Hej, har en Volvo v70 gen 1 2000 som inte vill starta. Starta någon gång ibland och går köra cirka 5 minuter sen dör den haft den på flera olika verkstäder men ingen av dem har hittat något fel. Ibland startar den och går helt normalt sen dör den som om man skulle vrida av nyckeln
Vad säger felkoderna? Utan dessa famlar man ju lite i blindo. Men rent spontant känns det ju som att något blir varmt på 5 min körning som gör att den då bryter, kan vara bränslepump (och/eller reläet) som kärvar, tändspolar, dock lite långsökt att alla fem lägger av samtidigt, men märkligare saker har faktiskt skett.
Vad säger felkoderna? Utan dessa famlar man ju lite i blindo. Men rent spontant känns det ju som att något blir varmt på 5 min körning som gör att den då bryter, kan vara bränslepump (och/eller reläet) som kärvar, tändspolar, dock lite långsökt att alla fem lägger av samtidigt, men märkligare saker har faktiskt skett.
Finns inga felkoder de är det, så fort bilen dör om du har en felkodsläsare i kopplad så stänga läsaren av så att de går inte läsa några felkoder och finns inga när den är igång. Soppa kommer fram med bra tryck till railen men skruvar jag dän tändspolarna och stiftet och sätter stiftet i spolen och mot någon skruv finns de ingen gnista på någon av spolarna. Men skulle det vara spolarna skulle han väll inte starta ibland?😃
Är det bara motorn som dör eller är det all elektronik som försvinner vid dessa tillfällena? Kolla batteripoler och jordpunkter mot kaross och motor, dessa kan om de glappar ge märkliga fenomen.
Dör OBD scannern också med motorn? Är det rätt uppfattat?
I så fall försvinner strömmen för viktiga komponenter, och man få då kolla i scheman vad som matar strömmen i OBD. Kan givetvis vara minus som försvinner i OBD kontakten också
Stämmer det att strömmen försvinner i OBD uttaget borde man kunna ringa in felet ganska bra.
En V70 I är ganska analog. Är det en tidig V70N är den mer digital med fler styrdon inblandat. CEM bla.