Byta bromsok Volvo 240/740/940

Lindstrom922
2 september 2023 · 2 Inlägg

Tänkte reda upp lite här när man har lite erfarenhet inom området, ämnet var då att byta bromsok på en gammal Volvo
Detta fungerar givetvis på nyare bilar och specialmodellerna(ex:260,760,780,960mm)
tips innan demontering
Värme hjälper väldigt mycket när du handskas med rost o rörliga delar som kärvar så här kan du använda dig av en blåslampa, induktionshällarna eller i mitt fall använder jag en varmluftspistol(2000 watt)
Sedan för att inte runda dom mjuka nipplarna eller slangen rekommenderar jag att använda öppna ringnycklar
Se till att ha nippel rengjord ifrån underredesmassa, brakeclean löser underedsmassa lätt
demontering
Värm metalldelen på slangen där den går ihop med bromsröret, personligen brukar jag värma tills gummidelen skjuts av från kopplingen pga övertryck för de ger dig bästa förutsättningar
Se till att ringnycklarna(brukar vara 11 och 14) sitter ordentligt och skruva loss nippeln medans du håller emot slangen.
Nu borde du ha fått loss nippeln men om den fortfarande går trögt så kan du lirka den fram o tillbaka medans du sakta men säkert skruvar ut den.
O vips så borde du ha ett löst bromsok om du inte har två slangar då hehe.
Sen när du lossar slangen från oket brukar den inte sitta allt för hårt men skadar inte att värma där med.
O du märker snart att du kommer behöva lufta bromsarna så värm nippeln på oket så mycket det går o sedan lirka ut den med.
Montering
För montering så går du omvänd ordning, sätt på slangarna/slangen på oket och sedan skruva fast bromsröret till slangarna. Nipplarna på röret ska snurra fritt.
Var noga med att använda kopparpasta eller någon sort av antikärvmedel på ALLA gängor, du kommer tacka mig senare ska du se
Har säkerligen missat nått men fråga på så ska vi nog få ihop en bra tråd, har fått lära mig från grunden så har säkerligen mer erfarenheter andra kan dra nytta av

zzr94092
3 september 2023 · 4 411 Inlägg

Är nog bäst att börja med luftnippeln,drar man av/rundar den så är det kört ändå,dumt att börja med slangarna först...

Lindstrom922
22 september 2023 · 2 Inlägg

zzr94092 skrev:
Är nog bäst att börja med luftnippeln,drar man av/rundar den så är det kört ändå,dumt att börja med slangarna först...

Bra tillägg;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang