Kommer styrservon att sluta läcka med facelift behållaren p2 volvo.

Blanke
16 september 2023 · 366 Inlägg

Har gett upp på att ens försöka fixa läckage från reservoaren. s60 från 2001. Oavsett vad jag gör så läcker det styrservovätska. Allting är nytt och bytt, bokstavligt talat ALLT. Problemet som jag märkt är ju framförallt locket på skiten, går ju inte att göra så att den håller tätt.

Har även inspekterat 4-5 andra s60, v70 och s80 med samma styrservo, alla har varit helt indränkta i styrservoolja. Frågan är om Volvo lyckades fixa skiten med nya reservoaren, eller lider den också av konstanta läckage?

Och jag ber inte om tips nu för att reparera styrservot. Har bytt ut slangar, klämmor, oljelock (2 gånger), reservoaren, vätskan och dubbelkollat allting flertalet gånger.

Enbart om erfarenheter med nya reservoaren och om det är värt att bara byta ut till den.

jaka54
17 september 2023 · 5 811 Inlägg

Läckaget kommer alltså bara från locket???

Blanke
17 september 2023 · 366 Inlägg

jaka54 skrev:
Läckaget kommer alltså bara från locket???

Är väldigt svårt att se då skiten är så flytande att det åker överallt. Men misstänker locket då den har en vana att gänga ur sig själv och "explodera". Har bytt ut, reparerat och prövat lite annat utan större lycka. Är nog inte många som märker hur dåliga locken är på dom här. Har märkt att några kompisars p2or har haft "exploderade" lock utan att ha märkt något. Själva fjädern skjuter ut och allting åker ned i reservoaren.

Kanske enbart locket från faceliften passar på gamla reservoaren?

Mossan1
17 september 2023 · 2 879 Inlägg

Jag har ändå skruvat en del med den Volvoplattformen och aldrig hört om sådana problem.
Det enda jag vet om ang servobehållaren är exemplar som haft läckage vid pumpens sugsida så den suger med luft med ryckig styrning, missljud och skum i behållaren som följd.
Även returröret inuti behållaren som lossat och också orsakat skum.

Har för övrigt bara sett samma svarta avlånga servokärl på alla S60 (tom -09) och V70 (1999-2007).

Föregångaren till vad en 2001 S60 har är en behållaren direkt monterad på styrservopumpen, men den försvann väl redan 1999 tror jag. Innan S60 ens fanns som modell.

S60N kan däremot ha något annat.
Ingen egen erfarenhet med dom.
Men är det ett annat kärl på dom kan det bli fenomen om man sätter det i äldre bil ej avsedd för det från början.

Senast redigerat av Mossan1 (17 september 2023)

Blanke
17 september 2023 · 366 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har ändå skruvat en del med den Volvoplattformen och aldrig hört om sådana problem.
Det enda jag vet om ang servobehållaren är exemplar som haft läckage vid pumpens sugsida så den suger med luft med ryckig styrning, missljud och skum i behållaren som följd.
Även returröret inuti behållaren som lossat och också orsakat skum.

Har för övrigt bara sett samma svarta avlånga servokärl på alla S60 (första modellen) och V70N (2001-2007).

Är två olika kärl. Brytpunkten är runt 2005. Den har förövrigt ett filter och ändrad positionering av ut/inloppen. Misstänker även ny design på locket.

Det måste vara ett normalt problem, men ett problem man kanske inte märker. Volvo rekommenderar ju även att du aldrig ska behöva byta styrservooljan så det är nog inte många som faktiskt kollar det här. Varje person jag träffar som har en tidigare p2 har jag bett om att få kolla i motorutrymmet på och sett spår av läckage, ett lock som antingen exploderat och/eller som har gängat ur. Värt att påpeka är att locket flyger inte iväg, utan det suger fast tack vare gummiringen. Sedan vid tillfällen av vad jag antar är övertryck/svängar åker vätskan ut. 

Om du känner dig sugen på att pröva så skruva av och på locket några gånger men ha en näbbtång nära tillhands.

Jag måste dock poängtera att oavsett om det är ett läckage, så verkar det vara minimalt, och medför väldigt lite risk för framtida problem. På vår s80 med 50000 mil har INGENTING gjorts med styrservon förutom att fylla på den en gång var femte år eller så. Men locket varken gängar eller förseglar. Så läckagen är verkligen minimalt. Om det nu inte är ett problem så är det väldigt udda att en styrservo med enbart splitternya delar lider av samma problem som äldre system.

Blanke
17 september 2023 · 366 Inlägg

Jämför facelift: 30645621 
Mot första: 30665496

Måste har varit ett universellt problem då Volvo tog bort första varianten för egentligen alla p2or vid 2005. Ny kanaler, filter, och ett lock som inte innehåller 4st lösa delar. Ser även ut som att facelift-locket gängar som vanligt, jämfört mot första varianten som gängade ut- och in.

Lösningen är då nog att byta ut behållaren till faceliften, vet att det passar rakt på. Varför jag inte gjorde det tidigare var för att folk sa åt mig att returröret var skälet till problemet och att en ny behållare skulle lösa det. Returröret må ha varit en del av problemet, men tror fan att locket är det största problemet.

Pininfarina406
17 september 2023 · 544 Inlägg

Blanke skrev:
Har gett upp på att ens försöka fixa läckage från reservoaren. s60 från 2001. Oavsett vad jag gör så läcker det styrservovätska. Allting är nytt och bytt, bokstavligt talat ALLT. Problemet som jag märkt är ju framförallt locket på skiten, går ju inte att göra så att den håller tätt.

Har även inspekterat 4-5 andra s60, v70 och s80 med samma styrservo, alla har varit helt indränkta i styrservoolja. Frågan är om Volvo lyckades fixa skiten med nya reservoaren, eller lider den också av konstanta läckage?

Och jag ber inte om tips nu för att reparera styrservot. Har bytt ut slangar, klämmor, oljelock (2 gånger), reservoaren, vätskan och dubbelkollat allting flertalet gånger.

Enbart om erfarenheter med nya reservoaren och om det är värt att bara byta ut till den.

Om man begränsar vad folk får svara på det där sättet så kanske man aldrig får reda på vad det är för fel på ens bil….

Jag tror, obs tror, att det inte hjälper att byta reservoaren.

Jag tror att det är ett annat fel men vad det är kan jag ju inte skriva.

Lycka till !!

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Blanke
18 september 2023 · 366 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Blanke skrev:
Har gett upp på att ens försöka fixa läckage från reservoaren. s60 från 2001. Oavsett vad jag gör så läcker det styrservovätska. Allting är nytt och bytt, bokstavligt talat ALLT. Problemet som jag märkt är ju framförallt locket på skiten, går ju inte att göra så att den håller tätt.

Har även inspekterat 4-5 andra s60, v70 och s80 med samma styrservo, alla har varit helt indränkta i styrservoolja. Frågan är om Volvo lyckades fixa skiten med nya reservoaren, eller lider den också av konstanta läckage?

Och jag ber inte om tips nu för att reparera styrservot. Har bytt ut slangar, klämmor, oljelock (2 gånger), reservoaren, vätskan och dubbelkollat allting flertalet gånger.

Enbart om erfarenheter med nya reservoaren och om det är värt att bara byta ut till den.

Om man begränsar vad folk får svara på det där sättet så kanske man aldrig får reda på vad det är för fel på ens bil….

Jag tror, obs tror, att det inte hjälper att byta reservoaren.

Jag tror att det är ett annat fel men vad det är kan jag ju inte skriva.

Lycka till !!

Begränsar så att jag förhoppningsvis kunde få veta om det är liknande fel på nya reservoaren.

Lucif3r
18 september 2023 · 2 234 Inlägg

Mossan1 skrev:
Föregångaren till vad en 2001 S60 har är en behållaren direkt monterad på styrservopumpen, men den försvann väl redan 1999 tror jag. Innan S60 ens fanns som modell.

Försvann i samband med att det raka insuget kom, ca 1999(-98 för S80), då den äldre varianten inte passade längre. smile

Har f.ö. heller aldrig hört om någon som haft bekymmer med dom 'nya'(99+) kärlen...
Men det spelar väl föga roll, det är ju bara ett externt kärl, Du kan väl ersätta den med cola-flaska om du vill det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang