Trasig baklucka volvo 945

axel05
18 december 2023 · 74 Inlägg

har en 98- volvo 945 som jag köpte med trasig baklucka. det som var då var att man inte kunde öppna utifrån men det var inte nåt jätte stort problem för mig. planerade på att fixa det till sommaren men nu har bakluckan gått sönder på något nytt sätt så han vill inte stänga längre. jag prövar slå igen bakluckan men han låser inte så han öppnar om man bara gasar lite. prövat rengöra, smörja, och pilla runt men hittar inte felet. det som ser ut verkar som att den lilla fyrkanten på högersidan som ska låsa inte går ut långt nog så jag kan trycka tillbaka haken med fingret. hoppas på att det går att lösa då budgeten inte sträcker sig till en ny låskista föränn nästa månad. kan ta bilder om det kan hjälpa diagnosera. tänker pröva använda lite värme för att se om han går till sig, men är plusgrader nu så känns inte som att han har fryst sad
all hjälp uppskattad

axel05
18 december 2023 · 74 Inlägg

gjort en temporär lösning och använde spännband så den inte flyger upp medans jag kör men inge roligt at köra runt så. snälla har nån några tips?

Steff240
18 december 2023 · 1 029 Inlägg

Låskistan har ju antingen gått sönder eller kärvat ihop.
Plocka isär och smörj/laga eller byt. Förmodligen inget annat att göra.

axel05
18 december 2023 · 74 Inlägg

Steff240 skrev:
Låskistan har ju antingen gått sönder eller kärvat ihop.
Plocka isär och smörj/laga eller byt. Förmodligen inget annat att göra.

jag har haynes boken så det blir väl att göra ett försök

axel05
20 december 2023 · 74 Inlägg

problem löst big_smile plockade lös låskistan ikväll och så fort jag tog ut den så löstes problemet av någon anledning. spärren hoppade ut till rätt plats så den kunde låsa haken som den ska. rengjorde med breklean och stålborste och smorde med wd40 så den kanske inte låser sig igen. fortfarande osäker på vad som var problemet men som tur är det löst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang