3042
Sök

Motorbyte för lite mer effekt (MB 190)?

564 Inlägg
27 augusti 2023
Trådstartare
#1
Har skaffat en 190E, med 8v fyra om 122 hk. Eller ja, den hade det för 40 år sedan. Automaten gör väl inte direkt saken bättre. Gissar att det inte finns några billiga trim för att få lite mer fart i motorn direkt, rimligast är väl med motorbyte. Vilka motorer från Mercedes ska man hålla utkik efter, som är hyfsat lätta att få tag i, montera och som kan smita igenom besiktningen? Nästa besiktning är visserligen 2025 men vill helst undvika problem genom att ha en någorlunda tidsenlig mercamotor. Bilen är inte värd så mycket så tänker hålla det hyfsat budgetvänligt.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

5 119 Inlägg
27 augusti 2023
#2
M111 kompressor :-D

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
27 augusti 2023
#3
Det enklaste är ju att slänga i en turbo och ett styrsystem.
Alternativ nr2 är en Eaton kompressor ifrån t.ex en W202.
Alternativ nr3 är en M111, kanske en kompressormotor? smile

Up the RA

564 Inlägg
27 augusti 2023
Trådstartare
#4
mb_pucken skrev:
M111 kompressor :-D

Hehe ja kanske kan vara något. Någon idé hur krångligt det är att plocka över allt och få det att lira? Tänker insprut mm

Jesper328 skrev:
Det enklaste är ju att slänga i en turbo och ett styrsystem.
Alternativ nr2 är en Eaton kompressor ifrån t.ex en W202.
Alternativ nr3 är en M111, kanske en kompressormotor? smile

Ptjaa turbo är en del pyssel, och definitivt går det inte igenom besiktning. Kompressor är desto mer intressant. Annars var jag spontant inne på en 6a, antingen 2,6 som fanns till 190in eller tex från C124 300CE . Tips om vart man kan leta motorer? Knappt några annonser ute varken här eller på blocket

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
27 augusti 2023
#5
Mja, blir lite pyssel med kompressor också då du ska till med en extra remskiva på vevaxeln om du nu inte har en a/c-kompressor du kan byta ut till en kompressor. big_smile
Sedan skall du till med något som styr magnetkopplingen på kompressorn, extra sås, och helst något så du kan styra tändningen.
Givetvis rör, bredbandslambda, osv också.

Vetifan hur enkelt det är att hitta en 6a att stoppa i.
Jag letade själv efter en bil med M103 eller M104 (3.0 12v respektive 24v) innan jag köpte min 940.
Man fick liksom ge runt 40.000kr för en halvdan bil med den motorn för 5 år sedan.
Du kan eventuellt hitta på Laga/Bildelsbasen.

Edit: Men du kan såklart hänga på en kompressor och köra ett tillskottssprut.
Har själv kört extra spridare som aktiveras av en eller flera slutande tryckvakter.
Tändningen brukar i regel vara rätt så snäll på standardmotorer, så du kan eventuellt åka några hekto överladd innan du behöver backa tändningen.
Senast redigerat av Jesper328 (27 augusti 2023)

Up the RA

564 Inlägg
27 augusti 2023
Trådstartare
#6
Har inte superambitiösa mål, tänker runt 200 häst och att hålla vikten nere (och kostnaden!) för en pigg liten bil helt enkelt. Därav jag lutade åt motorbyte först. Försökt söka men inte hittat så mycket matnyttigt att läsa om vad andra har gjort i liknande sits. Tittade lite snabbt och såg en m103 för runt 18k på bildelsbasen men har man ögonen öppna dyker det säkert upp någon reservdelsbil där man kan plocka allt. Finns färdiga fästen att köpa för 6orna till w201, frågan är hur det ser ut med de modernare m111 tex?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
27 augusti 2023
#7
Jag kan säga direkt att en motorbyte inte är ”enkelt”, utan snarare bra mycket mer komplicerat än överladdning.
Utöver en motor så ska du dit med en motorkabelstam, säkringsmodul, relämodul - anpassa detta till det befintliga som sitter i bilen.
Eventuellt en ny växellåda om den befintliga ej passar mot nya motorn, och då eventuellt korta/förlänga kardanaxeln.
Sedan ska du ha ett styrdon på det också.
Alltså många timmars arbete. smile

Antingen det eller så köper man ett eftermarknadssprut och tillverkar kabelstam osv själv.

