3217
Sök

Billjud koppling i ohm och watt

3 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Tjena!

Jag skulle behöva hjälp av den kunnige.. Jag har köpt 4 middar som klarar av 450w och har 4ohm impendans. Köpte sedan ett steg som ger 2x520 i 4ohm samt 2x700 i 2ohm.

Jag undrar då kring ohmen som bestämmer vilken watt steget ger. Vilken ohm är de dom menar?

Är det ohmen i högtalarna? Vilket i detta fall är 4ohm. Och därför kommer steget automatiskt ge 2x520w. Eller handlar de om slutimpendansen som steget får? Exempelvis om vi gör middarnas 4ohm till 2ohm igenom parallellkoppling. Menar dom då de 2ohm som steget får och då alltså 2x700?

Sedan en sista fundering, jag har lyckats bränna 3/4 middar då vi råkade koppla fel ( ej min koppling ) sedan vid rätt omkoppling och nya högtalare i lådan så börjar jordkabeln röra på sig när bilen var igång samt steget blinkade grönt samt rött . Och säkringar flyger. Men sllt verkar vara kopplat rätt.. Har nån någonsin varit med om de och kan ge någon bra förklaring till vad som sker? Kopplade in steget i en annan bil för å se vad som skedde men då lös de bara helt rött men kabeln var då still.. Allt har funkat tidigare innan vi kopplade fel å högtalarna brann.
Senast redigerat av Sagah (30 maj )

228 Inlägg
30 maj
Det är "slutimpedansen", alltså två högtalare parallelkopplade blir två ohm. Så du har ju två par parallellkopllade högtalare. Så två högtalare parallellkopllade på en av stegets utgångar, de två andra på den andra.

Om du parallellkopllar allihop på samma utgång på steget blir det 1 ohm, det är inte det du råkat gjort? Det är inte ett monoblock?
Då skulle nog steget gå i protect (troligen lysa rött).

Hur fan kablarna lyckas röra sig vet jag inte tongue
Hur stora är de, hur är de dragna? Bilder?

3 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Hemmamek skrev:
Det är "slutimpedansen", alltså två högtalare parallelkopplade blir två ohm. Så du har ju två par parallellkopllade högtalare. Så två högtalare parallellkopllade på en av stegets utgångar, de två andra på den andra.

Om du parallellkopllar allihop på samma utgång på steget blir det 1 ohm, det är inte det du råkat gjort? Det är inte ett monoblock?
Då skulle nog steget gå i protect (troligen lysa rött).

Hur fan kablarna lyckas röra sig vet jag inte tongue
Hur stora är de, hur är de dragna? Bilder?

Jag har parallel kopplat 2 högtalare på en kanal, två på den andra. Allt är draget som det ska, plus på plus osv. Jorden är jordad i en minuspunkt bak i karossen under baklucke listen på e91 bmw. Alla ström kablar är 20mm och högtalarkablar 2,5mm. Förutom remote då som är mindre. Kablarna är 30cm från batteriet även..

3 Inlägg
30 maj
Trådstartare
https://share.icloud.com/photos/022Oo1Q … JpeoHG163g

Man ser väldigt dåligt, men har ser man då lite hur de är draget…Vi har som slitit ut allt nu så har ingen bild.

228 Inlägg
31 maj
För mig obegripligt hur strömkabeln kan röra sig om den inte ligger mot något som rör sig.

Skulle i vilket fall testa att mäta allt.
-Resistansen på högtalarna mot slutsteg (skruva ut och mäta mellan kablarna) så att de verkligen är 2 ohm.
- spänningen till slutsteget
- remote mot minus
- resistans mellan plus minus remote inkopplat (så att det inte är någon kortslutning)
- samma som ovan för utgångarna till högtalarna, på steget

Sök