1775
Sök

Trimmad 944 kopplingsbyte

2 Inlägg
24 juni
Trådstartare
#1
Tjena har en trimmad 944 med lite större turbo å spridare och lite sånt men kopplingen börja sluta så jag köpte en förstärkt tryckplatta och vissa säger att man behöver chimsa och vissa inte hur ska jag göra ?
Senast redigerat av B23095 (24 juni )

2 Inlägg
24 juni
Trådstartare
#2
B23095 skrev:
Tjena har en trimmad 944 med lite större turbo å spridare och lite sånt men kopplingen börja sluta så jag köpte en förstärkt tryckplatta och vissa säger att man behöver chimsa och vissa inte hur ska jag göra ?

5 657 Inlägg
24 juni
#3
Du testar tryckplattan i t.ex en press med tydlig tryckmätare.
Sen trycker du ihop tryckplattan tills du hittar var max-trycket är och mäter hur långt stålskivan är intryckt från kopplingskorgens anliggningsyta och efter det mäter hur mycket lamellen sticker upp från tryckplattans anliggningsyta på svänghjulet

Är tryckplattans maxtrycksmått och lamellutsticket samma så behöver du inte shimsa.


Har du inte möjlighet att göra detta så är det bara göra som dom flesta och bara chansa.
I värsta fall får du ta ner lådan igen och shimsa tryckplattan.
Eftersom du då inte kan mäta vilket shims då behöver så får du då testa dig fram hur tjocka shims som behövs för att hitta vilka som ger närmast tryckplattans maxtryck, du kan alltså behöva ta ner lådan flera gånger.
Senast redigerat av simlar (24 juni )



Sök