Problem vid start - Volvo 740

henrikssonsimon
26 november 2023 · 94 Inlägg

Tja, körde 17 mil idag med min 740, utan problem. Startade inte senare när motorn blivit kall, den stod bara och tuggade på startmotorn. Fick efter någon timme tillslut igång den varpå ”lambdalampan” började lysa, bilen gick dåligt på tomgång. Felkoderna visade 2-2-4 Motorsignal, vilket borde vara tempgivare för insprutet (?) Känns lustigt med tanke på att den gick så fint innan..

Volvo 745 (1990)
simlar
26 november 2023 · 5 548 Inlägg

Prova koppla ur tempgivaren.

Elektriska komponenter är tyvärr så att dom ger upp helt från ingenstans.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
henrikssonsimon
26 november 2023 · 94 Inlägg

simlar skrev:
Prova koppla ur tempgivaren.

Elektriska komponenter är tyvärr så att dom ger upp helt från ingenstans.

Kopplade ur tempgivaren, bilen startade i princip direkt, lambdalampan lyser men det antar jag att den gör pga att den inte känner av någon signal från tempgivaren, bilen går bättre och jämnare och dör inte självmant.. Alltså en dålig tempgivare?

Volvo 745 (1990)
henrikssonsimon
26 november 2023 · 94 Inlägg

simmes skrev:

simlar skrev:
Prova koppla ur tempgivaren.

Elektriska komponenter är tyvärr så att dom ger upp helt från ingenstans.

Kopplade ur tempgivaren, bilen startade i princip direkt, lambdalampan lyser men det antar jag att den gör pga att den inte känner av någon signal från tempgivaren, bilen går bättre och jämnare och dör inte självmant.. Alltså en dålig tempgivare?

Nästa fråga, kan man köra på detta i några dar tills man fått tag på en ny givare eller är det bättre och låta den gå?

Volvo 745 (1990)
simlar
26 november 2023 · 5 548 Inlägg

Mest troligast tempgivaren då, sällan ett kabelfel åtgärdas av att koppla ur komponenten.

Jo lambdalampan lyser pga felkod på tempgivaren.

ECU kommer tro motorn är konstant -40°C. Kommer gå att köra men kommer gå otroligt fett. Stor risk att rasa katalysatorn pga det.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang