Citroën Berlingo Multispace 1.2 PureTech (bensin) V/S Berlingo Multispace 1.6 BlueHDi (diesel) ?

KenthIJ
28 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

saxat från annan tråd - ( https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=345623 )

"Letar ju en passande rullstolstransportör , typ "Berlingo" .
Bilen kommer att stå i storbilsgarage så det blir inga minusgrader men...
Bilen skulle behöva gå några riktigt korta körsträckor var vecka. Ca 1km morgon och kväll tre dar i veckan. Ca  3 km morgon och kväll två dar i veckan och sedan en Ca 80 km tur en gång i veckan samt en Ca 160 km tur var fjortonde dag.
Vet ju att korta körsträckor och kallstarter inte är bra för,  spec diesel ( skulle det "kompensera" tillräckligt med de längre turerna? ) men det är väl inte så bra för bensinare heller.
Skulle det funka bättre med elbil eller fulladdad plug in eller är det lika illa för dem med så korta sträckor?"

Vad är det för för/nackdelar mellan Citroën Berlingo Multispace 1.2 PureTech (bensin) och  Berlingo Multispace 1.6 BlueHDi (diesel) tycker ni?

Har ju hört att värmen i dieseln kan vara lite klen men är det bättre i bensinarna ?

De finns ju både som "long" (4.75) och "standard" (4.38) och den längre har ju fördelen av att erbjuda större lastplats men... är motorerna för klena för "long" ( vi kör iofs väldigt lugnt)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2023 · 17 559 Inlägg

Frågan är om det sitter dieselvärmare i HDi? Verkar inte vara så vanligt längre men bör ju gå att hitta. Annars är ju en dylik en bra investering. Beträffande värme i bensinvarianten så skulle jag inte ta gift på att den är bättre. Känner själv i min lilla Hyundai att den är trög. Plattan i mattan under acceleration gör gott för att få snabb värme. Men vem orkar köra så?

HDi är ju en beprövad maskin som tryggt rullar på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
28 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Frågan är om det sitter dieselvärmare i HDi? Verkar inte vara så vanligt längre men bör ju gå att hitta. Annars är ju en dylik en bra investering. Beträffande värme i bensinvarianten så skulle jag inte ta gift på att den är bättre. Känner själv i min lilla Hyundai att den är trög. Plattan i mattan under acceleration gör gott för att få snabb värme. Men vem orkar köra så?

HDi är ju en beprövad maskin som tryggt rullar på.

Har tittat på ett par HDi men de har inte haft dieselvärmare. Det går ju iofs att montera i men det är frågan om det är ekonomisk försvarbart i en begagnad bil. Har heller inte koll på vad det skulle kosta.

Det går väl att sätta i även bensinvärmare i en bensinare men... dieselmotorn kanske är mer hållbar ?

Glömde skriva att vi bara letar automat, ingen manuell.


Gissar att de flesta Stellantis modellerna (typ Berlingo) är likvärdiga

Senast redigerat av KenthIJ (28 oktober 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2023 · 17 559 Inlägg

Hinka i en bränslevärmare kostar ca 20'000:- då uteslutande Eberspächer eller Webasto monteras. Den kostnaden får slås ut över hur länge ni planerar att ha bilen. Sen finns det olika startalternativ. I min tjänstediesel sitter en och är det under 5 grader ute startar jag den med fjärren innan jag går in i duschen på morgonen. Det är riktigt gott att gå ut till en bil som är varm. 

Sen vill jag dra mig till minnes att er dotter har dålig cirkulation i kroppen och således fryser? Att slippa det är nog värt en slant med.

Berlingo har väl EAT-lådan? Den ska vara bra. En alltför gammal med ESG rekommenderas inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
28 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hinka i en bränslevärmare kostar ca 20'000:- då uteslutande Eberspächer eller Webasto monteras. Den kostnaden får slås ut över hur länge ni planerar att ha bilen. Sen finns det olika startalternativ. I min tjänstediesel sitter en och är det under 5 grader ute startar jag den med fjärren innan jag går in i duschen på morgonen. Det är riktigt gott att gå ut till en bil som är varm. 

Sen vill jag dra mig till minnes att er dotter har dålig cirkulation i kroppen och således fryser? Att slippa det är nog värt en slant med.

Berlingo har väl EAT-lådan? Den ska vara bra. En alltför gammal med ESG rekommenderas inte.

Tackar igen.

Den HDi som jag kollat är en 2016 med nåt som heter ETG6 låda, tror jag.

Jo, dottern är väldigt känslig så... absolut värt en slant.

Senast redigerat av KenthIJ (28 oktober 2023)

Presidento Of World
28 oktober 2023 · 3 332 Inlägg

Välj en med EAT och diesel. 1.2 är förvisso billig I drift men dom kan börja dra olja. C4 picasso är trevlig välj en utan adblue gärna med EAT låda dvs en 2.0 eller en 2018 1.6 hdi då dom fick EAT

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
28 oktober 2023 · 3 332 Inlägg

Multispace berlingo är kanon bra bil men dom fick EAT på senare år och är dyra

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
28 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Presidento skrev:
Multispace berlingo är kanon bra bil men dom fick EAT på senare år och är dyra

Tackar för tips.

Köper helst av MRF ansluten eller iaf auktoriserad bilhandlare och allra helst i regionen Uddevalla - Borås - Ängelholm

Picasso och Spacetourer är väl högre från mark till lasttröskel ?

Har bara hittat de här hittills

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 2-16950021

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 2-16950021

Senast redigerat av KenthIJ (28 oktober 2023)

Presidento Of World
28 oktober 2023 · 3 332 Inlägg

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:
Multispace berlingo är kanon bra bil men dom fick EAT på senare år och är dyra

Tackar för tips.

Köper helst av MRF ansluten eller iaf auktoriserad bilhandlare och allra helst i regionen Uddevalla - Borås - Ängelholm

Picasso och Spacetourer är väl högre från mark till lasttröskel ?

Har bara hittat de här hittills

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 2-16950021

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 2-16950021

Ja lite, men kanske inte märkbart.

Den du länkar har robotlåda

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
28 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:
Multispace berlingo är kanon bra bil men dom fick EAT på senare år och är dyra

Tackar för tips.

Köper helst av MRF ansluten eller iaf auktoriserad bilhandlare och allra helst i regionen Uddevalla - Borås - Ängelholm

Picasso och Spacetourer är väl högre från mark till lasttröskel ?

Har bara hittat de här hittills

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 2-16950021

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 2-16950021

Ja lite, men kanske inte märkbart.

Den du länkar har robotlåda

Tackar igen.

Det gäller ju att kunna lasta rullstolen så smidigt som möjligt och då är ju höjden från mark till lasttröskel viktig men även hur plant bagagegolvet är.
På Berlingo typ kan ju rullstolen "stå upp" men gissar att man måste "lägga rullstolen på rygg" i Picasso och Spacetourer ( som i vår RAV 4 PHEV).
Tror dock att både Picasso och Spacetourer är lägre än vår RAV 4 PHEV från mark till bagage men frågan är om de är tillräckligt låga.
Skall försöka få testat dem. Gissar att de är bekvämare och har mer utrustning än Berlingo


Gissar att robotlåda INTE är bra
Är det robotlåda i både  bensinaren och dieseln som jag länkade?

Presidento Of World
28 oktober 2023 · 3 332 Inlägg

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Tackar för tips.

Köper helst av MRF ansluten eller iaf auktoriserad bilhandlare och allra helst i regionen Uddevalla - Borås - Ängelholm

Picasso och Spacetourer är väl högre från mark till lasttröskel ?

Har bara hittat de här hittills

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 2-16950021

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 2-16950021

Ja lite, men kanske inte märkbart.

Den du länkar har robotlåda

Tackar igen.

Det gäller ju att kunna lasta rullstolen så smidigt som möjligt och då är ju höjden från mark till lasttröskel viktig men även hur plant bagagegolvet är.
På Berlingo typ kan ju rullstolen "stå upp" men gissar att man måste "lägga rullstolen på rygg" i Picasso och Spacetourer ( som i vår RAV 4 PHEV).
Tror dock att både Picasso och Spacetourer är lägre än vår RAV 4 PHEV från mark till bagage men frågan är om de är tillräckligt låga.
Skall försöka få testat dem. Gissar att de är bekvämare och har mer utrustning än Berlingo


Gissar att robotlåda INTE är bra
Är det robotlåda i både  bensinaren och dieseln som jag länkade?

Dom är lägre än rav4 och jag tror att du kan ha stolen uppfälld om sista raden är nedfälld.

Robotlådan funkar faktiskt bra, brukar inte vara något fel men den växlar lite speciellt men det går att växla mjukt om man följer med gaspedalen, går riktigt snålt med ETG6

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
29 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Ja lite, men kanske inte märkbart.

Den du länkar har robotlåda

Tackar igen.

Det gäller ju att kunna lasta rullstolen så smidigt som möjligt och då är ju höjden från mark till lasttröskel viktig men även hur plant bagagegolvet är.
På Berlingo typ kan ju rullstolen "stå upp" men gissar att man måste "lägga rullstolen på rygg" i Picasso och Spacetourer ( som i vår RAV 4 PHEV).
Tror dock att både Picasso och Spacetourer är lägre än vår RAV 4 PHEV från mark till bagage men frågan är om de är tillräckligt låga.
Skall försöka få testat dem. Gissar att de är bekvämare och har mer utrustning än Berlingo


Gissar att robotlåda INTE är bra
Är det robotlåda i både  bensinaren och dieseln som jag länkade?

Dom är lägre än rav4 och jag tror att du kan ha stolen uppfälld om sista raden är nedfälld.

Robotlådan funkar faktiskt bra, brukar inte vara något fel men den växlar lite speciellt men det går att växla mjukt om man följer med gaspedalen, går riktigt snålt med ETG6

Tackar igen.

Jag skall försöka hitta nån Picasso eller Spacetourer (vad är största skillnaden mellan dem? ) och testa att lasta rullstolen

Presidento Of World
29 oktober 2023 · 3 332 Inlägg

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Tackar igen.

Det gäller ju att kunna lasta rullstolen så smidigt som möjligt och då är ju höjden från mark till lasttröskel viktig men även hur plant bagagegolvet är.
På Berlingo typ kan ju rullstolen "stå upp" men gissar att man måste "lägga rullstolen på rygg" i Picasso och Spacetourer ( som i vår RAV 4 PHEV).
Tror dock att både Picasso och Spacetourer är lägre än vår RAV 4 PHEV från mark till bagage men frågan är om de är tillräckligt låga.
Skall försöka få testat dem. Gissar att de är bekvämare och har mer utrustning än Berlingo


Gissar att robotlåda INTE är bra
Är det robotlåda i både  bensinaren och dieseln som jag länkade?

Dom är lägre än rav4 och jag tror att du kan ha stolen uppfälld om sista raden är nedfälld.

Robotlådan funkar faktiskt bra, brukar inte vara något fel men den växlar lite speciellt men det går att växla mjukt om man följer med gaspedalen, går riktigt snålt med ETG6

Tackar igen.

Jag skall försöka hitta nån Picasso eller Spacetourer (vad är största skillnaden mellan dem? ) och testa att lasta rullstolen

Picasso blev spacetourer 2018 lite mer utrustning standard och riktig automatlåda på alla modeller istället för robotlåda

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
30 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Såg att jag missade att länka till den här tidigare i tråden ( blev två lika länkar tidigare)

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 4-17321323

KenthIJ
30 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Kikade även på den här annonsen men dels tror jag att Berlingo kanske är bättre och dels har väl Riddermarks fått lite blandat omdöme.

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 7-16953236

zzr94092
30 oktober 2023 · 4 411 Inlägg

Bränslevärmare och korta körningar,är ingen bra kombination!
Kommer att suga ur batteriet ,tyvärr..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang