3165
Sök

Oljesil

31 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en SAAB 9-3 AERO första generationen som egentligen är en upptrimmad 900 (årsmodell 2000)
Igår på vägen till jobbet tändes oljetryckslampan på vägen hem vid låga varv. Sen på väg hem (jag måste ju hem) var den mörk fram till halvvägs hemma och jag svängde in på en parkeringsficka och lät bilen stå några minuter och det höll sig även på låga varv fram till att jag kom hem ca två mil. Så undrar om jag måste ned med tråget och rengöra eller om jag skulle kunna klara mig med två väldigt täta oljebyten med ett nu då jag redan har tappat ur oljan och sedan ett till om några veckor alternativt en engine flush och jag låter bilen stå med oljepluggen öppen i ca ett dygn och tömma i lite av en halvsyntet för att spola ut den riktigt?

Jag har kunskapen att kunna ta ned tråget men jag får jobba med bilen på pallbockar och krypa på backen, något som försvårar väldigt att kunna göra jobbet och eftersom felet är så pass nytt och dyker upp först när motorn blivit varm. Och ja jag hade olja i motorn. Det var det första jag koppade, även om 9-3ornas oljesticka inte är de lättaste att avläsa eftersom plastploppen är svart. ^^

Kan tillägga att oljan var kolsvart trots att jag bytte i april och den kändes lite sträv som att den var full av sot. Det vill säga inte full av metallspån.


4 146 Inlägg
12 juni
#2
Jag skulle tro att du har en igentäppt sil till oljepumpen alternativt en sliten oljepump.

Är bilen viktig för dig och du tänkt behålla den länge så hade jag rivit och bytt till en ny oljepump.

Annars skulle oljebyte till en olja med lite högre viskositet kunna lösa oljetrycksproblemet.

Att du har så mycket sot i oljan tyder ju på att du har något annat problem också.

Tänk dig för noga innan du börjar plöja ner pengar i den motorn, du kanske åker på att byta kolvringar eller foder för att få ordning på sot problemet och en motor mår inte bra av att ha så mycket sot i oljan...


31 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#3
zemet skrev:
Jag skulle tro att du har en igentäppt sil till oljepumpen alternativt en sliten oljepump.

Är bilen viktig för dig och du tänkt behålla den länge så hade jag rivit och bytt till en ny oljepump.

Annars skulle oljebyte till en olja med lite högre viskositet kunna lösa oljetrycksproblemet.

Att du har så mycket sot i oljan tyder ju på att du har något annat problem också.

Tänk dig för noga innan du börjar plöja ner pengar i den motorn, du kanske åker på att byta kolvringar eller foder för att få ordning på sot problemet och en motor mår inte bra av att ha så mycket sot i oljan...

I vintras hade jag problemet med att  vevhusventilationen var dålig och det ledde till att när det blev kallt så brände jag en del olja så att jag bytte i mars och på så vis även uppgraderat. Det är där jag tror att jag har sotet som jag nu håller på att rensa ut. Jag gjorde ju oljebytet i samband med det så det är första oljebytet efter det. Jag kör 12 mil per dag (6 mil enkel till jobbet) så rätt beroende av bilen.


4 146 Inlägg
12 juni
#4
Crankshaft1992 skrev:
zemet skrev:
Jag skulle tro att du har en igentäppt sil till oljepumpen alternativt en sliten oljepump.

Är bilen viktig för dig och du tänkt behålla den länge så hade jag rivit och bytt till en ny oljepump.

Annars skulle oljebyte till en olja med lite högre viskositet kunna lösa oljetrycksproblemet.

Att du har så mycket sot i oljan tyder ju på att du har något annat problem också.

Tänk dig för noga innan du börjar plöja ner pengar i den motorn, du kanske åker på att byta kolvringar eller foder för att få ordning på sot problemet och en motor mår inte bra av att ha så mycket sot i oljan...

I vintras hade jag problemet med att  vevhusventilationen var dålig och det ledde till att när det blev kallt så brände jag en del olja så att jag bytte i mars och på så vis även uppgraderat. Det är där jag tror att jag har sotet som jag nu håller på att rensa ut. Jag gjorde ju oljebytet i samband med det så det är första oljebytet efter det. Jag kör 12 mil per dag (6 mil enkel till jobbet) så rätt beroende av bilen.

Har du tur så räcker det kanske bara med ett oljebyte till då eftersom du fixat vevhusvent:)
Det är ju det enklaste och snabbaste att göra så finns det en rimlig chans att det löser problemet så testa det först.


31 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#5
zemet skrev:
Crankshaft1992 skrev:
zemet skrev:
Jag skulle tro att du har en igentäppt sil till oljepumpen alternativt en sliten oljepump.

Är bilen viktig för dig och du tänkt behålla den länge så hade jag rivit och bytt till en ny oljepump.

Annars skulle oljebyte till en olja med lite högre viskositet kunna lösa oljetrycksproblemet.

Att du har så mycket sot i oljan tyder ju på att du har något annat problem också.

Tänk dig för noga innan du börjar plöja ner pengar i den motorn, du kanske åker på att byta kolvringar eller foder för att få ordning på sot problemet och en motor mår inte bra av att ha så mycket sot i oljan...

I vintras hade jag problemet med att  vevhusventilationen var dålig och det ledde till att när det blev kallt så brände jag en del olja så att jag bytte i mars och på så vis även uppgraderat. Det är där jag tror att jag har sotet som jag nu håller på att rensa ut. Jag gjorde ju oljebytet i samband med det så det är första oljebytet efter det. Jag kör 12 mil per dag (6 mil enkel till jobbet) så rätt beroende av bilen.

Har du tur så räcker det kanske bara med ett oljebyte till då eftersom du fixat vevhusvent:)
Det är ju det enklaste och snabbaste att göra så finns det en rimlig chans att det löser problemet så testa det först.

Ska göra det. ❤️



Sök