3222
Sök

Bygga om bromsad släpvagn till obromsad och slippa besiktning.

1 364 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#1
Svärfar har en gammal galler kärra från 86 som han bara använder ett par gånger till tippen varje år.  finns det möjlighet att bygga om denna till obromsad och sänka ner hastigheten för att sedan registrera om den till obromsad för att slippa besikning?

Någon som gjort denna procedur?


* Voff voff *
10 583 Inlägg
30 mars 2022
#2
Alex_bergstr skrev:
Svärfar har en gammal galler kärra från 86 som han bara använder ett par gånger till tippen varje år.  finns det möjlighet att bygga om denna till obromsad och sänka ner hastigheten för att sedan registrera om den till obromsad för att slippa besikning?

Någon som gjort denna procedur?

Bygga om och registrera om den till obromsad kan man göra (max totalvikt 750 kg), däremot kan den aldrig bli ett efterfordon (LGF-fordon) och slippa besiktning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 438 Inlägg
30 mars 2022
#3
Jag har nyligen kontaktat ett bilbesiktningsföretags besiktningsingenjör för att höra hur det går till/förhåller sig med att registreringsbesikta en hembyggd äldre släpkärra.
Kostnaderna för få denna släpkärra godkänd skulle uppgå till runt 8.000:-.
Mycket synd.
Släpet i fråga är av aluminium och mycket fint gjort och avsett/brukat (olagligt) i flera decennier efter MC.

Jag önskar en obromsad släpkärra med totalvikt på max 350 kg = vad min bil får dra (den får dra 1.300 kg bromsat).
Ovan nämna MC-släp hade passat mig perfekt - men inte kostnaden för att få den laglig.

Vad som krävs är:
Ansökan om identifieringsnummer.
Ansökan om ursprungskontroll.
Intyg om axelns max belastning.
Intyg om hjulens/däckens max belastning.
Intyg om kulkopplings max belastning.
Intyg om totalvikt och lastvikt.(vägning)
Registreringsbesiktning.
Moms på allt ovan.

Jag gav upp!

* Voff voff *
10 583 Inlägg
30 mars 2022
#4
torsen skrev:
Jag önskar en obromsad släpkärra med totalvikt på max 350 kg = vad min bil får dra (den får dra 1.300 kg bromsat).

Varför inte bara köpa en mer vanlig obromsad kärra? Det kryllar ju av lätta obromsade vagnar för humana pengar.

https://www.bauhaus.se/slapvagn-easyline-es150s-500kg

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ra-014662/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 364 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Jag önskar en obromsad släpkärra med totalvikt på max 350 kg = vad min bil får dra (den får dra 1.300 kg bromsat).

Varför inte bara köpa en mer vanlig obromsad kärra? Det kryllar ju av lätta obromsade vagnar för humana pengar.

https://www.bauhaus.se/slapvagn-easyline-es150s-500kg

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ra-014662/

Typiskt! ja det känns ju inte lönt då... han e trött på att behöva fixa el/bromsar inför besikningen varje år när den ska brukas 2ggr/år

får kanske bli en sån du länka, men då måste man ju endå besikta..


1 364 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Jag har nyligen kontaktat ett bilbesiktningsföretags besiktningsingenjör för att höra hur det går till/förhåller sig med att registreringsbesikta en hembyggd äldre släpkärra.
Kostnaderna för få denna släpkärra godkänd skulle uppgå till runt 8.000:-.
Mycket synd.
Släpet i fråga är av aluminium och mycket fint gjort och avsett/brukat (olagligt) i flera decennier efter MC.

Jag önskar en obromsad släpkärra med totalvikt på max 350 kg = vad min bil får dra (den får dra 1.300 kg bromsat).
Ovan nämna MC-släp hade passat mig perfekt - men inte kostnaden för att få den laglig.

Vad som krävs är:
Ansökan om identifieringsnummer.
Ansökan om ursprungskontroll.
Intyg om axelns max belastning.
Intyg om hjulens/däckens max belastning.
Intyg om kulkopplings max belastning.
Intyg om totalvikt och lastvikt.(vägning)
Registreringsbesiktning.
Moms på allt ovan.

Jag gav upp!

ja det förstår jag det är inte aktuellt för mig heller sad Denna kärran e dock registrerad i dagsläget.


* Voff voff *
10 583 Inlägg
30 mars 2022
#7
Alex_bergstr skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Jag önskar en obromsad släpkärra med totalvikt på max 350 kg = vad min bil får dra (den får dra 1.300 kg bromsat).

Varför inte bara köpa en mer vanlig obromsad kärra? Det kryllar ju av lätta obromsade vagnar för humana pengar.

https://www.bauhaus.se/slapvagn-easyline-es150s-500kg

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ra-014662/

Typiskt! ja det känns ju inte lönt då... han e trött på att behöva fixa el/bromsar inför besikningen varje år när den ska brukas 2ggr/år

får kanske bli en sån du länka, men då måste man ju endå besikta..

Bygg om den ni har till obromsad, då är det inte mycket som behöver fixas inför besiktningen. Kostar lite jobb och en registrerinsbesiktning.

Dock kan jag ju spontant känna att just besiktning är extra viktigt på en kärra som ägs och brukas av någon som helst skulle vilja slippa besiktiga... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 438 Inlägg
30 mars 2022
#8
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Jag önskar en obromsad släpkärra med totalvikt på max 350 kg = vad min bil får dra (den får dra 1.300 kg bromsat).

Varför inte bara köpa en mer vanlig obromsad kärra? Det kryllar ju av lätta obromsade vagnar för humana pengar.

https://www.bauhaus.se/slapvagn-easyline-es150s-500kg

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ra-014662/

Tack för svar.
Jag har kollat Bauhaus, Jula, Brenderup m fl.
Alla är s k EU-släp = obromsade med totalvikt 750 kg - dessutom på tok för stora.
Hittar ingen, utom trädgårdstraktorsläpen, med totalvikt max 350 kg.
Dessutom är de senare inte registrerade för trafik på allmän väg.
Inte heller ATV-släpen är reggade för landsväg.
Tillkommer STORA kostnader för att "få in dem".

Undrar hur MC-åkarna, som kör med oreggade släp, gör om Henry Haffa är ute och trålar?

Har "papper" kvar på ett båtsläp som stals för mer än 30 år sedan.
Släpet återfanns aldrig och skrotades automatiskt.
Tyvärr var det oförsäkrat.
Jag hade ett hemmatillverkat enkelt flak till båtkärran.
Kan man använda identiteten till något av de hemmatillverkade MC-släpen?
Ful tanke - erkännes - men........

* Voff voff *
10 583 Inlägg
30 mars 2022
#9
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Jag önskar en obromsad släpkärra med totalvikt på max 350 kg = vad min bil får dra (den får dra 1.300 kg bromsat).

Varför inte bara köpa en mer vanlig obromsad kärra? Det kryllar ju av lätta obromsade vagnar för humana pengar.

https://www.bauhaus.se/slapvagn-easyline-es150s-500kg

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ra-014662/

Tack för svar.
Jag har kollat Bauhaus, Jula, Brenderup m fl.
Alla är s k EU-släp = obromsade med totalvikt 750 kg - dessutom på tok för stora.
Hittar ingen, utom trädgårdstraktorsläpen, med totalvikt max 350 kg.

Men du vet att du får dra ett 750 kg släp bakom din bil, bara det inte lastas så bruttovikten överstiger dina 350 kg. smile

(Det första jag länkade till har för övrigt 500 kg totalvikt)
Senast redigerat av Brådhis (30 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

504 Inlägg
30 mars 2022
#10
släp på mc behöver inte vara reggad.
så var det iallafall förut

* Voff voff *
10 583 Inlägg
30 mars 2022
#11
doktorduett skrev:
släp på mc behöver inte vara reggad.
så var det iallafall förut

Stämmer bra. Står längst ner här tex:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … otorcykel/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 119 Inlägg
30 mars 2022
#12
Byggde för några år sedan om ett släp från bromsat till o-bromsat.
Jag bytte ut axel till en obromsad samt spärrade påsjutsbromsen uppe vid handsken. Dock var det fram till en viss årsmodell som dragstången fick modifieras på. Minns ej till vilket år dock. Jag bultade i ett rör i ställe för stötdämparen vid handsken samt svetsade original rör så den ej kunde ändras tillbaka.
Sedan vägning och reggning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 695 Inlägg
30 mars 2022
#13
Hmm, varför göra om en fungerande kärra- till obromsad skit?  Byta axel med nya bromsar kostar ca 7k. O då har du en kärra som behåller sitt värde, o som dessutom är trafiksäker. Ok, att du måste besikta vart annat år, men e´inte det bättre än att hålla på med dessa obromsade "leksakssläp" byggda starka som en Colaburk o för mig ofattbart att man får framföra i trafik.
mvh/husse

7 438 Inlägg
30 mars 2022
#14
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:
släp på mc behöver inte vara reggad.
så var det iallafall förut

Stämmer bra. Står längst ner här tex:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … otorcykel/

Tack Brådhis, det här hade jag missat.

7 438 Inlägg
30 mars 2022
#15
Brådhis skrev:
Men du vet att du får dra ett 750 kg släp bakom din bil, bara det inte lastas så bruttovikten överstiger dina 350 kg. smile

Nää, det visste jag inte.
Du menar ett OBROMSAT 750 kg släp?
Trodde inte man fick dra något släp alls om bruttovikten på släpet överstiger vad som står i instrumentet för bilen.

Om släpkärrans tjänstevikt är 250 kg får jag således lasta 100 kg - eller hur?

* Voff voff *
10 583 Inlägg
30 mars 2022
#16
torsen skrev:
Brådhis skrev:
Men du vet att du får dra ett 750 kg släp bakom din bil, bara det inte lastas så bruttovikten överstiger dina 350 kg. smile

Nää, det visste jag inte.
Du menar ett OBROMSAT 750 kg släp?
Trodde inte man fick dra något släp alls om bruttovikten på släpet överstiger vad som står i instrumentet för bilen.

Om släpkärrans tjänstevikt är 250 kg får jag således lasta 100 kg - eller hur?

Ja, precis. Hittar du ett obromsat släp med tex 250 kg tjänstevikt så spelar totalvikten ingen roll (den kan förstås max vara 750 kg då det är gränsen för obromsat 80-släp) och du kan då lasta 100 kg.)

Hittar du ett lättare obromsat släp ökar förstås vad du kan lasta. Enda du behöver ta hänsyn till är att bruttovikten, dvs den faktiska vikten av släpvagn + last, inte överstiger 350 kg i ditt fall. Totalvikten kan vara <750 kg, men den är oväsentlig i ditt fall.

Tror du mig inte så hänvisar jag till släpvagnskalkylatorn, där ser du i klartext det jag beskriver här ovanför om du lägger in din bil + valfritt släp. smile
Senast redigerat av Brådhis (30 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 Inlägg
18 oktober 2023
#17
Spärra påskjutsbromsen med ett rör.. Demontera allt i bromsväg.. Fyll i ett dokumens där du talar om vad du har gjort.. Fyll i önskad totalvikt.. Regbesikta... Kostnad mellan 2000 och 3000.. Besiktat och klart

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
18 oktober 2023
#18
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:

Varför inte bara köpa en mer vanlig obromsad kärra? Det kryllar ju av lätta obromsade vagnar för humana pengar.

https://www.bauhaus.se/slapvagn-easyline-es150s-500kg

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ra-014662/

Tack för svar.
Jag har kollat Bauhaus, Jula, Brenderup m fl.
Alla är s k EU-släp = obromsade med totalvikt 750 kg - dessutom på tok för stora.
Hittar ingen, utom trädgårdstraktorsläpen, med totalvikt max 350 kg.

Men du vet att du får dra ett 750 kg släp bakom din bil, bara det inte lastas så bruttovikten överstiger dina 350 kg. smile

(Det första jag länkade till har för övrigt 500 kg totalvikt)

Räknas det inte som tungt släp och kräver BE-

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 685 Inlägg
18 oktober 2023
#19
Problemet med ett obromsat släp med högre totalvikt än bilen är godkänd för är att du då endast får köra 40km/h med last. Se skärmklipp från Transportstyrelsens släpvagnskalkylator.

Har detta problem med min Skoda Praktik som endast får dra 450kg obromsat och gör det då orimligt att låna min fars 750kg obromsade gallervagn när jag endast får köra 40km/h med släpet lastat.
Har löst mitt bekymmer genom att köpa en 750kg bromsad vagn från 1969 som blir besiktningsbefriat efter en godkänd besiktning och jag får även dra släpet bakom alla bilar med dragkrok då det är bromsat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ad79120a7b9c614512e5f1da3a1019cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-547e6c3650f9546d866ab3472811ef93.jpg

https://slapvagnskalkylatorn.transports … lator.aspx
Senast redigerat av simlar (18 oktober 2023)


3 194 Inlägg
19 oktober 2023
#20
Brådhis skrev:
Dock kan jag ju spontant känna att just besiktning är extra viktigt på en kärra som ägs och brukas av någon som helst skulle vilja slippa besiktiga... wink

Exakt så!

Som obromsad är det ju i princip bara ett chassie med lysen, däck och hjullager.

Billigaste vagnarna är tusan byggda av vikt alufolie känns det som.
En äldre omtypad är fortfarande lika robust, men, får ju mindre lastvikt än "folievagnarna" givetvis eftersom egenvikten ingår i 750kg.

En BRA eu-vagn kostar 12-15kkr och uppåt.


Sök