2575
Sök

Köpråd: Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi Euro 5

6 Inlägg
27 februari
Trådstartare
#1
Hej !
Ska troligtvis köpa en Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi FAP EGS Euro 5.

Jag vill gärna höra era synpunkter och åsikter.
Sen så har jag själv lite frågor.

Någon som vet om partikelfiltret  går att rengöra själv ?
Eller om bilen har regeneringsprogrammet som rengör filtret ?

Sen så är det olika dimensioner på däcken/fälgarna fram och bak. Kan det vara dåligt ?
Däck fram  215 60r16
Fälg fram 7.00 j16mm
Däck bak 215 55R17
Fälg bak 7.00 j17mm

Tack för vänliga svar !


https://www.blocket.se/annons/kalmar/pe … 1000708001



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Muskelbil
28 februari
#2
EGS, det sämsta av två världar.
Slirar på kopplingen likt en åttiåring och växlar ryckigt som en artonåring som sett för mycket fastandfurios filmer.
Inredning brukar trilla i bitar och elen utför ibland önskad uppgift på kommando och ibland utan kommando på eget initiativ. Men det är en bekväm landsvägsbil, när högsta växeln är ilagd.
Dimensionerna behöver du inte fundera över, det står så i papperna ibland.

* Voff voff *
10 592 Inlägg
28 februari
#3
Johanparment skrev:
Hej !
Ska troligtvis köpa en Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi FAP EGS Euro 5.

Jag vill gärna höra era synpunkter och åsikter.
Sen så har jag själv lite frågor.

Någon som vet om partikelfiltret  går att rengöra själv ?
Eller om bilen har regeneringsprogrammet som rengör filtret ?

Sen så är det olika dimensioner på däcken/fälgarna fram och bak. Kan det vara dåligt ?
Däck fram  215 60r16
Fälg fram 7.00 j16mm
Däck bak 215 55R17
Fälg bak 7.00 j17mm


Tack för vänliga svar !


https://www.blocket.se/annons/kalmar/pe … 1000708001

Är det olika hjul fram och bak, eller menar du att det står det i regbeviset? För på bilderna i annonsen ser det ut att vara samma fram och bak?

För övrigt är det bekväma och trevliga bilar och 1.6:an är ju en väl beprövad och snål motor. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
28 februari
Trådstartare
#4
Tack för ett seriöst svar iallafall 🤗

Of World
3 369 Inlägg
28 februari
#5
EGS är krångelfri låda växlar mongo men bilen går mycket snålt med den lådan. Titta även på citroen C5 av samma årgång i princip samma bil med lite mer komfort.

Åker själv en Citroen Berlingo Multispace -17 1.6 HDI med EGS och snittar 0.46 vid pumpmätning. Olika bilar men ett hum iallafall

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Muskelbil
29 februari
#6
Johanparment skrev:
Tack för ett seriöst svar iallafall 🤗

Provkör en bil med EGSlåda och tänk efter om du/frun och det delikata instrumentet kan stå ut med den upplevelsen, länge.
I mitt tycke efter kört den typen i olika bilmärken är det en usel upplevelse.
Jag håller inte heller med om att hållbarheten är särskilt god i 508, men olika personer har olika erfarenheter.
Mina grundar sig från taxi användande.
Jag köpte en 508 som en chafför önskat sig, bilen såldes efter 7400mil just av de anledningar jag skrev om innan.
Saker faller isär.
Elfel.
Växellådan åt koppling och växlade illa, ryckigt och oförlåtande. Kryp körning kräver nästan nack krage då det är dåligt kalibrerat.
Små franska bilar är ofta bra, stora är det mycket sällan fast sköna att åka i när dom fungerar.
Motorn är bra,men en bil är mer än en motor.

Forummoderator
18 008 Inlägg
29 februari
#7
Mina föräldrar kör runt i just en sådan bil. Förvisso sedan men i övrigt identisk. De har haft den ett gäng år nu. De har fått lämna in den för kopplingsbyte men i övrigt rullar den på. Väldigt bra dessutom med tanke på att det mest är kortkörningar på under 20 km ToR det är fråga om. Inga problem med avgasrening. Långtur ~20 mil ca varannan månad för regenerering.

I övrigt som nämns. Den växlar dåligt och har du bråttom iväg så smäller den in växlarna. Lådan är tålig och ras mycket ovanligt. Kopplingsbyte när det närmar sig 20000 mil är vanligt. Efter detta så växlade den mycket bättre ska nämnas!

Den stora bilen lufsar fram i motorvägsfart på 0,46 l/mil! Kanonsläde att åka långt i! Föräldrar nöjda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
29 februari
#8
Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar kör runt i just en sådan bil. Förvisso sedan men i övrigt identisk. De har haft den ett gäng år nu. De har fått lämna in den för kopplingsbyte men i övrigt rullar den på. Väldigt bra dessutom med tanke på att det mest är kortkörningar på under 20 km ToR det är fråga om. Inga problem med avgasrening. Långtur ~20 mil ca varannan månad för regenerering.

I övrigt som nämns. Den växlar dåligt och har du bråttom iväg så smäller den in växlarna. Lådan är tålig och ras mycket ovanligt. Kopplingsbyte när det närmar sig 20000 mil är vanligt. Efter detta så växlade den mycket bättre ska nämnas!

Den stora bilen lufsar fram i motorvägsfart på 0,46 l/mil! Kanonsläde att åka långt i! Föräldrar nöjda.

Har dom inte problem med elen eller inredning och knappar som inte fungerar eller fönster hissar eller dörrsidor som lossnar.
Kopplingen försvann på min runt 6000mil.
Slirade och karate växlade som en skallig film stjärna.
Skönt att åka och snål.
Glädjen försvann med allt krångel.

Forummoderator
18 008 Inlägg
29 februari
#9
Muskelbil skrev:
Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar kör runt i just en sådan bil. Förvisso sedan men i övrigt identisk. De har haft den ett gäng år nu. De har fått lämna in den för kopplingsbyte men i övrigt rullar den på. Väldigt bra dessutom med tanke på att det mest är kortkörningar på under 20 km ToR det är fråga om. Inga problem med avgasrening. Långtur ~20 mil ca varannan månad för regenerering.

I övrigt som nämns. Den växlar dåligt och har du bråttom iväg så smäller den in växlarna. Lådan är tålig och ras mycket ovanligt. Kopplingsbyte när det närmar sig 20000 mil är vanligt. Efter detta så växlade den mycket bättre ska nämnas!

Den stora bilen lufsar fram i motorvägsfart på 0,46 l/mil! Kanonsläde att åka långt i! Föräldrar nöjda.

Har dom inte problem med elen eller inredning och knappar som inte fungerar eller fönster hissar eller dörrsidor som lossnar.
Kopplingen försvann på min runt 6000mil.
Slirade och karate växlade som en skallig film stjärna.
Skönt att åka och snål.
Glädjen försvann med allt krångel.

Deras rullar på. Men när du nämner det så har en elhiss bak krånglat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 008 Inlägg
29 februari
#10
Hm. Bilen ägs av en privatperson. Personen äger 190 bilar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 008 Inlägg
1 mars
#11
Märkligt.

Min pappa ringde idag. Mitt på motorvägen så tänds motorlampan. Efter en stund även lampan för växellådan. Sen frikopplade lådan och upphörde fungera... big_smile

Farsan? "Jävla biljävel"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
1 mars
#12
Hybrid_ skrev:
Hm. Bilen ägs av en privatperson. Personen äger 190 bilar...

Handelsbolag.
Kontoret på fickan.
Har säkert vimplar, car fox papp figurer och en sunkig skinn tresitssoffa på kontoret.

Hybrid_ skrev:
Märkligt.


Min pappa ringde idag. Mitt på motorvägen så tänds motorlampan. Efter en stund även lampan för växellådan. Sen frikopplade lådan och upphörde fungera... big_smile

Farsan? "Jävla biljävel"

Jag känner mig skyldig.
Skräp bilar!


Där satt citeringen och tjock text efter några försök.
Senast redigerat av Muskelbil (1 mars )

Of World
3 369 Inlägg
1 mars
#13
Jag har jobbat hos en Citroen handlare i något år nu och aldrig fått in en bil som haft problem med EGS iallafall inga som gått under 20-25k mil och ofta då har det räckt med uppdatering av lådan, på 3 år har vi bytt en koppling på en som gått 32 000 (ganska dyr operation)

Nästan alla citroen automat före 2018 har haft EGS/ETG och såna säljer vi minst 2-5 i månaden av sällan vi får tillbaka dom för fel på lådan eller iofs överlag, brukar knalla på rätt bra.

Vet ej varför men vi har problem att sälja Peugeot dock. Nytt som beg, vi upplever även mer fel på Peugeot än citroen fast dom är typ "lika"

Lite som Saab-Opel där Saab upplevdes krångla mer eller ha mer "modell" specifika fel
Senast redigerat av Presidento (1 mars )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
1 mars
#14
1.6  är väll fortfarande den där totalt värdelösa ford äkelmotorn..  skulle inte ta i den med tång..  bättre med 2liters maskinen så länge den inte sitter i en volvo vill säga..det är en äka psa maskin

Kör fort så hinner inget hända...

Of World
3 369 Inlägg
1 mars
#15
Growe skrev:
1.6  är väll fortfarande den där totalt värdelösa ford äkelmotorn..  skulle inte ta i den med tång..  bättre med 2liters maskinen så länge den inte sitter i en volvo vill säga..det är en äka psa maskin

1.6 HDI riktigt bra maskin, så länge den inte sitter i en Volvo verkar det som?

Farsan hade en V50 som vägrade starta vid -20 minus medans min C3 picasso med 22 000 mil startade utan problem (ungefär samma mil på båda)

Lite kul hehe.. 

Volvon hade bränslevärmare som fungerade sporadiskt ingen aning om det hade med saken att göra, C3 hade ingen värmare alls.

Nej men åter till tråden, har man ägt en vanlig automat innan så blir det ett konstigt hopp till EGS och har man inte "bilintresse" och förstår hur en sån fungerar så skulle jag välja en 2.0 med EAT istället.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 369 Inlägg
1 mars
#16

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök