Kollisionskadad bil, försäkring?

spillolja
7 augusti 2023 · 4 043 Inlägg

tag inte det fösta budet från bolaget
låt dom få se inköpsfakturorna för motorvärmare och dragkrok
bör vara extra utrustning som borde ersättas utöver bilens värde

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
davveno1
8 augusti 2023 · 21 Inlägg

Precis, acceptera aldrig deras första bud. Be om att få fundera på saken och återkomma.
Så kan du själv göra lite efterforskning och se om det verkar rimligt.

granadadr
8 augusti 2023 · 7 300 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Men frågan för trådskaparen är om det är en viltskada eller ej?
Som viltskada räknas kanske bara skador som orsakats av djurets kontakt med bilen - INTE följdskador - orsakade av djuret som själv inte blev skadat.

Intressant spörsmål!

Vi har köpt till viltskydd utöver helförsäkringar på våra bilar. 0:- självrisk alltså. Ringde f-bolaget och frågade om det även gäller när man väjer för vilt? Frågan är av intresse som du nämner. I vårt fall så är det ett klart JA på den frågan.

Älskadefondsföreningen är en bra grej:

https://www.algen.se/

dessutom gäller den personligen,, inte bara en bil, jag har 3 bruksbilar varav en är en riktig skruttbil utan bra försäkring,, kör jag på ex en ren (bor i Norrland) så får jag endå ut på den förs smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
torsen
8 augusti 2023 · 7 285 Inlägg

spillolja skrev:
tag inte det fösta budet från bolaget
låt dom få se inköpsfakturorna för motorvärmare och dragkrok
bör vara extra utrustning som borde ersättas utöver bilens värde

Mitt bolag tog vid inlösen för 7 år sedan inte hänsyn till motor- och kupévärmare, draganordning, nyrenoverade bromsar bak á 4.000:- exkl arbete, takkorg, nästan nya däck, ljudanläggning(inte original i den här bilen), nyare extra gummimattor på passagerar- och lastplats, brandsläckare m m.

Brådhis * Voff voff *
8 augusti 2023 · 10 299 Inlägg

torsen skrev:

spillolja skrev:
tag inte det fösta budet från bolaget
låt dom få se inköpsfakturorna för motorvärmare och dragkrok
bör vara extra utrustning som borde ersättas utöver bilens värde

Mitt bolag tog vid inlösen för 7 år sedan inte hänsyn till motor- och kupévärmare, draganordning, nyrenoverade bromsar bak á 4.000:- exkl arbete, takkorg, nästan nya däck, ljudanläggning(inte original i den här bilen), nyare extra gummimattor på passagerar- och lastplats, brandsläckare m m.

Varför plockade du inte av dom sakerna? Det som inte är original behöver inte heller följa med när bilen löses in...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 augusti 2023 · 13 776 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

spillolja skrev:
tag inte det fösta budet från bolaget
låt dom få se inköpsfakturorna för motorvärmare och dragkrok
bör vara extra utrustning som borde ersättas utöver bilens värde

Mitt bolag tog vid inlösen för 7 år sedan inte hänsyn till motor- och kupévärmare, draganordning, nyrenoverade bromsar bak á 4.000:- exkl arbete, takkorg, nästan nya däck, ljudanläggning(inte original i den här bilen), nyare extra gummimattor på passagerar- och lastplats, brandsläckare m m.

Varför plockade du inte av dom sakerna? Det som inte är original behöver inte heller följa med när bilen löses in...

Exakt jag plockade av allt extra inkl dieselvärmaren när försäkrings löste in den.  Jag tog även ur dubbeldinwn mitt svindyra framsysten slutsteg orginal baslåda jag själv monterat även fas2 bakljus och istort sätt allt som inte satt på när jag köpte den.  Monterade så klart i orginal grejerna så den avr *komplett". Jag monterade även av 18* fälgar och skickade bilen med orginal 16" med godkända däck      eftersom dom inte verkade extra för det så skickade jag självklart inte iväg bilen med dom grejerna. 

Så fick nog in 10k extra på alla delar jag inte lät gå på skrot     enda jag inte sålde var dieselvärmaren som jag fortfarande har kvar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Niklas_J
8 augusti 2023 · 152 Inlägg

När jag blev påkörd så att min bil blev inlöst ( kort efter inköp) så fick jag  1000:- mer än vad jag köpt den för. Så det är inte alltid skambud

Vad det gäller stolar så läs dina villkor eller prata med bolaget.
Det är åldersavdrag som framgår i dina villkor.
Min barnstol var 6 månader gammal så jag fick en rek och hämtade en ny av samma modell.

Så fort skadeverkstaden gjort kalkylen så går det oftast fort.

Tänk på att dokumentera om du får besvär och gå till läkare/rehab.

Jag fick alla mediciner, rehab och läkarbesök betalda av försäkringen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang