Hej!
Jag har en SAAB 9-3 AERO första generationen som egentligen är en upptrimmad 900 (årsmodell 2000)
Igår på vägen till jobbet tändes oljetryckslampan på vägen hem vid låga varv. Sen på väg hem (jag måste ju hem) var den mörk fram till halvvägs hemma och jag svängde in på en parkeringsficka och lät bilen stå några minuter och det höll sig även på låga varv fram till att jag kom hem ca två mil. Så undrar om jag måste ned med tråget och rengöra eller om jag skulle kunna klara mig med två väldigt täta oljebyten med ett nu då jag redan har tappat ur oljan och sedan ett till om några veckor alternativt en engine flush och jag låter bilen stå med oljepluggen öppen i ca ett dygn och tömma i lite av en halvsyntet för att spola ut den riktigt?
Jag har kunskapen att kunna ta ned tråget men jag får jobba med bilen på pallbockar och krypa på backen, något som försvårar väldigt att kunna göra jobbet och eftersom felet är så pass nytt och dyker upp först när motorn blivit varm. Och ja jag hade olja i motorn. Det var det första jag koppade, även om 9-3ornas oljesticka inte är de lättaste att avläsa eftersom plastploppen är svart. ^^
Kan tillägga att oljan var kolsvart trots att jag bytte i april och den kändes lite sträv som att den var full av sot. Det vill säga inte full av metallspån.