Därför proklamerar jag för överladd och tillskottssprut.
Helst ett eftermarknadssprut, men det beror på hur seriöst du vill göra det.
Senast redigerat av Jesper328 (27 augusti 2023)

Up the RA

564 Inlägg
27 augusti 2023
Trådstartare
#8
Visst det är inte bara och bara - men jämfört med att turbokonvertera en sugmotor som inte kom i turboutförande känns det ändå snäppet lättare. Men klart det är oftare enklare i tanken än praktiken haha.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2 397 Inlägg
28 augusti 2023
#9
Lättare är det inte hur du än vänder på det.... Ja menar, i princip allt som behövs är en turbo, nytt grenrör, några rör, och lite mer bränsle...

Vill man däremot ha något hållbart, ja då är det kanske bättre att utgå från något som var byggt för överladdning från början tongue


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
28 augusti 2023
#10
Skulle oxå gå turbo vägen.   Det svåraste är oljereturen.  Men dwt är inget mot ett motorbyte till en motor som aldrig suttit i en 190e det kommer vara betydligt svårare att få upp 50hk med turbo är inte svårt alls   det är först när man börjar dubblera effekten det kan börja gå sönder saker.  Kan inget om merceders motorer.  Men förstår att du vill ha mer effekt. N.  För har kört en 190e och det var det slöaste jag kört 😁

Kör fort så hinner inget hända...

4 146 Inlägg
28 augusti 2023
#11
Sätt dig ner och räkna lite på vad det kommer kosta.
Räkna sedan med all tid du kommer lägga.

Då kommer du snabbt fram till att det är betydligt billigare och senklare att bara köpa en annan bil med mer motor i.

Men vill du gärna behålla din bil och tycker det skall bli skoj och lärorikt att trimma den så är det väll bara köra på:)


564 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
#12
Lucif3r skrev:
Lättare är det inte hur du än vänder på det.... Ja menar, i princip allt som behövs är en turbo, nytt grenrör, några rör, och lite mer bränsle...

Vill man däremot ha något hållbart, ja då är det kanske bättre att utgå från något som var byggt för överladdning från början tongue

Har du någon pejling på bränslebiten, om det finns något mer att hämta ur k-jetronicen? Vore gött att slippa (iaf till en början) göra några större ingrepp på bränslesidan.

Growe skrev:
Skulle oxå gå turbo vägen.   Det svåraste är oljereturen.  Men dwt är inget mot ett motorbyte till en motor som aldrig suttit i en 190e det kommer vara betydligt svårare att få upp 50hk med turbo är inte svårt alls   det är först när man börjar dubblera effekten det kan börja gå sönder saker.  Kan inget om merceders motorer.  Men förstår att du vill ha mer effekt. N.  För har kört en 190e och det var det slöaste jag kört 😁

Ok noterar - ja 50hk till hade varit väldigt välkommet haha

zemet skrev:
Sätt dig ner och räkna lite på vad det kommer kosta.
Räkna sedan med all tid du kommer lägga.

Då kommer du snabbt fram till att det är betydligt billigare och senklare att bara köpa en annan bil med mer motor i.

Men vill du gärna behålla din bil och tycker det skall bli skoj och lärorikt att trimma den så är det väll bara köra på:)

Ja det är nog så, och klokt tänkt. Den här bilen lär bli kvar några år då jag köpte den nyss. Men ska definitivt planeria ihop allting innan jag skrider till verket, än så länge ser jag mest över alternativen.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
28 augusti 2023
#13
k-jetronic är enkelt..   montera ett bränslehuvud från en 240turbo så har du sås till cirka 180hk. 
Jag är ganska påläst på just k-jetronic.   men säkert har en del försvunnit på dom 20åren sen sist jag hölls med dom men har ganska mycket dokumnet kvar från den tiden på min dator smile

åkte själv 245turbo med gnistat bränslehuuvud så läste på en hel del för att få bilen att gå jämnt och fint.   

men säker på att du inte har ke-jetronic?   alltså lambdastyrning?

