3780
Sök

B21 och Maxxecu

2 Inlägg
7 juni
Trådstartare
#1
Tjena!

Någon här som har erfarenhet eller bara några bra ideer hur jag kan få en b21(et) att lira med Maxxecu?


Tror att jag har löst det mesta (i teorin) förutom hur jag ska få en vevaxelsignal till ECUn.

B21et har någon form av induktionsgivare på fördelaren, om jag har förstått det rätt, vilket knappast kan kopplas till Maxxecu.

Den första lösningen som jag ser är att byta till ett svänghjul med trigger, men på b21:an så finns det inte något fäste för sensorn i blocket. Skulle  därför behöva borra upp och gänga hål i blocket samt kapa upp kåpan för att få ner sensorn. Ett ingrepp som känns mindre lockande då jag är en novis.


Eller finns det någon eftermarknads-fördelare som har hall-sensor som kan kopplast till ECUn?


Det skulle också vara trevligt att uppdatera tändningen längre fram och köra wasted spark. Men för att detta ska vara möjligt så kanske jag måste ha ett svänghjul med trigger.



Kom gärna med ideer och tankar

Mvh


Diagnostekniker
2 456 Inlägg
7 juni
#2
Noll koll på B21, men i ditt fall så behöver du inte krångla till det.
Finns lösa triggerskivor att köpa, t.ex 30-1 eller 60-2.
En sådan kan du exempelvis montera bakom remskivan på vevaxeln, sedan så bygger du ett litet fäste som skall hålla en VR- eller hallgivare riktad mot triggerskivan med en luftspalt på ~1.0mm.

Vips så har du en schysst triggersignal till sprutet… (använd en koaxialkabel) smile

Up the RA

5 579 Inlägg
8 juni
#3
36-1 Triggerskiva på remskivan på vevaxeln och givare på fäste på motorn.

Hade så på en B23A jag turbokonverterade och satte megasquirt på för 10år sedan.
Körde dock bara med två punkter på triggerskivan och stumsvetsad brytarspetsfördelare då man var fattig student.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-460f7d7c2417cf5b5ba43af279263352.jpg
Senast redigerat av simlar (8 juni )


2 Inlägg
onsdag 21:39
Trådstartare
#4
Tack för förslagen, jag hade tidigare en tanke om en lösning på remskivan. Vet att det finns en remskiva till  b230:an som är förberedd för att ta ett trigger-hjul, men tyvärr inte till b21:an. I teorin så skulle det fungera att helsvetsa ett triggerhjul längst ut.

Det jag är lite orolig för är att avståndet mellan givare och trigger ska vara 1mm eller mindre, allt måste bli perfekt. Dessutom, i detta fall så skulle också trigger-hjulet sitta längs ut på remskivan; orolig för att obalans kan skapa vibrationer. Men kanske bara jag som övertänker.

Tack för bilden, det gör mig lite taggad att faktiskt testa. Skiter det sig så får jag testa någonting annat.

Jag har hittad en återförsäljare i USA (Yoshifab) som säljer en DSM CAS adapter. Men då måste jag hitta en  90 tals mitsu fördelare, dock så skulle det lösa mitt problem.



Sök