Uppdatering 73Fortsättningen på förbättrad körbarhet!
Nästa är ett fjäderbensstag i bak, även denna från GS.
Börjar med att riva ned inredningen i bak. Det har man ju gjort några gånger, så går fort. Nu får man ju se sitt fina arbete från tidigare uppdateringar.
Ungefär såhär ska staget sitta. Alltså med tre infästningspunkter.
Den nedre punkten var den lätta. Man behöver borra ett skruvhål och sedan ett större hål för att komma åt med en hylsa. Om någon annan tänkt att göra detta, ta bort bakstolarna helt, tro mig, man sparar tid! (hylsan fastande nämligen så jag fick demontera stolarna i alla fall
)
Skurvarna vid dämparna var inte lätta att komma åt. Det positiva är att det finns hål sedan innan, så man behövde inte borra egna hål. Men åtkomsten är horribel.
Att gänga in skruven tog mer än en timme! (kanske jag som inte har skruvvanan inne men ändå!) En kort blocknyckel fick precis plats.
Efter att jag hade kollat passformen så demonterade jag staget och skar hål i mattorna som staget går igenom. Rätt svårt att få hålen i exakt rätt position, men som tur var fick man lite mått i instruktionerna att följa. Blev ändå bra.
Den nedre var den lätta då mattan är lös. Så här blev passformen perfekt, vilket är bra då detta syns mest.
Bara att dra av plasten då.
Denna tog rejält med tid och svordomar. För er som funderar på denna så varnar jag att det var lite krångligt, men vad snyggt det blev! Bra finish på denna. Liknar andra svarta färger i interiören.
Jag vet inte om det har att göra med att det är 5-dörrarsvarianten eller om 9-3:an (som många säger) är väldigt flexibel i chassit, men jag kunde känna av skillnaden med denna. Denna uppgradering tillhör de mer extrema målen enligt min mening pga den krångliga installationen och tillgängligheten, men klar skillnad. Även i lägre farter.
Näst på tur blev 6-punktsstaget till subframen i fram.
Dock innan så tänkte jag att det var lika bra att byta ut det främre växellådsfästet och motorfästet innan staget, då åtkomsten är bättre utan. Börjar med växellådsfästet. (nej det satt två skruvar, jag hade bara hunnit att skruva av ena innan fotot, ibland glömmer man att fota
)
Givetvis använde jag domkraften under växellådan för att inte belasta de andra fästena för hårt samt för att få ur och i fästet.
Snacka om att det gamla fästet var slitet och gammalt. Inte undra på att man ibland hade svårt att få i växlarna och att motorn kunde rycka till. Denna var helt slut.
Här är det nya fästet från GS. Helt otrolig kvalitetsfinish.
Jämfört mot det gamla är knappt en jämförelse. GS-fästet är väl dubbelt så tungt och väldigt stumt.
Viktigt att använda rätt moment. Fick översätta lite lbs/ft till Nm, men det är ju lätt med google (inte för att matten är direkt svår, men huvudet är ibland bortkopplad i garaget).
Sådär, på plats. Väldigt lätt montering och bra åtkomst.
Motorfästet hade inte lika stor viktskillnad som växellådsfästet, men den var också mycket mer stum. Detta är GS's hårda variant. Jag valde den hårda pga framtida effektuttag, annars rekommenderas standard eller deras mjuka version.
Även motorfästet var i rätt så dåligt skick, inte lika illa som vxl-lådsfästet, men bidrog till motorrörelse.
Här var det väl lite sämre åtkomst, men ändå ett smidigt byte.
Vid en snabbtest så gjorde fästena stor skillnad. Bättre växlingar, bättre känsla i drivlinan, mindre ryckningar. Jag skulle rekommendera växellådsfästet till alla, till och med helt originella bilar. Motorfästet var väl lite mer extremt, men ändå helt nödvändig uppgradering om man tänkt högre effekt. Ja, det blev mer vibrationer och kan tänka mig att det kommer bli ytterligare vibrationer när man tar bort balansaxeln ur motorn. Men så som det var nu så var det inte direkt på några störande nivåer, tvärtom, känns bra att veta vad som sker i motor och vxl-lådan.
Tillbaka till 6-punktsstaget. Jag har väl inte så mycket att säga om installationen. Det finns ett bra youtubeklipp från GS som visar hur man installerar. Tror inte jag har så mycket att tillägga.
Kan väl nämna att man fick skära upp lite plast. Borra upp ett befintligt rektangulärt hål i subframen och montera två skruvnitar. Annars använde man befintliga hål i subframen.
Relativt lätt installation, några frågetecken i början och man var tvungen att använda rätt sekvens för att få dit staget, men inget större problem.
Som med övriga stag är finishen superb. Bra frigång till oljefiltret och downpipen. Något sämre markfrigång men jag tog inte i något vid test.
Eftersom att detta var det sista staget jag installerade så kände jag inte direkt av någon större skillnad, men jag är ändå övertygad att den gör sitt i extrema förhållanden. Även denna rekommenderas till det lite mer extrema målen.
Jag är verkligen helnöjd med dessa uppgraderingar. Bilen är helt förändrad. Det finns inget "torque steer" kvar alls. Den känns väldigt stabil och framför allt rolig att köra. Jag har helt klart ett högre förtroende för bilen. Det är ju en hel del jobb att komma till denna nivå och inget jag skulle rekommendera förutom de som verkligen vill få ut allt av sin 9-3. Dessutom har det kostat en del, jag skulle uppskatta grovt runt 20-30 000kr.
På totalen ser ut såhär (nu fuskar jag lite då jag inte har uppgraderat växellänkaget och däcken ska bli ännu bättre). Steg 5 uppnått och lite högre total. Långt ifrån klart projekt, men kommit en bra bit!