Tjena!
Jag skulle behöva hjälp av den kunnige.. Jag har köpt 4 middar som klarar av 450w och har 4ohm impendans. Köpte sedan ett steg som ger 2x520 i 4ohm samt 2x700 i 2ohm.
Jag undrar då kring ohmen som bestämmer vilken watt steget ger. Vilken ohm är de dom menar?
Är det ohmen i högtalarna? Vilket i detta fall är 4ohm. Och därför kommer steget automatiskt ge 2x520w. Eller handlar de om slutimpendansen som steget får? Exempelvis om vi gör middarnas 4ohm till 2ohm igenom parallellkoppling. Menar dom då de 2ohm som steget får och då alltså 2x700?
Sedan en sista fundering, jag har lyckats bränna 3/4 middar då vi råkade koppla fel ( ej min koppling ) sedan vid rätt omkoppling och nya högtalare i lådan så börjar jordkabeln röra på sig när bilen var igång samt steget blinkade grönt samt rött . Och säkringar flyger. Men sllt verkar vara kopplat rätt.. Har nån någonsin varit med om de och kan ge någon bra förklaring till vad som sker? Kopplade in steget i en annan bil för å se vad som skedde men då lös de bara helt rött men kabeln var då still.. Allt har funkat tidigare innan vi kopplade fel å högtalarna brann.
Senast redigerat av Sagah (30 maj )