Ni kanske undrar hur det gått med V50n som jag släpade hem. Det har faktiskt gått ganska bra! Men det har tagit lite tid pga. väntan på olika saker, men nu är den igång
Bilen dog när tidigare ägare var ute och körde. Volvo lyckades inte att få igång bilen och efter 4-5 månader hämtades bilen och bogserades till annan verkstad där det konstaterades att Volvo hade klippt i elhärvan till motorn. Bara den reparationen hade blivit för dyr och det beslutades att bilen skulle skrotas. Det var då jag fick köpa den.
Jag började med att ta demontera den klippta/skarvade elhärvan till motorn och monterade dit en bättre begagnad som jag köpt på skroten.
Jag läste elschema och gjorde mängder med olika mätningar och felsökning via OBD och kom ganska snabbt fram till att CEM enheten var kass.
En begagnad CEM köptes in från skroten och de båda skickades till en firma för kloning. Det visade sig att den "nya" CEM:en blev lika kass som orginal CEM, dvs ingenting fungerar i bilen, inte ens parkeringsljus eller innerbelysning. Mjukvaran hade altså blivit defekt på nåt vis.
Jag skickade tillbaka den "nya" CEM:en och firman som klonat lade tillbaka mjukvaran som fanns i den från början och skickade tillbaka enheten till mig igen.
Jag fick hjälp av en sjysst kille som kopplade upp sig med bilen och kollade så att all kommunikation i bilen fungerade, och det gjorde den. Han la även in rätt mjukvara, men immobilizer koder, VIN nummer mm behövs ju också för att bilen skall starta och det kunde han inte lägga in
Som tur var så kom jag i kontakt med en firma som ville testa att endast flytta över den information som behövs för att bilen skall starta från gammal till ny CEM.
Jag skickade upp enheterna till den firman, dom lyckades flyttade över informationen som behövdes och skickade tillbaka grejerna till mig.
När jag sedan kopplade in "ny" CEM men den nya informationen i så startade bilen med en gång
Sjukt go känsla att jag lyckadades få igång den, speciellt när Volvo misslyckats!
Gammal motorhärva urplockad
Klippt och skarvat
Ny härva från skroten
Klart, bara en tvätt som behövs.
Här testade jag med CEM (med fel art nr) + nyckel från en skrotbil. Då gick tändningen igång och vissa grejer började funka.
Min kompis lägger sin välsignelse på bilen
Och med rätt information i CEM så stod den helt plötsligt på utsidan
Tänkte att den förtjänar ett par snyggare fälgar.
Gjorde en service på den och bytte drivaxel på ena sidan. Sedan blev det besiktning
Blev bra med fälgarna tycker jag