Ingrepp/modifiering i orginal motorstyrenhet/ misständning på biogas

Handyman67
27 april · 21 Inlägg

Har en arbetsbil som misständer.  Iveco Daily natural power (CNG) 2019 års, mod
Problemet är att motorn misständer på lätt belastning, lätt accerelation eller 80 km/h jämn gas, men vid kraftigare acc eller 120 km/h på motorväg försvann misständningen.

Testade att öka elektrodavstånd på tändstiften, och då minskade misständningen på lätt last till sällsynt, men tilltog på högre last ( fullgas)

Vet att biogas (metangas) får allt svårare att antändas ju magrare gasblandningen är.
Gissar att ECU:n justerar bränsleblandningen så att den blir mager vid låglast och något fetare vid höglast.
Funderar på om det kan vara så att gnistan är för svag för att antända vid låglast då blandningen är mager, men att det tänder vid höglast då blandningen är fetare.

Undersöker nu om det finns någon firma som fixar att gå in i en ECU och programmera om den, eller måste man köpa ett race-system för att få tillgång till att ändra parametrar och liknande?

Eller om någon har tips om något som löser problemet så tas det tacksamt emot.

OBS: Stift  och tändspolar är det inte för det är nytt.

Senast redigerat av Handyman67 (27 april )

Jesper328
27 april · 2 385 Inlägg

Finns säkert firmor som kan ta sig an det där, men varför?
Du har ju ett underliggande problem som orsakar misständningar, motorstyrdonet får ju inte helt plötsligt för sig att magra ner blandningen.

Up the RA
Handyman67
27 april · 21 Inlägg

Jag är helt med på att man normalt inte ska in i ECU:n o greja vid problem, men i det här fallet kan det finnas anledning.


i fallet med iveco och biogasdrift så kan det vara så att bilen är konstruerad och testad på Naturgas och det är en del Etan och någon procent propan/butan i naturgas vilket gör den gasen mer lättantänd och något mer energirik än Biogas som innehåller 98%metan och 2 % koldioxid.
Detta kan vara orsaken till mina problem. Vet att åtminstånde två andra Iveco i området har samma problem.

Det hade ju varit lätt att skylla på gasen, men andra bilar går fint på biogasen här i byn, så jag tror det är Iveco som har något generellt i setupen som ger dessa misständningar.

Kanske har Iveco varit tvungna att magra ner bränsleblandningen för att uppfylla utsläppskrav och att de legat nära gränsen för misständning på naturgas, men med Biogas kommer man över gränsen och får en misständningsproblematik.

Kunde man gå in i eco och justera upp bränsleblandningen en aning på låglast så tror jag att misständningarna skulle upphöra.

Senast redigerat av Handyman67 (27 april )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang