Säljare sålde bilen med fel motor och lite annat gott och blandat

Blanke
5 februari · 366 Inlägg

Ni som följt mina inlägg kommer nog ihåg att senaste saken jag skulle göra var att renovera en b200k.

Allting gick enligt planen och motorn var ur bilen, plockade isär den, lyckades undvika att knäcka av en enda pinnbult i grenröret och allting var gott.

När jag snurrar på motorn ser jag att det är instämplat "B23A" i blocket, och när jag tar bort topplocket ser jag att 2/4 kolvar är FÖRSTÖRDA. Ser ut som att någon tagit en hammare med ett spett för att trycka in kolvarna i cylindrarna, och väggarna är helt förstörda.

Alla samtliga lager var dessutom helt slutkörda, och metallbitar är överallt i alla kanaler. Motorn har väl 40 000 mil snarare än 19 000 som säljaren sa.

Jag undrar väl nu vad jag kan kräva av säljaren? Vill inte höra några "Säljare har inga skyldigheter pga köpt i befintligt skick".

Det finns skyldigheter, särskilt om säljaren har sagt en sak och sanningen varit helt annat.

Senast redigerat av Blanke (5 februari )

Steff240
5 februari · 1 029 Inlägg

Hur vet du att säljaren varit medveten om detta?

Blanke
5 februari · 366 Inlägg

Steff240 skrev:
Hur vet du att säljaren varit medveten om detta?

Han är en känd mekaniker. Han la t.om ut några dagar innan köpet på sin facebook "Har någon en b23 för en volvo 240 skick spelar ingen roll"

Steff240
5 februari · 1 029 Inlägg

Indicier, men inga stenhårda bevis...

Har du hört av dig till säljaren? Är han hygglig kanske ni kan komma överens om nåt. Är han inte det, så är det nog bara att gå vidare i livet och inse att man går på nitar ibland hmm

Blanke
5 februari · 366 Inlägg

Steff240 skrev:
Indicier, men inga stenhårda bevis...

Har du hört av dig till säljaren? Är han hygglig kanske ni kan komma överens om nåt. Är han inte det, så är det nog bara att gå vidare i livet och inse att man går på nitar ibland hmm

240in var den enda 240in som han hade registrerad på sin adress vid det tillfället.

Svårt och tro att en mekaniker som bytt motor inte är medveten om vilken motor han installerat.

Men om inget händer kommer jag inte att gråta över spilld mjölk. Men personligen hatar jag såna här affärer och är den typen av person som inte har någonting emot att "slösa" min tid för att rätt ska vara rätt.

Han skulle höra av sig idag.

Blanke
6 februari · 366 Inlägg

Efter mycket dialog har vi kommit fram till en lösning. Förre ägaren ska kosta för nya motorblocket som hämtas imorgon. Allting gott.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang