att det var helt annan diesel i jämförelse med vårat i Sverige.

Som exempel; opeln drog 0.68 i snitt här i Sverige med samma körsätt
Med diesel där nere; 0.59 i snitt trots att AC fick jobba arslet av sig (36 grader i skugga)

Xc70 sjönk från 0.65 till 0.62 men vart märkbart trevligare att ratta.

Farsan var iväg med en Golf 1.6 tdi 4motion-17 och den gick förvisso billigare men knappt märkbart då den lilla dieseln fick jobba hårt för att förflytta bilen samt höga varv i motorvägsfart. Men upplevdes piggare.

Dessvärre ju längre ner man kom (från Slovenien) så började den sota rejält och mycket mer ju längre ner man kom. Vet ej varför brydde mig inte men den gjorde inte det när den kom hem
Så antar att den helt enkelt betedde sig som en VAG skall..

Inget egentlig svar på din tråd men..Svensk diesel är nog samma oavsett vilken mack man än väljer. Kommer mest troligt från samma ställe.

Senast redigerat av Presidento (2 april 2023)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
3 april 2023 · 10 300 Inlägg

Presidento skrev:
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna göra bilen "piggare" och gå snålare är att hitta ren diesel utan massa miljödravel i. Brukar åka runt i Europa och balkan och deras diesel är utan massa hittepå grejer.

Har både åkt volvo D4 181hk AWD
Och opel insignia 2.0 diesel 160hk och det märktes på båda bilarna att det var helt annan diesel i jämförelse med vårat i Sverige.

Som exempel; opeln drog 0.68 i snitt här i Sverige med samma körsätt
Med diesel där nere; 0.59 i snitt trots att AC fick jobba arslet av sig (36 grader i skugga)

Xc70 sjönk från 0.65 till 0.62 men vart märkbart trevligare att ratta.

Farsan var iväg med en Golf 1.6 tdi 4motion-17 och den gick förvisso billigare men knappt märkbart då den lilla dieseln fick jobba hårt för att förflytta bilen samt höga varv i motorvägsfart. Men upplevdes piggare.

Dessvärre ju längre ner man kom (från Slovenien) så började den sota rejält och mycket mer ju längre ner man kom. Vet ej varför brydde mig inte men den gjorde inte det när den kom hem
Så antar att den helt enkelt betedde sig som en VAG skall..

Inget egentlig svar på din tråd men..Svensk diesel är nog samma oavsett vilken mack man än väljer. Kommer mest troligt från samma ställe.

Instämmer här efter ett antal resor till Tyskland när jag hade dieselbil. Bilen går klart bättre på deras diesel... Svarar väl inte på frågeställningen i tråden direkt, men ger iaf en "hint" om att bra diesel kan göra märkbar skillnad.

Senast redigerat av Brådhis (3 april 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
3 april 2023 · 433 Inlägg

Jag tycker våra bilar (alla audi) har gått bättre och faktiskt marginellt snålare sedan flera år då vi började tanka Preem diesel som har större andel förnybart inblandat (tror dom mixar in HVO100)

Senast redigerat av krambriw (3 april 2023)

mats757
3 april 2023 · 915 Inlägg

Jag känner också flera som säger att Cirkel K´s premium diesel gör att bilen förbrukar mindre bränsle.
Vet också bönder som får ställa på bränslepumpen på traktorn för att miljödieseln ger mindre effekt.
Så det finns nog en sanning i din kompis teorier.

granadadr
3 april 2023 · 7 300 Inlägg

märker skillnad på diesel å diesel, har dessutom ett ställe här i stan man kan tanka blankdiesel alltså riktig diesel smile finns en mack jag undviker in i det längsta,, q star min bil drog avsevärt mer med den dieseln än på ex ok cirkle etc,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Brådhis * Voff voff *
3 april 2023 · 10 300 Inlägg

krambriw skrev:
Jag tycker våra bilar (alla audi) har gått bättre och faktiskt marginellt snålare sedan flera år då vi började tanka Preem diesel som har större andel förnybart inblandat (tror dom mixar in HVO100)

HVO100 är ett bra bränsle, hade det inte varit så dyrt så hade man mer än gärna tankat det istället för miljödieseln (med bla RME).

Dock kör ju Preem med nå´n egen variant med tallolja som jag hört både bra och dåligt om:

https://www.preem.se/om-preem/insikt-ku … -klimatet/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2023 · 17 559 Inlägg

Nu har det ju inte med de stora bolagen och göra men vi har en sjötapp i närheten som man även kan tanka bilen på... Tar man pumpen avsedd för båtar gör det faktiskt skillnad på förbrukning. En bieffekt är förvisso att om man kör lugnt och drar en kickdown så kommer det en rejäl sotkvast ur avgasröret så har slutat tanka där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MisterAxl
3 april 2023 · 103 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du hört när Tage Danielsson intervjuar Hasse Alfredsson (Lindeman sketch där Hasse föreställer en stroppig bensintillverkare om vad som är så fantastiskt med just hans firmas bensin)?
https://www.youtube.com/watch?v=BzfqGXc … sson-Topic

Den där måste jag länka honom och se hans reaktion på! big_smile

Brådhis skrev:

Presidento skrev:
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna göra bilen "piggare" och gå snålare är att hitta ren diesel utan massa miljödravel i. Brukar åka runt i Europa och balkan och deras diesel är utan massa hittepå grejer.

Har både åkt volvo D4 181hk AWD
Och opel insignia 2.0 diesel 160hk och det märktes på båda bilarna att det var helt annan diesel i jämförelse med vårat i Sverige.

Som exempel; opeln drog 0.68 i snitt här i Sverige med samma körsätt
Med diesel där nere; 0.59 i snitt trots att AC fick jobba arslet av sig (36 grader i skugga)

Xc70 sjönk från 0.65 till 0.62 men vart märkbart trevligare att ratta.

Farsan var iväg med en Golf 1.6 tdi 4motion-17 och den gick förvisso billigare men knappt märkbart då den lilla dieseln fick jobba hårt för att förflytta bilen samt höga varv i motorvägsfart. Men upplevdes piggare.

Dessvärre ju längre ner man kom (från Slovenien) så började den sota rejält och mycket mer ju längre ner man kom. Vet ej varför brydde mig inte men den gjorde inte det när den kom hem
Så antar att den helt enkelt betedde sig som en VAG skall..

Inget egentlig svar på din tråd men..Svensk diesel är nog samma oavsett vilken mack man än väljer. Kommer mest troligt från samma ställe.

Instämmer här efter ett antal resor till Tyskland när jag hade dieselbil. Bilen går klart bättre på deras diesel... Svarar väl inte på frågeställningen i tråden direkt, men ger iaf en "hint" om att bra diesel kan göra märkbar skillnad.

Det tror jag på absolut, känner flera som har sagt exakt samma sak, att så fort man tankar diesel ute i Europa så får du helt annan diesel som drar ner förbrukningen och det har väl egentligen mycket med att det är mindre tillsatser i den. Tänker på reduktionsplikten som bror duktig Sverige har på en väldigt hög nivå, jämfört med övriga Europa.

krambriw skrev:
Jag tycker våra bilar (alla audi) har gått bättre och faktiskt marginellt snålare sedan flera år då vi började tanka Preem diesel som har större andel förnybart inblandat (tror dom mixar in HVO100)

mats757 skrev:
Jag känner också flera som säger att Cirkel K´s premium diesel gör att bilen förbrukar mindre bränsle.
Vet också bönder som får ställa på bränslepumpen på traktorn för att miljödieseln ger mindre effekt.
Så det finns nog en sanning i din kompis teorier.

CircleK MilesPlus diesel har, om produktbladet stämmer, 35% HVO inblandat i dieseln. Enligt diverse källor så beter sig HVO100 exakt som vanlig diesel, men ger mindre partikelemissioner och därmed behöver inte partikelfiltret göras rent lika ofta vilket i slutändan resulterar i marginell skillnad på förbrukningen. Vilket då balanseras ut med att priset för MilesPlus diesel är cirka 20 öre dyrare än vanlig diesel.

Min vän argumenterade egentligen samma sak, att den har en mindre förbrukning och bilen mår bättre. Att den drar mindre och blir lite piggare kan jag till viss del svälja, men mitt problem ligger i att det påstås att motorn och bränslesystemet rengörs bättre av det också. Men jag kan för mitt liv inte hitta något begrepp för det påståendet. Framför allt inte när svavelhalten i MilesPlus diesel är 2ppm, och vanlig diesel har 3ppm. Borde inte det innebära sämre rengöring?
Absolut att HVO100 kan göra att bilen mår bättre, men MilesPlus diesel har ju likväl 7% RME inblandad i sig också. Spelar det då någon roll när det finns 35% HVO i blandningen? Tar det inte ut varandra liksom? I jämförelsevis med 100% HVO100 diesel åtminstone.

granadadr skrev:
märker skillnad på diesel å diesel, har dessutom ett ställe här i stan man kan tanka blankdiesel alltså riktig diesel smile finns en mack jag undviker in i det längsta,, q star min bil drog avsevärt mer med den dieseln än på ex ok cirkle etc,,

Instämmer på båda punkterna! big_smile
Synd att jag inte känner någon bonde eller annan näringsidkare som skulle kunna ge mig lite blankdiesel under bordet då och då.

Brådhis skrev:

krambriw skrev:
Jag tycker våra bilar (alla audi) har gått bättre och faktiskt marginellt snålare sedan flera år då vi började tanka Preem diesel som har större andel förnybart inblandat (tror dom mixar in HVO100)

HVO100 är ett bra bränsle, hade det inte varit så dyrt så hade man mer än gärna tankat det istället för miljödieseln (med bla RME).

Dock kör ju Preem med nå´n egen variant med tallolja som jag hört både bra och dåligt om:

https://www.preem.se/om-preem/insikt-ku … -klimatet/

Nackdelen med HVO100 som du säger är ju priset. Brukar väl ligga cirka 6-7kr högre än vanlig diesel?
Däremot visste jag inte att HVO100 inte har någon RME inblandad. Gissar att det helt beror på att det redan är ett förnybart bränsle och därför inte behöver någon sådan inblandning? För RME om något gör ju så att motorn och bränslesystemet inte mår särskilt bra.
Sen vet jag alldeles för lite om Preem och deras variant med tallolja. Men en snabb google sökning visar på att bilister får problem med alger och svamp i tanken? Vet ej om det stämmer.

Hybrid_ skrev:
Nu har det ju inte med de stora bolagen och göra men vi har en sjötapp i närheten som man även kan tanka bilen på... Tar man pumpen avsedd för båtar gör det faktiskt skillnad på förbrukning. En bieffekt är förvisso att om man kör lugnt och drar en kickdown så kommer det en rejäl sotkvast ur avgasröret så har slutat tanka där.

Med andra ord så borde jag investera i en båt för att på så sätt kunna smyga och fylla upp bilen med samma diesel? wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 776 Inlägg

energiinnehåll olika dieseloljor

Diesel – Mk1    9 800   
Diesel – Mk2    9 800   
Diesel – Mk3 (EU diesel, EN 590)    9 950   
FAME    9 150   
HVO    9 450   
Diesel – Mk1 med 5% FAME (B5)    9 770   
Diesel – Mk2 med 5% FAME (B5)    9 770   
Diesel – Mk3 (EU diesel, EN 590) med 5% FAME (B5)    9 910   
Eldningsolja 1    9 950   
Eldningsolja 2    10 400   
Eldningsolja 3    10 600   
Eldningsolja 4    10 600   
Eldningsolja 5    10 750   
Eldningsolja 6    11 250

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
3 april 2023 · 2 879 Inlägg

Jag har skrivit detta förut i nån tråd, men:
Vi fick säkert +20år gammal diesel av en granne vars farmartank skulle tömmas.  Vi slog det i våran gamla skogstraktor baserad på en Volvo BM 600.  (Efter att vi separarerat dieseln från vatten)
Med den dieseln klarade den backar på en hel växel högre än med modern diesel. Och rykte mindre.
Och då var den ju riktigt gammal diesel.  "Sommardiesel" hävdade han.

Nu var detta med en utomordentligt välanvänd 3cyl Bolinder Munktell motor från 1968.
Så o-elektronisk det kan vara.
Hur en modern commonraildiesel som optimerar sig flera ggr/sek beter sig med sådan oldschooldiesel vet jag inte.

krambriw
3 april 2023 · 433 Inlägg

Dieselbilen vi kör är en Citroën C6 V6 diesel som har gått 13 400 mil, och det är med dieselbilen vi ser störst resultatskillnader i provet på rullande landsväg. Med dieselbränslet med additiv från Preem går testbilen flera centiliter snålare i vårt prov.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … el-148003/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2023 · 17 559 Inlägg

krambriw skrev:
Dieselbilen vi kör är en Citroën C6 V6 diesel som har gått 13 400 mil, och det är med dieselbilen vi ser störst resultatskillnader i provet på rullande landsväg. Med dieselbränslet med additiv från Preem går testbilen flera centiliter snålare i vårt prov.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … el-148003/

En C6? Ojojoj. Fina grejer. Kanske dags att stoppa undan den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
3 april 2023 · 433 Inlägg

MisterAxl skrev:
Men en snabb google sökning visar på att bilister får problem med alger och svamp i tanken? Vet ej om det stämmer.

Kanske lite för snabb...

https://www.preem.se/om-preem/insikt-ku … -i-tanken/

krambriw
3 april 2023 · 433 Inlägg

Oavsett så vore det ju bra om vi kunde få igång inhemsk produktion av tex HVO till rimligt pris. I så fall, om det stämmer som det sägs att alla dieselbilar kan köra på det, så skulle min och era dieselbilar bli de bästa miljöbilarna man kan tänka sig. Jag själv har inte vågat ta steget ut till full HVO100 i min audi 2020, dels är den för dyr, dels kanske min motor inte tål det eftersom audi inte godkänt den för det. Så jag fortsätter då tanka preem med talloljan, än så länge har vi inte hittat några kantareller i tankarna

Senast redigerat av krambriw (3 april 2023)

Oreggad Ruter Knekt
3 april 2023 · 673 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har skrivit detta förut i nån tråd, men:
Vi fick säkert +20år gammal diesel av en granne vars farmartank skulle tömmas.  Vi slog det i våran gamla skogstraktor baserad på en Volvo BM 600.  (Efter att vi separarerat dieseln från vatten)
Med den dieseln klarade den backar på en hel växel högre än med modern diesel. Och rykte mindre.
Och då var den ju riktigt gammal diesel.  "Sommardiesel" hävdade han.

Nu var detta med en utomordentligt välanvänd 3cyl Bolinder Munktell motor från 1968.
Så o-elektronisk det kan vara.
Hur en modern commonraildiesel som optimerar sig flera ggr/sek beter sig med sådan oldschooldiesel vet jag inte.

Ganska bra, kör blankdiesel i en mitsubishi 2.2crdi

krambriw skrev:
Oavsett så vore det ju bra om vi kunde få igång inhemsk produktion av tex HVO till rimligt pris. I så fall, om det stämmer som det sägs att alla dieselbilar kan köra på det, så skulle min och era dieselbilar bli de bästa miljöbilarna man kan tänka sig. Jag själv har inte vågat ta steget ut till full HVO100 i min audi 2020, dels är den för dyr, dels kanske min motor inte tål det eftersom audi inte godkänt den för det. Så jag fortsätter då tanka preem med talloljan, än så länge har vi inte hittat några kantareller i tankarna

Vi har all världens möjlighet att utföra en sådan omställning, men de som bestämmer över de som bestämmet i Sverige vill nog ha kvar Sverige i beroende-marknaden...
Och jo, jag har också förstått det som att hvo100 funkar. Rme100 vet jag att lastbilschaufförer skyr som pesten.

Senast redigerat av Duvetdet (3 april 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 776 Inlägg

Duvetdet skrev:

Mossan1 skrev:
Jag har skrivit detta förut i nån tråd, men:
Vi fick säkert +20år gammal diesel av en granne vars farmartank skulle tömmas.  Vi slog det i våran gamla skogstraktor baserad på en Volvo BM 600.  (Efter att vi separarerat dieseln från vatten)
Med den dieseln klarade den backar på en hel växel högre än med modern diesel. Och rykte mindre.
Och då var den ju riktigt gammal diesel.  "Sommardiesel" hävdade han.

Nu var detta med en utomordentligt välanvänd 3cyl Bolinder Munktell motor från 1968.
Så o-elektronisk det kan vara.
Hur en modern commonraildiesel som optimerar sig flera ggr/sek beter sig med sådan oldschooldiesel vet jag inte.

Ganska bra, kör blankdiesel i en mitsubishi 2.2crdi

krambriw skrev:
Oavsett så vore det ju bra om vi kunde få igång inhemsk produktion av tex HVO till rimligt pris. I så fall, om det stämmer som det sägs att alla dieselbilar kan köra på det, så skulle min och era dieselbilar bli de bästa miljöbilarna man kan tänka sig. Jag själv har inte vågat ta steget ut till full HVO100 i min audi 2020, dels är den för dyr, dels kanske min motor inte tål det eftersom audi inte godkänt den för det. Så jag fortsätter då tanka preem med talloljan, än så länge har vi inte hittat några kantareller i tankarna

Vi har all världens möjlighet att utföra en sådan omställning, men de som bestämmer över de som bestämmet i Sverige vill nog ha kvar Sverige i beroende-marknaden...
Och jo, jag har också förstått det som att hvo100 funkar. Rme100 vet jag att lastbilschaufförer skyr som pesten.

rme gillar ingen anledningen var när det först kom med rme inblandat i diesel fick många stora problem.  vi hade bussar som stannade rätt vad det var pga alg bildning i tanken.   idag är dessa problem så gott som borta   det är först när skiten blir sittande i en tank länge det blir problem. 
det problemet finns inte alls på hvo100   och hvo100 är ett bra bränsle som fungerar i alla  dieselfordon medans rme inte fungerar i alla fordon.

våra merceders får tex inte köras på rme. 
vet att åtminstånde Audi a2 1.2tdi får köra på rme  om det gäller samtliga vw dieslar med pd motor låter jag vara osagt. 
vet att många med just 1.2tdi kör på Rme.   och det verkar problemfritt för dom.   det är riktiga sparbössor dessutom. svårt att hitta fordon som går så snålt.  ihop med lupo 3l    0.29l/mil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Spider101
23 juli 2023 · 28 Inlägg

MisterAxl skrev:
Godkväll, Garaget!

Har haft en diskussion med en av mina nära vänner angående det här med bränsle och specifikt diesel, vi kör båda två dieselbilar.
Jag har en Skoda Octavia årsmodell 2008, han har en Volvo XC90 årsmodell 2012 där någonstans.

Diskussionen rörde det här om bensinstationer och deras premiumbränsle. CircleK har sin MilesPlus Diesel, OKQ8 har GoEasy Diesel Extra till exempel.
Han har nu tankat specifikt ifrån CircleK i ett år och alltid fyllt upp med MilesPlus. Hans argument för detta är vad CircleK säger egentligen, mindre åtgång per mil och bättre kallstarter och rengörande egenskaper för motorn och så vidare.

Jag försökte berätta för honom att det enda jag kan tänka mig att ett sådant bränsle gör är att motorn tänder bättre på grund utav ett högre cetantal och att allt annat är ren bluff och säljarsnack.
Han insisterade på att jag hade fel och att han tyckte även att motorn var piggare över lag, accelererade bättre, drog lite mindre bränsle (men han medgav att det spelade ingen roll med tanke på att priset ändå är högre för MilesPlus än för vanlig mackdiesel) och att den höll bränslesystem och motorn ren ifrån beläggningar på ett bättre sätt. Oväsen ifrån motorn minskade lite grann också, säger han. Allt detta i kombination gjorde att han ansåg att det var klokt att tanka med premiumdiesel.

Eftersom jag inte hade särskilt mycket för mig ikväll så satte jag mig ner och började göra efterforskningar på alla stora bensinstationer i Sverige, alltså Preem och OKQ8 och Shell med mera. Kollade upp vad för slags diesel det fanns, läste produktblad, jämförde data, försökte hitta jämförelsetester med mera.
Efter ett par timmar så har jag nu kommit fram till att det som man skulle kunna säga angående MilesPlus diesel i jämförelse med vanlig mackdiesel är som jag sade till honom, den tänder bättre tack vare det högre cetantalet. Men det är allt.
Möjligen att den accelererar bättre också och känns piggare, får ändå tänka på att hans bil är en Volvo och min är en Skoda. Olika motorer och bilmodeller och allt det där.

Men jag hittar ingenting som skulle bevisa att den på något sätt håller motorn och bränslesystemet i bättre skick tack vare "rengörande egenskaper".
Tvärtom, enligt produktbladet så innehåller MilesPlus diesel lite mindre svavel än deras vanliga diesel och det är väl det om något som bränner bort beläggningar och annat samt fungerar som smörjmedel? Ska dock säga att det var marginell skillnad, deras vanliga diesel hade en svavelhalt på 3 och MilesPlus hade en svavelhalt på 2.

Så innan jag har den här diskussionen med honom igen så ville jag egentligen bara undersöka saken här på forumet, om det är någon som har erfarenheter om frågan. Hittade inte en tråd om ämnet, men jag kan ha sökt på fel ställe.
För jag har väl inte blivit totalt galen och slut i huvudet? Visst har jag rätt när jag säger att det enda som ett premiumbränsle gör i det här specifika fallet är att motorn tänder lite bättre och den accelererar lite bättre.
Men resten är bara säljarsnack för att få dig att betala ett högre pris vid pump för något som inte över huvudtaget påverkar hälsan på bilen?

Sen att det finns bilar som specifikt är designade för premiumbränslen och att du helst ska ha i det i bilen och inget annat, det är ju såklart en sak. Men varken jag eller han kör ju sportbilar, om man säger så.

Du får ju räkna med att  bensinbolag kan ha egna Ingredienser eller kemikalier som är hemliga . Och det är inget konstigt de har tydligen även företaget mobil i sin motor olja också . En kille USA visade att det var flera Tomma markeringar   För kemist innehåll  alltså hemligt . Kanske inte så konstigt för då skulle ju konkurrenterna kunna se vilka kemikalier som har en motoroljan

Och angående Svavel tog fick vi ju mk1  Dieseln  för att den skulle innehålla mindre svavel

Så  om bensin bolaget vill ha diesel som är rengörande så  får de nog sätta i en  rengörande kemikalie Eller kemikalier

Senast redigerat av Spider101 (23 juli 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang