Högt gnisselljud från hjul

Vansterfilen
25 december 2023 · 100 Inlägg

Hej,

Har en Golf -12 ca 16000mil som börjat gnissla något fruktansvärt från något/några av hjulen. Hör ej exakt varifrån.

Trycker jag ner bromsen slutar gnisslet, men annars låter det i princip konstant när man är över 30 km/h.

Vad kan vara fel?

Utmarks-Loke
25 december 2023 · 5 896 Inlägg

Du kan ha fått en liten sten bakom bromsskölden, det är inte ovanligt. Prova att backa och se om den ramlar bort och det blir tyst. Annars kan det möjligen vara bromsarna som ligger på och gnisslar men i såna fall borde du kunna känna att en av fälgarna är ganska varm i mitten efter att du kört en stund

Vansterfilen
27 december 2023 · 100 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du kan ha fått en liten sten bakom bromsskölden, det är inte ovanligt. Prova att backa och se om den ramlar bort och det blir tyst. Annars kan det möjligen vara bromsarna som ligger på och gnisslar men i såna fall borde du kunna känna att en av fälgarna är ganska varm i mitten efter att du kört en stund

Tack! Jag har backat, men gnisslandet består. Ska testa känna efter. Kan gnisslandet vara tecken på dåligt hjullager?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2023 · 17 592 Inlägg

Vansterfilen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Du kan ha fått en liten sten bakom bromsskölden, det är inte ovanligt. Prova att backa och se om den ramlar bort och det blir tyst. Annars kan det möjligen vara bromsarna som ligger på och gnisslar men i såna fall borde du kunna känna att en av fälgarna är ganska varm i mitten efter att du kört en stund

Tack! Jag har backat, men gnisslandet består. Ska testa känna efter. Kan gnisslandet vara tecken på dåligt hjullager?

Ett hjullager gnisslar inte. Det morrar dovt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang