2599
Sök

Byta båda stötdämparna samtidigt

150 Inlägg
6 augusti 2023
Trådstartare
Jag har just bytt fjäderbenslager på bilen. När jag bytte nr två upptäckte jag att stördämparen är på g, så den ska bytas. Jag försöker övertala mig själv att det räcker att byta på ena sidan, det är så jäkla drygt att behöva riva andra sidan igen.

Argument att byta båda: Man ”ska” göra så. Den andra kommer säkert att gå sönder snart. Bra att ha likadana stötdämpare höger/vänster.  Jag lär lämna in bilen på hjulinställning i alla fall, lik bra att få med så mycket som möjligt.

Argument att låta bli: Det är drygt. Jag har inte tid. Det kostar 1200 för ny dämpare. Det är en gammal Ford.

Inputs?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

3 204 Inlägg
6 augusti 2023
Jag har flera gånger på diverse skitbilar (slit-och-släng) monterat en "ny" dämpare på ena sidan bara.
"Ny" = begagnad.
Har inte märkt något dåligt med det, MEN, om den andra är riktigt dålig utan att synas.....och den med en spriller ny..... = Det blir nog inte bra.

Är bilen någorlunda "halvhyffsad" (eftersom hjulinställning avses) så skulle jag montera en ny på andra sidan också.

Skitbilarna jag nämner ovan fick hjulinställning medelst talmeter-mätning mellan hjulen.
Ingen snedslitning förekom.

Sök