Med 4WD så kräver det mycket övning om man ska köra fort på hal väg. Det funkar inte som på en tvåhjulsdriven bil att bara trampa ner kopplingen om man får sladd, för då ligger man i diket. Man får inte vara rädd att gasa.
ex: Om en framhjulsdriven bil går rakt fram i en kurva så är det bara att släppa gasen så går den dit du vill (oftast). Gör en fyrhjulsdriven samma sak så är det bara att gasa, annars så blir det bara värre.
En bakhjuldriven som får för brett ställ så är det bara att frikoppla och hoppas. Med en fyrhjulsdriven så gäller mer gas och styra emot.
Men har du lärt dig fyrhjulsdrift sen så är du antagligen beroende! Mer rätt förare så drar en pigg 4WD (impreza, evo, s2, s4 m.m) en porsche eller annat utan problem, kanske inte på asfalt, men såfort det bara blir lite damm på vägen, och är det halt så kommer den fyhjulsdrivna vara i stockholm innan porschen har kommit iväg.
Fördelar:
Roligare på sommaren
Roligare på vintern (med övning)
Bättre framkomlighet i halt väglag.
Motorbroms på alla fyra.
Nackdelar:
Farlig med fel förare i halt väglag (går att öva upp
)
Liiite dyrare servicekostnader
Dyrare försäkring
Marginellt högre bränsleförbrukning
En del är känsliga för rullomkrets.
Säkrare än framhjulsdrift på vintern är det egentligen inte, i alla fall inte för en ovan.
Bromskraften med dom vanliga bromsarna är samma som för 2WD.
OT: Undrar hur saaben hade gått med 4WD
den klarar halvmeterdjupt med FWD
Bara man tar lite sats
Allt blir vad man gör det till.