3108
Sök

A-Traktorn kom upp i 70 och en lukt började förekomma har bilen tagit skada?

7 Inlägg
7 juni
Trådstartare
Hej är en grabb på 15 som kör a traktor av misstag fick jag upp epan i 70 km/h har ecu spärr. Sättet jag fick upp den var att jag satt i 29 och sedan gasade till 4000 varv och släppte kopplingen sakta detta gjorde att bilen började öka fart och kom upp i 70, detta var inte meningen och gjorde det av misstag själv kör jag inte trimmat och kommer inte göra det. Efter det var det en lukt som jag inte kände till den var riktigt stark och stank lite jag mistänker att det var kopplingen som har tagit stryk och isåfall hur mycket skada tog den av detta? men undrar även ifall det kan vara något annat än kopplingen.kopplingen kändes lite skum efter händelsen och lukten varade ganska länge har någon svar ifall detta var kopplingen eller något annat?. Vet ej hur jag kom förbi ECU spärren på det viset har alrdrig hört att någon annan kan göra det så detta skulle också vara kul att veta. smile

1 508 Inlägg
8 juni
Misstag vette fasen rolltongue

Tolkar jag dig rätt att du i princip kört med kopplingspedalen halvt nedtryckt medan du accelererat upp till 70?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

3 371 Inlägg
8 juni
Misstag?😂 Du exprimenterade för få bilen upp i fart, men du fegade ur efter 70 då det började lukta bränd koppling.

Absolut så har du slitit ut kopplingen extra mycket genom ditt experiment.

981 Inlägg
8 juni
Misstag big_smile big_smile big_smile
Säg det till polisen eller försäkringsbolaget vid en olycka....

VAG har världens bästa bilar.

7 392 Inlägg
8 juni
kopplingen som luktar,, sen är det ej säkert den tagit katastrofstryk,, hur tror ni en koppling luktar när man backar husvagn i uppförsbacke ?? smile
men håller med andra,, det var INTE ett misstag,, när ts märkte att den ökade i fart ville han testa det vidare,, men slutade när koppling luktade för mkt smile  vi alla har varit unga smile

19 Inlägg
8 juni
Addee122 skrev:
Hej är en grabb på 15 som kör a traktor av misstag fick jag upp epan i 70 km/h har ecu spärr. Sättet jag fick upp den var att jag satt i 29 och sedan gasade till 4000 varv och släppte kopplingen sakta detta gjorde att bilen började öka fart och kom upp i 70, detta var inte meningen och gjorde det av misstag själv kör jag inte trimmat och kommer inte göra det. Efter det var det en lukt som jag inte kände till den var riktigt stark och stank lite jag mistänker att det var kopplingen som har tagit stryk och isåfall hur mycket skada tog den av detta? men undrar även ifall det kan vara något annat än kopplingen.kopplingen kändes lite skum efter händelsen och lukten varade ganska länge har någon svar ifall detta var kopplingen eller något annat?. Vet ej hur jag kom förbi ECU spärren på det viset har alrdrig hört att någon annan kan göra det så detta skulle också vara kul att veta. smile

Troligtvis kopplingen. Vad för bil var det?

5 685 Inlägg
8 juni
Varför den gick för fort är mest troligt för att bilen går att varva fullt när bilen känner av att kopplingen är nertryckt.

Muskelbil
8 juni
Det är nog dina lameller som luktar
Gamla gubbar käkar lameller !!
Har du kollat tumbalken???

7 Inlägg
8 juni
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
Misstag vette fasen rolltongue

Tolkar jag dig rätt att du i princip kört med kopplingspedalen halvt nedtryckt medan du accelererat upp till 70?

I princip ja ;(

7 Inlägg
8 juni
Trådstartare
keezac skrev:
Addee122 skrev:

Troligtvis kopplingen. Vad för bil var det?

En audi a4 b7 från 2005

7 Inlägg
8 juni
Trådstartare
granadadr skrev:
kopplingen som luktar,, sen är det ej säkert den tagit katastrofstryk,, hur tror ni en koppling luktar när man backar husvagn i uppförsbacke ?? smile
men håller med andra,, det var INTE ett misstag,, när ts märkte att den ökade i fart ville han testa det vidare,, men slutade när koppling luktade för mkt smile  vi alla har varit unga smile

Hahaha man skulle ju kunna tro att det var med mening men ville bara varva lite eftersom ja tycker min bil låter ganska fint sedan när man släpper kopplingen börjar man nästan flyga smile

228 Inlägg
8 juni
detta var inte meningen och gjorde det av misstag

lol lol lol roll

Som alla andra sagt. Låter som koppligen. Inget annat borde ju kunna ta stryk om du inte låg extremt högt i varv under lång tid.

Teorin att ECU spärren känner av att den är nedtryckt låter ju rimligt rent logiskt.

Om den känns som vanligt nu skulle jag inte oroa mig. Men om du fortsätter är detta är nog ett jävligt bra sätt att se till att man får byta koppligen relativt snabbt.
Senast redigerat av Hemmamek (8 juni )

Sök