12 augusti 2023
Trådstartare
Tjenare, har en volvo 740 -89 med b230f som går lite konstigt. Tomgången svajar mellan 500-1000 oavsett kall eller varm. Sedan även när man ligger i 2ans/3ans växel och på låga varv så börjar bilen hacka som satan, nästan så att bilen håller på att dö. Varven går även ner till typ 500 varv när man inte ger någon gas i 2ans/3ans växel.
Jag var nyss ute och kikade på bilen och märkte någonting udda. När bilen är igång och jag drar ur kabeln till luftmassemätaren så ligger tomgången på stabila 1200 varv. Sen när jag sätter tillbaks kabeln igen så verkar bilen gå som han ska, det var ytterst lite svaj på tomgången men inte lika illa som innan. Så då provkörde jag lite och inge hack eller döende bil när man ligger i 2ans/3ans växel utan gas.
Fint tänker jag, tills jag prövar att starta om bilen och problemen kommer tillbaka. Jag prövar då att dra ur kontakten och sätta tillbaks den igen och verkar hända samma sak.
Jag provade även att klämma åt alla slangar från tomgångsmotorn när bilen var igång och motorn reagerade på det. Så då drar den väl inte luft någon annanstans?
Någon som har en idé vad felet kan vara? Kan det vara luftmassemätaren?