2961
Sök

Den ”vågiga oljeringen” för stor?

6 738 Inlägg
20 augusti 2023
Trådstartare
#1
Hallå smile

Ska sätta ihop en vw 1.4 apq motor och har stött på ett problem med dom nya kolvringarna.
Själva ringarna passar fint och gapen är inom toleranserna.
MEN den nya vågiga oljeringen eller vad den nu kallas verkar lite väl stor? Eller kan det vara som så att den kommer tryckas ihop när man använder kolvringspressen?

Översta är nya o nedre gamla
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2290d83e15ae0c463e250188d2bcecfe.jpg

Med den gamla på plats är det ett gap på flera millimeter tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1f6bc37335773bfc8c2fa175b38bb076.jpg

Med den nya i cylindern så verkar den vara ca en ”tand” för stor?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-80665dabffe6dd9a4887c6eb9090a0e1.jpg

2 ”tänder” på dem nya är även målade gröna, vad kan det betyda?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c31c32acc8b23ae6db9b497c9006ec9e.jpg


Vad tror ni? Är dom gamla helt slut och från början egentligen vart som dem nya eller har jag fått fel ringar? Eller kommer kolvringspressen trycka ihop den?
Dem andra passar ju förutom denna vågiga ringen.

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
21 augusti 2023
Trådstartare
#2
Ingen som vet? tongue
Har läst lite på google o det verkar vara en fjäderring som ska pressas ihop med kolvringspressen?

I haynes boken står inget alls om den ringen mer än gapet på själva ringarna smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

112 Inlägg
21 augusti 2023
#3
Det enda jag kan säga med säkerhet är att oljeringar får ALDRIG någonsin överlappa varandra som på bild nr3 uppifrån, då kommer du att få oljeförbrukning ifrån h-vete. Färgmarkeringar brukar ju vara ett sätt att indikera var dom skall sitta på kolven i beskrivningarna som följer med.

Skulle ju iofs kunna nypa av en "tand" med avbitartång och få dom att passa cylinderloppet men huruvida du vill göra det är en annan femma, man vill ju helst att grejorna passar ifrån kartong när man bygger nytt.

Det är ju expansionsringen så den kommer ju att komprimeras, och jag har aldrig stött på problem med dom där själv, endast sett till så att kompressionsringarna har rätt gap sedan har jag monterat och kört på känn hur tungt motorn går runt.
Dock så köpte jag nya kolvar också när jag byggde motor sist så allt var ett kit.
Senast redigerat av Koster (21 augusti 2023)

7 444 Inlägg
22 augusti 2023
#4
Har ingen erfarenhet av moderna VW-motorer - bara typ 1 (och Porsche).
Avråder från att knipsa av oljeskrapringen.
Det MÅSTE GÅ att få in oljeringen med kolvringskompressorn - annars är det fel oljering.

Mest pulat med BMC, OPEL- och Citroen-motorer.
Har ibland verkat omöjligt att få dit oljeringen - men lyckats till slut.


Sök