3088
Sök

Volvo v70 gen1 visar fel hastighet på mätaren samt att den är fast ett tag

17 Inlägg
4 november 2023
Trådstartare
Hej! Min v70 (viktigt att tillkännage att det också är en EPA) har gått bra och strypt fint vid 30 ända tills nu från ingenstans började ABS lysa och hastigheten fastnar. Den blir alltså av med hastighetssignalen vilket då också innebär att jag kan köra snabbare än 30 nu, så är lite desperat med att fixa det här.
Jag kollade säkringar och allt ser ut att vara intakt, samt att jag har dragit loss batteriet för att reseta elektroniken men inget har funkat.
Det som händer är att när man startar bilen så lyser abs så kan man köra som en vanlig bil med mätaren stående på 20 hela tiden. Sen om man kör lite snabbare så så rör sig mätaren faktiskt lite ända tills den kommer upp på 30 (i mätarhuset) vilket egentligen enligt gps är 60km/h.
Kan det vara någon hastighetssensor som har gett sig och var ska jag börja leta?
Mvh

4 822 Inlägg
5 november 2023
vad får du för felkod när du läser av dom? abs lampan lyser så felkod finns.
den tar hastighetsignalen ifrån abs:n så du kan ju börja med att kolla hur abs kransarna ser ut, är ju inte allt för ovanligt att dom spricker.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

17 Inlägg
5 november 2023
Trådstartare
Jag får upp felkod PO500 som verkar vara sensor, är det abs kransen då alltså?

4 467 Inlägg
5 november 2023
Kommer ABS lampan upp  INNAN bilen börjar att rulla,då bör det vara givaren med tillhörande komponenter,,men tänds lampan när börjar att rulla så bör det vara sprucken ABS ring..

Sök