Har en arbetsbil som misständer. Iveco Daily natural power (CNG) 2019 års, mod
Problemet är att motorn misständer på lätt belastning, lätt accerelation eller 80 km/h jämn gas, men vid kraftigare acc eller 120 km/h på motorväg försvann misständningen.
Testade att öka elektrodavstånd på tändstiften, och då minskade misständningen på lätt last till sällsynt, men tilltog på högre last ( fullgas)
Vet att biogas (metangas) får allt svårare att antändas ju magrare gasblandningen är.
Gissar att ECU:n justerar bränsleblandningen så att den blir mager vid låglast och något fetare vid höglast.
Funderar på om det kan vara så att gnistan är för svag för att antända vid låglast då blandningen är mager, men att det tänder vid höglast då blandningen är fetare.
Undersöker nu om det finns någon firma som fixar att gå in i en ECU och programmera om den, eller måste man köpa ett race-system för att få tillgång till att ändra parametrar och liknande?
Eller om någon har tips om något som löser problemet så tas det tacksamt emot.
OBS: Stift och tändspolar är det inte för det är nytt.
Senast redigerat av Handyman67 (27 april )