Kör fort så hinner inget hända...

564 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
#14
Growe skrev:
k-jetronic är enkelt..   montera ett bränslehuvud från en 240turbo så har du sås till cirka 180hk. 
Jag är ganska påläst på just k-jetronic.   men säkert har en del försvunnit på dom 20åren sen sist jag hölls med dom men har ganska mycket dokumnet kvar från den tiden på min dator smile

åkte själv 245turbo med gnistat bränslehuuvud så läste på en hel del för att få bilen att gå jämnt och fint.   

men säker på att du inte har ke-jetronic?   alltså lambdastyrning?

Yes bilen är en 84, första årsmodellen med insprut så kan inte tänka mig att det är ke-jetronic (om ingen har varit och bytt nåt dvs).  Vill du berätta lite mer om vad du gjorde med bränslehuvudet?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Forummoderator
17 996 Inlägg
28 augusti 2023
#15
190 fanns ju med 2.6 sexa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
28 augusti 2023
#16
|       TYPE      |  cm3/60sec |   bar   |  l/h   | Lambda valve |

| 0 438 100 013 |   276     | 5.9-6.4 |  150   |      no      |

| 0 438 100 016 |   276     | 5.9-6.4 |  150   |      no      |

| 0 438 100 037 |   276     | 5.7-6.4 |  150   |      no      |

| 0 438 100 047 |   256     | 5.5-6.2 |  140   |      no      |

| 0 438 100 048 |   220     | 5.5-6.2 |  140   |     yes      |

| 0 438 100 076 |   208     | 4.5-5.2 |  120   |     yes      |

| 0 438 100 093 |   272     | 5.2-5.9 |  140   |      no      | Volvo 240 B21ET / 740 B19ET

| 0 438 100 094 |   236     | 5.2-5.9 |  140   |      no      |

| 0 438 100 096 |   270     | 5.5-6.2 |  140   |      no      |

| 0 438 100 098 |   204     | 5.6-6.3 |  140   |      no      |

| 0 438 100 109 |   202     | 4.8-5.5 |  140   |     yes      |

| 0 438 100 114 |   236     | 5.2-5.9 |  140   |     yes      |

| 0 438 100 115 |   248     | 5.2-5.9 |  140   |      no      |

| 0 438 100 123 |   200     | 5.6-6.3 |  140   |     yes      |

| 0 438 100 144 |   258     | 5.9-6.6 |  160   |     yes      |

| 0 438 100 145 |   262     | 6.1-6.8 |  140   |     yes      |

| 0 438 100 147 |   202     | 5.6-6.3 |  140   |     yes      |

| 0 438 100 153 |   202     | 6.1-6.2 |  140   |     yes      |

| 4250/17 985E  | Used: Porsche-Turbo (500hp) & Group-A       |



lista över bränslehuvud och flöde..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
28 augusti 2023
#17
Hybrid_ skrev:
190 fanns ju med 2.6 sexa?

fanns med 16v oxå..     Evo hade väll en 2.5l 16v maskin... med typ 235hk

190e såldes även med en 2.3l 16v motor.. 

men dom mesta är ju som ovanstånde 122hk väldigt väldigt tråkig motor i grunden..  känns som hälften av 122hk när man kör dom..   
när jag provkörde en killes 190e så åkte jag själv 240Gl med 112hk... och den kändes som den hade minst dubbla effekten mot mercans.. smile

vet inte hur dom gjort dom där så slöa.

Kör fort så hinner inget hända...

564 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
#18
Hybrid_ skrev:
190 fanns ju med 2.6 sexa?

Japp. Och det finns två stycken 2,6or på blocket för tillfället (lika många 2.3 16v cosworths finnes)...

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481


Sök